با توجه به نیازها و سلائق افراد امروزی، در دهه اخیر لیزر اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده و تاثیر آن نیز چشمگیر بوده است. استفاده از لیزر برای بخش های وسیع بدن معرکه است و موهای این بخش ها را در یک دوره زمانی کوتاه از بین می برد. گرچه استفاده از لیزر ممکن است باعث بروز ناراحتی و درد کمی شود، اما بهتر از استفاده ماهیانه از وکس برای موهای زائد ناحیه بیکینی و دیگر بخش هاست. سوال مهمی که مطرح می شود این است که چند جلسه برای لیزر درمانی موفق و رسیدن به نتیجه مطلوب لازم است؟ این سوال دارای چند پاسخ می باشد که در ادامه به آنها می پردازیم.

تعداد جلسات مورد نیاز

اکثر پزشکان معتقدند که حداقل جلسات مورد نیاز برای رسیدن به پوستی صاف و بدون مو ۶ جلسه می باشد. گرچه ممکن است نتایج را پس از همان جلسه اول مشاهده کرد، اما ۶ تا ۷ جلسه لازم است تا تراکم موهای منطقه مورد نظر به طور دائم کاهش یابد.

به علاوه جلسه های درمانی باید با فاصله زمانی ۴ تا ۶ هفته تنظیم شوند، به این ترتیب لیزر بر روی موهایی تاثیر می گذارد که جلسه پیش دارای فولیکول های غیرفعال بوده اند. اگر فاصله زمانی بین جلسات طولانی باشد نیز چرخه فعالیت موها از بین رفته و لیزر تاثیر خوبی نخواهد داشت.

پس از جلسه اول تراکم موها بین ۵ تا ۲۰ درصد تغییر خواهد کرد. تا جلسه ششم این درصد به ۸۰ خواهد رسید، بنابراین تداوم و ترتیب جلسات بر روی نتیجه تاثیر چشمگیری دارد. نتایج لیزر درمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع و رنگ مو و رنگ پوست.

چرا برخی بخش های بدن تعداد جلسه های بیشتری نیاز دارد؟

موها در دوره های مختلفی رشد می کنند و لیزر فقط در دوره فعال بودن فولیکول ها بر روی آنها تاثیر دارد. این دوره فقط دو هفته طول خواهد کشید و پس از آن مو وارد دوره استراحت می شود که بیشتر از ۲۴ هفته طول می کشد (میزان این دوره بستگی به منطقه تحت درمان دارد.).

تکرار جلسات باید طبق یک نظم خاص انجام شود تا در هر جلسه موهای فعال بیشتری تحت درمان لیزر قرار بگیرند. به همین دلیل یک جلسه لیزر درمانی نیز یک سال پس از کامل شدن دوره ۶ یا ۷ جلسه ای انجام می شود. به عنوان مثال لیزر موهای زائد زیر بغل طی یک دوره ۵ ماهه انجام می شود، در حالی که لیزر موهای زائد پا ممکن است بیشتر از ۱۲ ماه طول بکشد.

دلیل دیگر بیشتر شدن جلسات لیزر، هورمونی بودن برخی موهاست. به عنوان مثال موهای بالای لب و چانه بیشتر تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار می گیرند. به همین دلیل این بخش ها به جلسات بیشتری نیاز دارند.

اغلب پس از تغییرات هورمونی، مانند بارداری یا یائسگی، موهایی که مدت ها خفته بوده اند، به طور ناگهانی فعال می شوند و رشد موها افزایش می یابد. البته به یاد داشته باشد که تغییرات هورمونی بر روی اثربخشی لیزر تاثیری ندارد، بلکه موهایی که تحت تاثیر تغییرات هورمونی هستند، قبل از فعال شدن ممکن است هرگز به وسیله لیزر از بین نروند.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران