تورم لثه در دوران بارداری که با نام التهاب لثه بارداری نیز شناخته میشود، وضعیتی دردناک و مستعد خونریزی است. این عارضه در دوران بارداری بسیار شایع میباشد. التهاب لثه در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی که منجربه افزایش جریان خون به بافت لثه میشود، اتفاق می افتد و در نتیجه سبب حساس تر شدن، تحریک پذیرتر شدن و تورم لثه ها میگردد.

این تغییرات هورمونی همچنین مانع واکنش های طبیعی بدن نسبت به باکتری هایی میگردد که میتوانند منجربه بیماری های پریودنتال شوند. این امر، کار را برای ایجاد پلاک بر روی دندان آسانتر میکند و احتمال ابتلا به تورم لثه افزایش میابد. شدت التهاب لثه معمولا در سه ماهه دوم بارداری افزایش میابد.

جهت کنترل تورم لثه چه باید کرد؟

مراقبت از دندان در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. شما باید حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید و حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید. سعی کنید از مسواک های نرم استفاده کنید؛ زیرا کمتر منجربه تحریک لثه هایتان میگردد. همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک و مطرح کردن هرگونه مشکل با وی نیز بسیار حائز اهمیت است.

در صورت عدم درمان التهاب لثه، ممکن است بیماری به شکل جدی تری تبدیل شود که پریودنتیت (پیوره) نام دارد. بروز پریودنتیت در دوران بارداری، احتمال تولد زودرس را افزایش میدهد. خوشبختانه با رعایت بهداشت دهان و ندان و پاکسازی توسط پزشک نباید نگران این مساله باشید.


جهت کنترل و مدیریت تورم لثه میتوانید اقدامات زیر را انجام دهید تا دهان و دندان سالمتری داشته باشید:

  • در دوران بارداری حداقل یکبار برای چکاپ کامل دهان و دندان و دندانپزشک مراجعه کنید.
  • بصورت دوره ای یا هر روز دهان خود را با محلول آب گرم و نمک  (1 قاشق چایخوری نمک در 1 فنجان آب گرم) شستشو دهید.
  • دندان های خود را 2 بار در روز مسواک بزنید، بخصوص پس از هربار استفراغ ناشی از ویار.
  • تغذیه خوب داشته باشید.


معمولا پس از زایمان، لثه به حالت اولیه خود باز میگردد. همچنین خونریزی و حساسیت نیز کاهش میابد. در صورتیکه التهاب لثه در دوران بارداری تا حد آزاردهنده ای شدت یافت، یا پس از زایمان برطرف نشد، به دندانپزشک مراجعه کنید.

مطالب مرتبط: بارداری و دندانپزشکی

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران