منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
ماهیچه های دور کلیه هام درد دارم میگن اسپاسم عصبی هست باید چکار کنم
پاسخ
دکتر مهدی وزیریان دکتر مهدی وزیریان
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

با سلام

دلايل زيادي وجود دارد ولي يكي از علت‌هاي شايع اين عارضه، خستگي، كار و فشار بيش از حدي است كه به عضلات بدن وارد مي‌شود. برای مثال در قسمت كمر، برداشتن اشيا سنگين يا زور زدن بيش از حد موجب فشار بر عضله مي‌شود و عضله به طور موقتي در حالت گرفتگي قرار مي‌گيرد. همچنين باقي ماندن عضله در يك حالت خاص براي مدتي طولاني موجب گرفتگي عضلات مي‌شود.

گرما، يكي ديگر از دلايل گرفتگي عضلات است؛ افرادي كه در تابستان يا مكان‌هاي گرم كار مي‌كنند بيشتر در معرض اين حالت هستند و با تعريق زياد و از دست دادن سديم بدن، ممكن است دچار گرفتگي عضلات شوند

هر چند که در موارد فوق اسپاسم و گرفتگی عضلانی موقت است ولی گرفتگي دائمي عضلات به دليل برخي بيماري‌ها اتفاق می افتد، به طور مثال بيماري فلج مغزي كه در كودكان پس از تولد و يا پس از آغاز راه رفتن اتفاق مي‌افتد؛ بخشي از عضلات دست و پا را درگير كرده و بدن را در حالت گرفتگي باقي مي‌‌‌‌گذارد و فعالیت عادی فرد را سخت میکند.

ماساژ دادن قسمتي از عضله كه دچار گرفتگي شده، مي‌تواند به طور موضعي موثر باشد. با ماساژ، جريان خون در عضلات دست و پا بهتر انجام شده و گرفتگي عضلاني رفع مي‌شود.

تكان دادن يا حركت دادن آهسته مچ پا، دست يا شانه نيز موجب شل شدن عضلات بدن و جريان بهترخون مي‌شود.

85 درصد گرفتگي عضلات در اثر بد نشستن و يا زور زدن ايجاد مي‌شود كه اين وضعيت زودگذر بوده و به مرور بهبود مي‌يابد.

اگر گرفتگي عضلات به مدت چند ساعت باقي بماند، بايد با مراجعه به پزشك معاينه‌هاي لازم انجام شده تا علت زمينه‌اي آن مشخص و درمان شود.

افرادي كه مي‌خواهند از داروهاي شل‌كننده عضلات استفاده كنند، مي‌توانند با مراجعه و مشورت با پزشك از اين داروها براي رفع اين مشكل استفاده كنند.

افراد مي‌توانند با انجام نرمش‌هاي ساده ورزشي مانند حركات زانو و مچ پا، سفت و شل كردن عضلات يا ماساژ دادن بدن از گرفتگي عضلات جلوگيري كنند. همچنين افرادي كه در هواي گرم كار مي‌كنند و زياد عرق مي‌كنند مایعات کافی مثل دوغ بیشتر استفاده کنند تا كمبود آب و نمك بدن جبران شود

خیابان جردن ،نرسیده به چهار راه جهان کودک ،کوچه صانعی ،پلاک 1،ساختمان نور.لطفا جهت هماهنگی برای مشاوره تلفنی با شما زیر تماس بگیرید 09307473322 02188190115 09301331580

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه