منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
بیماری نوروفیبروماتوز همان بیماری نرون حرکتی هست؟
پاسخ
دکتر مريم عبداللهي، روانشناس و نوروتراپيست دکتر مريم عبداللهي، روانشناس و نوروتراپيست
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

نوروفیبروماتوز Neurofibromatosis یک بیماری ژنتیکی است که اعصاب و پوست را گرفتار میکند. در این بیماری تومور های خوش خیم غیر سرطانی در مسیر اعصاب رشد میکنند و این رشد موجب برور مشکلاتی در پوست و استخوان ها میشود. شدت این بیماری در مبتلایان متفاوت بوده و طیف گسترده ای دارد. در بعضی بیماران علائم بیماری بسار خفیف است و در بعضی دیگر شدید.

دو نوع نوروفیبروماتوز وجود دارد

نوع یک که شایعتر است و از هر 3 هزار تولد در یکی وجود دارد. به این نوع از نوروفیبروماتوز بیماری فون رکلینگ هاوزن von reklinghausen هم میگویند. در این بیماران نازکی یا رشد بیش از اندازه استخوان ها و اسکولیوز دیده میشود. این بیماری معمولا خود را تا سن ده سالگی کودک نشان میدهد.

نوع دو که معمولا همراه با تومورهای عصب شنوایی است و شیوع آن از هر 25 هزاز تولد در یکی است. تومور های عصب شنوایی در این بیماری موجب کری، اختلالات تعادل، زنگ زدن گوش، سردرد و درد و احساس ضعف در صورت میشود. این بیماری در سنین نوجوانی یا انتهای دهه دوم عمر بروز میکند.

هر دو نوع بیماری ارثی و ژنتیکی بوده و ژن منتقل کننده آن غالب است یعنی نیمی از فرزندان فرد مبتلا، به این بیماری دچار میشوند. با این وجود در 50-30 درصد موارد این بیماری هیچ سابقه ای در خانواده و فامیل بیمار وجود ندارد. در این موارد بیماری به علت جهش در ژن خود فرد بوجود آمده و ربطی به والدین ندارد ولی وقتی این بیماری حتی بصورت جهش ژنی در فردی ایجاد شده میتواند به فرزندان او هم منتقل شود.

عوارض مهم نوروفیبروماتوز عبارتند از

تشنج در حدود 40 درصد نوع یک

فشار خون بالا

اسکولیوز یا انحراف جانبی ستون مهره

اختلالات تکلم

تومور عصب بینایی و کوری

شروع زودرس یا دیررس بلوغ

خيابان شريعتي روبروي دولت خيابان امامزاده جنب فروشگاه جامبو پ ١٤ ط ٢ واحد ٨ 021-22636863 021-22648627

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه