منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
نشانه های اولیه ابتلا به بیماری پارکینسون چیست؟
پاسخ
مجموعه پزشکان جایروس مجموعه پزشکان جایروس
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

۱۰ نشانه از بیماری پارکینسون که در صورتی که بیش از یکی از این نشانه ها در شما بروز کرده باشد بهتر است یک وقت ملاقات با پزشک متخصص بگیرید

۱-لرزش اندام

لرزش یکی از نشانه های بیماری پارکینسون است

در صورتی که در حالت معمولی و استراحت لرزشی در انگشت، دست ها و یا چانه شما وجود داشته باشد می تواند یک نشانه مهم باشد که نیاز به توجه دارد.

لرزش در چه حالتی طبیعی است؟

البته لرزش در اثر فعالیت زیاد و یا مصرف دارو می تواند طبیعی باشد و نگران کننده نیستند.

۲-میکرو گرافی یا ریز نویسی

در صورتی که دست خط شما نسبت به گذشته تغییرات ملموسی کرده باشد و به ویژه اگر نسبت به گذشته بسیار کوچک و ریز تر و نامنظم می نویسید،

میکروگرافی نیز یکی دیگر از علایم نزدیک شدن بیماری پارکینسون است.

در چه حالتی تغییر دست خط طبیعی است؟

البته گاهی در اثر افزایش سن دست خط نیز تغییراتی خواهد داشت به ویژه اینکه بینایی شما نسبت به گذشته ضعیف تر شده باشد، تغییر دست خط طبیعی است و محلی برای نگرانی نیست.

۳-فقدان یا کاهش بویایی( آنوسمی)

اگر بویایی شما تغییرات زیادی داشته و نمی توانید خوراکی هایی مانند موز،شیرینی،..و غذاهای بودار و ادویه جات دیگر را به درستی بو، بکشید.

البته در اثر سرماخوردگی و یا آنفولانزا بویایی شما می تواند موقتا کاهش یابد یا از دست برود اما با استراحت بویایی شما برمیگردد و این نگران کننده نیست.

۴-مشکلات خواب

اگر در وقت خواب جابه جایی های غیر معمولی دارید که در گذشته نداشته اید، مانند لگد زدن و یا حرکات ناگهانی. معمولا همسران اولین کسانی هستند که متوجه این نوع تغییر می شوند.

حرکات و جابه جایی های ناگهانی در هنگام خواب عمیق می تواند یکی از نشانه های ابتلا به بیماری پارکینسون باشد.

۵-مشکلاتی حرکتی و یا راه رفتن

آیا در عضلات بدن، بازو ها و پاهای خود احساس خشک شدگی وسفتی دارید؟

و آیا دیگران متوجه این تغییرات

شده اند؟ تغییراتی مانند خشک شدن بازو ها و دست ها در هنگام چرخش و یا خشکی پاها هنگام حرکت و راه رفتن هم می تواند یکی از علایم ابتلا به بیماری پارکینسون باشد. حالتی مانند کشیدن یکی از پاها بر روی زمین به شکلی که گوشه خارجی کفش شما ساییده باشد؟ و یا یکی از پاهای شما میخکوب شده باشد؟

اگر در راه رفتن و حرکت مشکل دارید و در عضلات خود احساس خشک شدگی می کنید،یا حالتی که در نظر دیگران انگار که پای شما به کف زمین چسبیده باشد می تواند نشانه ای از ابتلا به بیماری پارکینسون باشد.

نشانه اولیه ممکن است سفتی یا درد در ناحیه لگنی و شانه ها باشد.

البته زخم یا ضرب دیدگی و بیماری آرتروز هم می تواند حالات مشابه ای را ایجاد کنند که نگران کننده نیستند.

۶-یبوست و مشکلات دفعی

اگر در حرکت روده ها و دفع مشکل دارید و دفع بافشار و درد همراه شود ، می تواند نشانه ابتلا به پارکینسون باشد۰

البته اگر داروهای مسکن مصرف میکنید و یا رژیم خوراکی شما آب و فیبر کافی نداشته باشدیبوست شما احتمالا طبیعی است. در غیر این صورت باید با پزشک مشورت کنید.

۷-صدای ملایم و یا آرام

آیا پیش آمده دیگران به شما بگویند که صدای شما تغییر کرده است؟ اگر صدای شما تغییرات زیادی داشته، مثلا صدای شما آرامتر، نرم تر و یا خش دار و گرفته شده باید در خصوص خطر ابتلا به پارکینسون با پزشک مشورت کنید .

گاهی این تغییرات و کاهش صدا ممکن است باعث شود شما به اشتباه فکر کنید طرف مقابل شما کاهش شنوایی داشته در حالیکه این صدای شماست که آرام شده است.

اما اگر سرماخوردگی و یا آنفولانزا داشته باشید و دستگاه تنفسی شما دچار گرفتگی شده باشد و پس از دوره بیماری شرایط به قبل بازگردد کاهش صدا طبیعی است و محلی برای نگرانی نیست.

۸-صورت ماسکه شده

آیا پیش آمده کسی به شما بگوید صورت شما تغییر کرده ، حتی در شرایطی که خلق شما طبیعی است، چهره شما مانند افراد افسرده، جدی، و یا مانند افراد عصبانی شده است ؟ به این حالات چهره ماسکه شده می گویند و یکی از علایم ابتلا به بیماری پارکینسون است و شما باید در این مورد با پزشک مشورت کنید.

۹-ضعف و سرگیجه

آیا پیش آمده هنگام برخاستن از روی صندلی سرگیجه داشته باشید و احساس ضعف کنید؟

ضعف و سرگیجه می تواند در نتیجه کاهش فشار خون و یا مربوط به بیماری پارکینسون باشد.

۱۰- قوز کردن و خمیده شدن

آیا دیگر مانند گذشته نمی توانید راست بایستید ؟

اگر خود شما یا خانواده ودوستان متوجه شده اید که به نظر میرسد خمیده شده اید ،قوز میکنیدو سر شما رو به پایین افتاده، می تواند نشانه ای از بیماری پارکینسون باشد.

شریعتی, تقاطع دولت کوچه امامزاده,پلاک 14 واحد 6 021-22616377

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه