منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
باسلام من 26سالمه و حدوداا از5سال پیش موهام شروع به ریزش کردوچندین باربه پزشک مراجعه کردم جواب نداد الان دوطرف سمت پیشانیم یعنی فرق سر کلا رفته و موهای جلویی ضعیف وشکننده شده برای درمان چ کاری باید انجام بدم
پاسخ
دکتر پزشکان سبز و سالم دکتر پزشکان سبز و سالم
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

سلام‌ دوست عزیز

جلوگیری از ریزش مو

هر آنچه باید در مورد ریزش مو بدانید:

ریزش مو تا 100 عدد در روز طبیعی است. اما اگر سابقه ریزش مو در خانواده شما وجود داشته باشد، تعداد موهای ریخته شده خیلی بیشتر خواهد بود که در مورد مردان این امر ممکن است به کچلی منجر شود. در خانم ها نیز موهای روی سر به تدریج نازکتر و کم پشت تر می شوند.

@tehranskin

مهم ترین علل ریزش مو عبارتند از:

وراثت، استرس، جراحی، تب بالا، محکم بستن موها، کمبود آهن و پروتئین در رژیم غذایی، اختلال در غده تیروئید و کرم حلقه ای (در کودکان).

درمان ریزش مو به علت بروز آن بستگی دارد که معمولا در موارد ارثی درمان نمی شود و مصرف دارو از ریزش بیشتر جلوگیری می کند.

@tehranskin

این مواد غذایی را حتما در رژیم خود استفاده کنید تا موها و ناخن های خود را تقویت کنید:

⭕️اسیدهای چرب ضروری، به ویژه امگا 3 (در ماهی ها، روغن کتان و بادام و گردو موجود است)

⭕️ویتامین B6 (در موز، سیب زمینی - سیب زمینی سفید و شیرین- و اسفناج موجود است)

⭕️ویتامین B12 (گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و محصولات لبنی)

⭕️فولیک اسید (میوه ها و سبزیجات تازه، به ویژه مرکبات و سیب زمینی ها)

⭕️پروتئین

محلول موضعی ماینوکسیدیل برای رویش مو بکار می رود.

?????ماینوکسیدیل?

این محلول به دو صورت ۲% و ۵ % در داروخانه ها عرضه می شود که محلول ۲% آن برای خانمها مناسب تر است.

ماینوکسیدیل (Minoxidil) دارویی است که به شکل سیستماتیک (قرص خوراکی) هنگام زیادی فشار خون (فشار خون بالا) مصرف می‌شود و به شکل موضعی (محلول ۲٪ یا ۵٪) برای درمان طاسی مردانه و ریزش موی آندروژنیک در مردان و زنان استفاده می‌شود . ماینوکسیدیل با گشاد کردن رگ‌های محیطی سبب کم شدن فشار خون می‌شود. تاثیر آن بر درمان طاسی نیز احتمالاً به دلیل همین گشادی رگ‌های سطح پوست و افزایش جریان خون است که موجب تحریک فولیکول‌های مو شده و از وضعیت استراحت به وضعیت رشد فعال درمی‌آیند .

✅موارد مصرف:

ماینوکسیدیل برای درمان پرفشاری خون ساخته شد ولی به دلیل عارضه هایپرتریکوز امروزه کمتر برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود بلکه بیشتر محلول موضعی آن برای درمان ریزش موی آندروژنیک به کار می‌رود.

✅موارد احتیاط مصرف ( حتما دقت کنید ):

بیماری‌های قلبی – عروقی و مصرف همراه باSMH

زیادی فشار خون (فشار خون بالا) و فشار خون خیلی پایین

??در مصرف موضعی: وجود التهاب یا جراحت در پوست

⚙مکانیسم اثر:مینوکسیدیل یک گشاد کننده‌عروق محیطی با اثر مستقیم است که‌مقاومت عروق محیطی را کاهش می‌دهد وسبب افت فشارخون می‌شود. در مصرف موضعی دوره فاز رشد فعال مو(دوره آناژن) را افزایش داده و باعث بزرگ شدن موهای نازک شده(موهای مینیاتوریزه شده) می‌شود. یعنی موها بلندتر و کلفت تر می‌شوند. مکانیسم اثربخشی مینوکسیدیل معلوم نیست.

?عوارض جانبی:

در مصرف خوراکی آن احتباس آب و سدیم، افزایش وزن، ادم محیطی، تاکی کاردی، افزایش رویش مو، افزایش برگشت‌پذیر کراتینین و نیتروژن اوره خون و گاهی‌اختلالات گوارشی و بثورات جلدی گزارش شده‌است.در مصرف موضعی آن خارش سر پرموئی در صورت وتشدید ریزش مو بدنبال مصرف خارش ممکن است.

⁉️مقدار مصرف:

بزرگسالان‌ تا سن‌ ۶۵ سالگی‌: بدون‌ توجه‌به‌ میزان‌ نواحی‌ بدون‌ مو، یک‌ تا حداکثر دو میلی‌لیتر از محلول‌ ۲% دو بار در روز بر فرق‌ سر استعمال‌ می‌شود.

⚠️قبل از اینکه شروع به مصرف ماینوکسیدیل نمایید بایستی به این نکته توجه نمایید که ممکن است ۱۲ – ۹ ماه طول بکشد تا شما اثرات مفید آنرا بر موهایتان ملاحظه نمایید و در ضمن برای حفظ اثر این دارو مصرف آن بایستی استمرار داشته باشد درغیر اینصورت موهای درآمده در عرض مدت ۳ – ۲ ماه مجدداً دچار ریزش شده و از دست خواهند رفت، حتی اگر فرد برای سالها از این دارو استفاده کرده باشد.

☝?️همانطور که گفته شد محلول موضعی ماینوکسیدیل در بهترین شرایط و با حداکثر کارایی فقط موجب تأخیر و یا کاهش سرعت ریزش موها می گردد. در حقیقت بایستی گفت که در مورد اکثر مردانی که از ماینوکسیدیل استفاده می کنند بهبود قابل ملاحظه ای از نظر موها مشاهده نشده و تعداد زیادی از آنها بالاخره این دارو را رها نموده و رو بسوی روش های دیگر درمان مثل کاشت موی طبیعی می آورند.

?استفاده از ماینوکسیدیل در ابتدا برای بیمار بسیار جذاب است زیرا هزینه دارو نسبت به هزینه سیر روش های ترمیم و درمان ریزش مو مانند اعمال جراحی و کاشت مو بسیار پایین است ولی با توجه به اینکه اثرات این دارو موقتی بوده و بایستی برای همه عمر مصرف شود لذا هزینه کلی آن حتی از کاشت مو هم بالاتر می رود.

اکثر جراحان کاشت موی طبیعی توصیه می کنند که قبل و بعد از انجام کاشت موی طبیعی از محلول ماینوکسیدیل استفاده شود تا از ریزش موقتی موها که گاهی پس از کاشت مو رخ می دهد ممانعت بعمل آید اگرچه صحت این مطلب هنوز به روشنی ثابت نشده است.

?

شریعتی، روبروی خیابان دولت، کوچه امامزاده پلاک ۱۴ واحد ۶ 2122616377
دکتر پزشکان سبز و سالم دکتر پزشکان سبز و سالم
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

?مصرف این دارو برای زنان و دختران بدون مانع است اما در زمان بارداری یا شیردهی نباید استفاد شود.

www.tehranskin.com

شریعتی، روبروی خیابان دولت، کوچه امامزاده پلاک ۱۴ واحد ۶ 2122616377

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه