دیفتری نوعی عفونت باکتریایی جدی است که برغشاء مخاطی گلو و بینی تاثیر می گذارد. این بیماری معمولا از طریق تماس نزدیک شخصی به شخص دیگر و یا از طریق تماس با اشیاء یی که دارای باکتری هستند ماننداستفاده از فنجان یا دستمال پخش می شود . همچنین  دیفتری ممکن است از طریق  عطسه  و سرفه فرد آلوده به دیفتری ایجاد شود .

دیفتری چگونه تشخیص داده می شود ؟


دکتر در وهله ی اول برای بررسی تورم غدد لنفاوی به انجام معاینه فیزیکی می پردازد و همچنین در مورد سوابق پزشکی و علائمی که تا کنون تجربه کرده اید ، سوالاتی را مطرح می کند  .
ممکن است پزشک با مشاهده غشاء خاکستری در گلو یا لوزه تشخیص دهد که دچار دیفتری شده اید . اما برای تایید تشخیص، پزشک نمونه ای از بافت مشکوک را برداشته و برای آزمایشات بیشتر به آزمایشگاه ارسال می کند . 
هچنین اگر دکتر مشکوک به دیفتری پوستی شود ، انجام کشت میکروبی را تجویز خواهد کرد .

دیفتری چگونه درمان می شود؟


دیفتری نوعی بیماری جدی محسوب می شود ، بنابراین پزشکان در ابتدا خواهان درمان سریع این عارضه هستند .
اولین مرحله درمان ، تزریق آنتی توکسین است. از این دارو برای خنثی کردن سم تولید شده توسط باکتری استفاده می شود . اگر به آنتی توکسین حساسیت دارید ، حتما این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید زیرا ممکن است دوزهای کمتری ار آنتی توکسین برایتان تجویز شود و به تدریج مقدار دارو افزایش یابد . همچنین پزشک برای رفع عفونت آنتی بیوتیک هایی همچون اریترومایسین و پنی سیلین تجویز خواهد کرد .

در طول درمان و برای پیشگیری از انتقال عفونت به دیگران ،  دکتر فرد مبتلا به دیفتری را در بیمارستان بستری خواهد کرد .

آیا می توان از بروز دیفتری پیشگیری کرد ؟


امروزه دیفتری از طریق تزریق واکسن علاوه بر درمان پذیری قابل پیشگیری نیز می‌باشد. واکسن دیفتری را اغلب به همراه واکسن کزاز و سیاه سرفه استفاده می‌کنند وبا نام واکسنDPT یا سه گانه یا ثلاث شناخته می‌شود. نوع Dtap آخرین نوع این واکسن می‌باشد. 
تجویز این واکسن در آغاز نوزادی توصیه می‌شود. مراحل تزریق این واکسن شامل پنج مرحله تزریقی در بازو و ران می‌باشد که در سن دو ماهگی، چهار ماهگی، شش ماهگی، 15 تا 18 ماهگی و 4 تا 6 سالگی تزریق می‌گردد.
واکسن دیفتری از روش‌های موثر پیشگیری است، اما دارای یک سری عوارض جانبی می‌باشد ، همچون تب خفیف، گیجی و درد در محل تزریق.
 واکسن DPT به ندرت باعث ایجاد عوارض جدی مانند واکنش آلرژیک، صرع یا شوک در کودکان می‌گردد.
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران