افسردگی فقط احساس ناراحتی و ناامیدی پس از یک واقعه ناگوار در زندگی نیست. هرکسی پس از یک اتفاق بد دچار ناراحتی و یاس می شود. اینگونه احساسات حتی زمانی که همه چیز خوب پیش میرود هم اتفاق می افتد. علائم رایج برای افسردگی عبارتند از: 

  • احساس یاس و ناراحتی در اغلب مواقع
  • خوردن یا خوابیدن بیشتر یا کمتر از حالت معمول
  • لذت نبردن از چیزهایی که معمولا لذت بخش بود

افسردگی یک بیماری جدی است – درست مانند دیابت یا مشکلات قلبی. اینکه از فرد افسرده انتظار داشته باشیم با افکار مثبت خود را درمان کند، رست مثل این است که فرد مبتلا به دیابت با افکار مثبت قند خون خود را کاهش دهد. این بیماران نیز برای غلبه بر مشکل خود به درمان احتیاج دارند. 

سوالی که گاهی مطرح می شود، این است که در چه حالتی افسردگی طبیعی است؟ 

پاسخ به این صورت است که: احتمال افسردگی در خانمی که دچار تغییرات جسمی و هورمونی شده – به عنوان مثال پس از تولد فرزندش یا در زمان یائسگی – افزایش می یابد. برای افراد مسن نیز پس از فوت کردن شریک زندگیشان افسرده شدن امری طبیعی است، اما در عین حال افسردگی به هیچ عنوان بخش طبیعی زندگی محسوب نمی شود و درمان می تواند حتی در موارد بسیار شدید هم موثر باشد. 

یکی از روش های درمانی افسردگی گفتار درمانی – که روان درمانی نیز نامیده می شود – است که در این روش یک فرد آموزش دیده با شخص بیمار صحبت می کند. گفتاردرمانی به فرد بیمار کمک می کند تا به آنچه در درمان افسردگی وی موثر است، پی ببرد. گفتار درمانی برای همه یکسان نیست، بلکه اوش های مختلفی از گفتار درمانی برای برطرف کردن نیاز فرد وجود دارد. 

در مورد مصرف داروهای ضد افسردگی باید گفت که این داروها قرص های شاد کننده یا آرام بخش نیستند. در حقیقت به فرد بیمار کمک می کنند تا مثل خودش فکر کند. ضدافسردگی ها در واقع مواد شیمیایی مغز را تغییر می دهند که ترسناک به نظر می رسد. اما به داشتن خلق و خوی باثبات تر کمک می کنند. 

افسردگی فقط تاثیر زوحی و ذهنی ندارد. این بیماری بر روی جسم نیز تاثیر می گذارد. افراد محتلف دارای نشانه های جسمی مختلفی خواهند بود. برخی از این بیماران دچار فزایش اشتها می شوند و برخی دیگر ممکن است اصلا اشتهایی به خوردن غذا نداشته باشند. برخی بیماران مبتلا به افسردگی دچار کم خوابی شده و برخی دیگر بیش از حد می خوابند. از دیگر علائم جسمی افسردگی سردرد، شکم درد، خستگی مفرط و مشکل در تمرکز است. 

مسئله ای که در مورد افسردگی بسیار مهم است ای است که کودکانی که دارای والدین افسرده هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری می باشند. به هرحال احتمال بروز افسردگی در هرکسی وجود دارد و بدون توجه به سابقه خانوادگی فرد، این بیماری قابل درمان می باشد. 

خانم ها معمولا بیشتر از آقایان به افسردگی مبتلا می شوند که علائم آ ن عبارتند از احساس ناراحتی، بی ارزشی و گناه. علائم افسردگی در مردان بیشتر به شکل آسیب پذیری و عصبانیت ظاهر می شود. آنها علائق خود را نسبت به کار و سرگرمی های خود از دست می دهند، اما برخی نیز خود را غرق کار می کنند تا از افسردگی فرار کنند. مردان مبتلا به افسردگی بیشتر از زنان دچار بی خوابی می شوند و بیشتر به سمت الکل و دارو می روند. 

باور غلطی که در رابطه با درمان افسردگی وجود دارد این است که درمان آن سال ها طول می کشد یا اینکه کلا یک دوره پایان ناپذیر است. در حقیقت درمان افسردگی در کمتر از 20 جلسه انجام می شود و تمرکز بر روی اهداف خاص و دست یافتنی است. گرچه بسیاری از این بیماران – حتی در حالت شدید آن – با درمان بهبود می یابند، اما بسیاری از آنها هم از دریافت کمک اجتناب می کنند. تنها یک سوم افراد مبتلا به افسردگی به دنبال درمان آن هستند و معمولا بسیاری از آنها مدت زمان طولانی با این بیماری زندگی می کنند. به یاد داشته باشید که هر چه سریعتر به دنبال درمان بیماری باشید، تاثیر آن موثرتر خواهد بود. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران