خونریزی لثه ها در هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان هشدار دهنده است. علل خونریزی لثه ها چه می تواند باشد؟ خونریزی لثه ها در زمان مسواک زدن علل مختلفی دارد. گاهی این خونریزی موقت است، اما گاهی می تواند نگران کننده باشد. اگر دچار خونریزی لثه شده اید که برایتان نگران کننده است به دندانپزشک مراجعه کنید. 

ورم لثه 


ورم لثه اولین مرحله بیماری لثه است. پلاک های روی دندان ها و خط لثه که با استفاده از مسواک و نخ دندان برطرف نمی شوند، می توانند لثه ها را عفونی کرده و منجر به ورم لثه شوند. زمانی که ورم لثه اتفاق می افتد، لثه ها ملتهب و حساس می شوند و گاهی در زمان مسواک زدن خونریزی می کنند. این مرحله با اصلاح عادت های مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بهبود پیدا می کند. 

برخی داروها 


انجمن دندانپزشکی امریکا داروهای رقیق کننده خون را لیست کرده. این داروها یکی از علل احتمالی خونریزی لثه ها هستند. داروهای رقیق کننده خون توانایی خون برای لخته شدن را کاهش داده و خونریزی لثه ها را تشدید می کنند. در مورد داروهایی که مصرف می کنید و یا سابقه ابتلا به خونریزی لثه را به پزشک خود اطلاع دهید. 

تغییر روند استفاده از نخ دندان

 
تغییر در روند استفاده از نخ دندان نیز ممکن است منجر به خونریزی لثه ها شود. به عنوان مثال اگر چند روز پشت سر هم نخ دندان استفاده نکنید یا اگر بیشتر از قبل از نخ دندان استفاده کنید، ممکن است دچار خونریزی لثه شوید، اما این خونریزی طی یک هفته برطرف می شود. 

عوض کردن مسواک 


تغییر مسواک نرم و انتخاب یک مسواک خشن منجر به خونریزی لثه ها می شود. سعی کنید از مسواکی استفاده کنید که نه زیاد نرم و نه زیاد زبر است. در مورد مسواک مناسب برای خود می توانید با دندانپزشکتان مشورت کنید. 

التهاب لثه در دوران بارداری

 
برخی خانم های باردار دچار التهاب لثه و خونریزی در دوران بارداری می شوند. این عارضه التهاب لثه بارداری نامیده می شود. تغییرات هورمونی در دوران بارداری پاسخ بدن به باکتری هایی که باعث بیماری لثه می شوند را تغییر می دهد. به گزارش انجمن بارداری در امریکا علائم التهاب لثه بارداری پس از اتمام دوران بارداری برطرف می شوند. مراجعه مکرر به دندانپزشک و استفاده مرتب از مسواک و نخ دندان از بدتر شدن این مشکل پیشگیری می کند. 
خونریزی لثه ها ممکن است نشانه التهاب لثه باشد که می تواند به بیماری جدی تری تبدیل شود. بهترین روش برای تشخیص علت خونریزی لثه مراجعه به دندانپزشک است. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران