روش های سنتی برای از بین بردن موهای زائد عبارتند از استفاده از تیغ، وکس، کرم های موبر و الکترولیز. از بین بردن موهای زائد با استفاده از لیزر یک تکنیک نسبتا جدید است. لیزر روش مناسبی برای از بین بردن موهای زائد بدن برای تمامی افراد، حتی کسانی که موهای زائد زیادی دارند، می باشد.
هیرسوتیسم شرایطی است که معمولا خانم ها بین سن 18 تا 35 سال به آن مبتلا می شوند. حدود 10 درصد خانم ها به این مشکل دچار هستند. فرد مبتلا به این مشکل دچار رشد بی رویه موهای زائد در بخش های مختلف بدن خود می شود.
در اکثر موارد علت بروز هیرسوتیسم مشخص نیست، اما یکی از دلایل بروز این بیماری عدم تعادل هورمونی می باشد. هیرسوتیسم ممکن است یکی از علائم یائسگی نیز باشد. به هرحال موی زائد مشکل بسیاری از افراد حتی آقایان می باشد.

مراحل رشد مو

مو در چرخه های متناوب رشد می کند، از جمله مرحله رشد (آناژن) و مرحله استراحت (تلوژن)؛ کاتاژن دوره بین این دو می باشد.
تصور می شود سلول های موجود در فولیکول مسئول رشد موها هستند. در روش لیزر درمانی نوری با طول موج خاص ارائه می شود که رنگدانه ها را هدف قرار می دهد. این نور تا یک میلیمتر زیر پوست نفوذ می کند و در این قسمت توسط رنگدانه های ریشه مو جذب می شود که این قسمت در رشد مو تاثیر بسیاری دارد.
موها مطابق با رنگدانه خود دارای ضخامت ها و رنگ های مختلفی هستند. زمانی که نور لیزر به پوست نفوذ می کند توسط رنگ سیاه مو جذب می شود. موهای قهوه ای دارای بیشترین میزان رنگدانه هستند و به لیزر درمانی بهتر پاسخ می دهند.

فرایند لیزر درمانی

فرایند لیزر درمانی ممکن است با کمی ناراحتی همراه باشد، اما بیماران می توانند از بی حس کننده های موضعی استفاده کنند تا از بروز درد و ناراحتی پیشگیری کنند. ژل آلوئه ورا نیز ممکن است قبل و بعد از درمان برای خنک کردن بخش تحت درمان مورد استفاده قرار گیرد. برخی دستگاه های لیزر دارای سیستم خنک کننده هستند که ناراحتی ناشی از لیزر را کاهش می دهد.
پس از اتمام هر جلسه درمان بخش های تحت درمان ممکن است کمی قرمز و ملتهب به نظر برسند. این مشکل پس از حداکثر 2 ساعت برطرف می شود، اما در برخی افراد، به ویژه کسانی که دارای پوست تیره هستند، تاول زدن و التهاب پوست پس از لیزر رخ می دهد. برخی موها در همان جلسه درمان از بین می روند، اما از بین رفتن برخی دیگر که فر خورده و مجعد هستند، ممکن است چند جلسه طول بکشد.

پیامدها و مشکلات

نور لیزر ممکن است رنگدانه های پوست را از بین ببرد و منطقه تحت درمان گاهی تا چند ماه پس از درمان رنگ پریده یا تیره می شود. به همین دلیل بهتر است قبل از انجام درمان در برخی بخش های بدن یک آزمایش کوچک از تاثیر لیزر بر پوست داشته باشید. 6 تا 8 هفته پس از درمان درمان آزمایشی انجام شده بررسی می شود تا عوارض احتمالی آن کشف شوند. در زمان انجام فرایند لیزر درمانی بر روی افراد دارای پوست های سیاه یا قهوه ای مراقبت های ویژه لازم است. لیزر Nd-YAG مناسب ترین دستگاه برای افراد دارای پوست تیره می باشد، زیرا آسیب کمتری به پوست می رساند.
پس از انجام درمان نیز باید تا مدتی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید، چرا که قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای پوستی که به تازگی تحت درمان لیزر قرار گرفته خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد.
در حال حاضر بسیاری از مراجعه کنندگان به مراکز لیزر درمانی راضی می باشند و حداقل تا سه ماه دارای پوستی صاف و عاری از هر گونه موی زائد می باشند. به هرحال نتیجه لیزر درمانی برای تمام افراد یکسان نیست و به عوامل مختلفی مانند جنس موها و ساختار هورمونی بدن فرد بستگی دارد.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران