منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
در مورد لکنت زبان
پاسخ
دکتر خانم میهمی دکتر خانم میهمی
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

?- ☝️: لکنت زبان ممکن است به‌صورت "انقباضی" (tonic or tetanic)، یعنی به‌علت انقباض عضلات دهان، حلق، حنجره و تارهای صوتی ایجاد شود. دراین صورت بیمار برای ادای کلمه به خود فشار می‌آورد و اغلب نیز به‌علت فشار و وقفه در تلفظ، کلمه یکباره بیان می‌شود. ثابت شده که این حالت کاملا جنبه‌ی روانی دارد.

?- ✌️: در لکنت زبان "تشنجی" (clonic or choreic) یک سیلاب که معمولا اولین سیلاب کلمه است مرتبا تکرار می‌شود. علت این نوع لکنت زبان را اختلال فیزیولوژیک عصبی عضلانی می‌دانند که در محل اتصال عصب به عضله به‌وجود می‌آید و چون جنبه‌ی خانوادگی دارد لذا اغلب تصور می‌کنند علت موروثی داشته باشد، اگرچه بعضی از محققان این اختلال فیزیولوژیک عصبی عضلانی در محل سیناپس عصب به عضله را یک موضوع متابولیک و روانی می‌دانند.

بعضی اوقات در مبتلایان هردو حالت، یعنی لکنت زبان انقباضی و لکنت زبان تشنجی باهم دیده می‌شود.

✔️درمانهای لکنت زبان:

?یک دستگاه الکترونیکی کوچک که در دست جای می‌گیرد، به افراد مبتلا به لکنت زبان، AAF-altered auditory feedback یا فیدبکِ شنیداری تغییریافته، متفاوت شده) ارایه می‌دهد.

فیدبک شنیداری تغییریافته یا AAF نوعی درمان است که در آن فیدبکِ شنیداری و همراه با تاخیر یا تغییر در فرکانس صدا، همزمان با حرف زدن درمانجو، ارائه می‌شود. این‌گونه دستگاهها در کاهش فراوانی لکنت مفید واقع می‌شوند، ولی هنوز معلوم نیست که با چه مکانیسمی اثر می‌گذارند.

?یک روش دیگر برای پرداختن به لکنت زبان، تکنیکِ گفتارِ طولانی‌شده یا "گفتار طولانی" (prolonged speech) است. این درمان به افراد مبتلا به لکنت زبان، مجموعه الگوهای گفتاری جدید یاد می‌دهد که باعث می‌شوند در جمله‌بندی و تولید گفتار و در الگوهای تنفسی تغییراتی به‌وجود آید.

⚫️در "تعقیب سایه به سایه" (shadowing)، درمانگر از روی یک کتاب می‌خواند، و فردِ الکن کلمات وی را مدت کوتاهی بعد از اینکه بر زبان او جاری شده‌اند، تکرار‌ می‌کند. برای این کار لازم است فرد الکن به‌دقت بر آنچه درمانگر می‌گوید تمرکز کند، و لکنت زبان خود را در این فرآیند نادیده بگیرد.

⚪️در روش "گفتار تنظیم‌شده با هجا" (syllable-timed speech)، از فردِ الکن می‌خواهند همزمان با یک مترونوم یا وسیله‌ای که صوتی را در یک گوشی به صدا درمی‌آورد صحبت کند. این شیوه نیز می‌تواند بر منحرف کردن فرد الکن از لکنت زبان خودش تاثیر بگذارد. معلوم شده است که وقتی این شیوه با پاداشهایی برای لکنت نکردن همراه می‌شود، در کاستن از لکنت زبان موثر است.

کلنیک روناک 09307919548 مشاوره تلفنی پذیرفته می شود

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه