منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
بیماری چشمی اشتارگارت
پاسخ
دکتر مريم عبداللهي، روانشناس و نوروتراپيست دکتر مريم عبداللهي، روانشناس و نوروتراپيست
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

شتارگات شایع ترین علت دژنراسیون ماکولا و از بین رفتن دید مرکزی در افراد جوان می باشد،که شایع ترین سن بروز آن دهه ی اول یا دوم زندگی است.شیوع این بیماری ۱ نفر در هر ۱۰۰۰۰ نفر می باشد.این بیماری اغلب دو چشم را به طور هم زمان درگیر می کند، که ممکن است درگیری در یک چشم بیشتر باشد.در اغلب افراد فقط دید مرکزی درگیر می شود و شخص در تشخیص چهره ها، مطالعه، و انجام کارهای ظریف و دقیق دچار مشکل می شود.در برخی موارد نادر دید محیطی نیز درگیر می شود.از بین رفتن دید در ابتدای بیماری بسیار سریع است،ولی اغلب در ۲۰۰/۲۰ متوقف می شود.

در برخی بیماران در ماکولا bullseye دیده می شود، یعنی قسمت مرکزی ماکولا سالم است و اطراف آن دچار دژنراسیون شده است.چنین بیمارانی اغلب یاد می گیرند که چگونه حرکت چشم خود را تنظیم کنند تا تصویر شی مورد نظر را دقیقا روی قسمت سالم ماکولا بیندازند.

در برخی دیگر از بیماران که ماکولا کاملا آسیب دیده و بیماران مجبورند از قسمت های محیطی شبکیه برای دیدن استفاده کنند،لازم است از وسایل ویژه ای با بزرگنمایی های معین برای دیدن اشیا کوچک استفاده کنند.

چگونه با اشتارگات زندگی کنیم؟

بسیاری از بیماران مبتلا به اشتارگات را می شناسم که زندگی عادی دارند؛پیشرفت وسایل کمک بینایی می تواند به بهبود کیفیت زندگی این بیماران کمک بیشتری کند. اگر چه از بین رفتن بینایی در این افراد باعث اختلال در انجام بسیاری از کارهای روزمره ی آنها شده و استرس ونگرانی زیادی را برای آنها ایجاد می کند،ولی امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

با وسایل جدید کمک بینایی حتی این بیماران می توانند مانند افراد عادی به راحتی رانندگی کنند.

اشتارگات یک بیماری ژنتیکی است....

تحقیقات نشان داده که عامل ۷۵٪ بیماری اشتارگات یک جهش در ژن ABCA4 می باشد.هنوز علت اینکه چرا جهش در این ژن باعث ایجاد این بیماری می شود دقیقا مشخص نیست،اما تصور بر این است که اختلال در این ژن باعث تجمع ماده ای به نام lipofuscin شده که می تواند برای اپیتلیوم پیگمانته ی شبکیه مضر باشد.

خيابان شريعتي روبروي دولت خيابان امامزاده جنب فروشگاه جامبو پ ١٤ ط ٢ واحد ٨ 021-22636863 021-22648627

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه