منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
باسلام من 38 سالم هست ده سال پیش برای اولین بار تشنج کردم پس از مراجعه به دکتر مغزواعصاب سی تی اسکن و ام آرای و نوار مغز انجام دادم که پزشک گه هیچ علاءمی در سر شما دیده نمیشود و قرص کاربامازپین 200 برایم تجویز کرد گفت هر ۸ ساعت یک عدد به مدت سه سال باید بخوری من سه سال تمام دارو را دقیق مصرف میکردم با توجه به اینکه هرماه یک نوبت به دکتر مردجعه میکردم ونوارمغز میگرفتم، طی سه سال من هیچ تشنجی نکردم وبه دستور پزشکم دارو را کنار گذاشته بودم که بعد از یک ماه دوباره تشنج کردم . دیگه ناامیدشدم پیش هیچ دکتری هم نرفتم وتابه حال خودم را با قرص کاربامازپین نگه داشتم اونم شبی یک عدد و بعضی موقع کم وبیش و تواین هشت سال چندین بار تشنج کردم. لطفا راهنمایی کنید. زن و بچه هام آرامش ندارند. ممنونم.
پاسخ
دکتر پزشکان سبز و سالم-5 دکتر پزشکان سبز و سالم-5
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

سلام دوست عزیز: مصرف داروی کاربامازپین رو نباید بدون مشورت پزشک ناگهانی قطع کنید زیرا عوارض جدی دارد.

پزشک مغز و اعصاب علت تشنج را با توجه به اختلالات مغز و اعصاب بررسی کرده اند. باید بدانید که تشنج گاهی علل ناشناخته ای دارد و گاهی عوامل دیگری مانند موارد زیر به تشنج می انجامند. برای هر مورد باید به متخصص آن باید مراجعه کنید:

علل تشنج:

2. اختلالات ژنتیکی و ژن هایی که با مغز سروکار دارند (ارتباط بین ژن و تشنج خیلی پیچیده است و هنوز تست ژنتیکی خاصی برای بسیاری از انواع تشنج در دسترس نیست).

2. کمبود مواد زیر در خون که با آزمایش خون از شما بررسی می شوند: کمبود سدیم، کلسیم، منیزیم، قند خون، یا مشکلات الکترولیت خون

3. خطاهایی که در سوخت و ساز موادغذایی در بدن پیش می آید (مراجعه به دستگاه پزشک گوارش)

4. سابقه مصرف مواد توسط مادر وقتی فرد مبتلا به تشنج را باردار بوده اند.

5. کمبود اکسیژن در بدو تولد

6. عفونت های مانده در بدن (پزشک ایمونولوژی ایمن شناسی)

7. وجود کیست و برخی بیماری های مربوط به اندام تناسلی (زاد و ولد)

8. سابقه سکته یا ضربه شدید به سر

بیشترین علت تشنج سابقه عفونت در مغز است که گرچه با دارو درمان شده اما به علت ایجاد جراحت مغزی باز تشنج در مواقعی باز می گردد.

توصیه ما: علاوه بر پزشک مغز و اعصاب، نزد پزشکان متخصص دیگر بروید. آزمایش خون نیز بدهید تا سطح مواد بدنتان بررسی شود.

اگر مشکل تشنج شما زا مغز نبوده، می تواند از جای دیگری باشد. بنابراین با متخصصان دیگر نیز مشورت کنید.

درباره کاربامازپین و تداخل دارویی:

اگر یکی از داروهای بازدارنده MAO رو مجبورید مصرف کنید. هرگز با کاربامازپین سازگاری نداشته و خطرناکند. مصرف یکی باید متوقف شود (مشورت با پزشک). این بازدارنده ها عبارتند از: فورازولیدون، ایزوکاربوکسازید، لینزولید، فنلزین، راساگیلین، سِلِگیلین،ترانیل سیپرومین.

هر بیماری دیگری که داشته اید یا دارید را به پزشک بگویید تا درمان بهتری صورت گیرد.

تهران-بزرگراه رسالت-بعد از میدان رسالت به سمت شرق-نرسیده به چهارراه سرسبز-روبروی مسجد حجتیه-پلاک 686-طبقه 5-واحد 10 021-77189675

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه