منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
تبخال یا هرپس تناسلی چیه و چجوری درمان میشه؟
پاسخ
مجموعه پزشکان جایروس مجموعه پزشکان جایروس
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

‎:هرپس تناسلی یا تبخال تناسلی

بیماری مقاربتی است و معمولا توسط رابطه جنسی واژنی، دهانی یا مقعدی بین افراد منتقل میشود. ۲۰ درصد زنها در سنین ۱۴ تا ۴۹ سال به این بیماری مبتلا هستند. این بیماری درمان قطعی (ریشه کن کننده) ندارد و داروها تنها به کنترل دوره های عود آن و کاهش احتمال انتقال آن به شریک جنسی کمک میکند.

چه کسی به هرپس تناسلی مبتلا میشود؟

هرپس تناسلی بیشتر در زنها شایع است.۲۰ درصد زنها در سنین ۱۴ تا ۴۹ سال به این بیماری مبتلا هستند. چراکه ساختار آناتومیک بدن زن او را بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این ویروس قرار میدهد. آسیبهای بافتی ریز در واژن، آلوده شدن به ویروس هرپیس را در زنان تسهیل میکند.

هرپس تناسلی چطور تشخیص داده میشود؟

معمولا پزشک با مشاهده زخم ها میتواند هرپس را تشخیص دهد. همینطور میتواند با وسیله نمونه برداری‌، ابزاری شبیه گوش پاک کن روی آن بکشد و تستهای تشخیصی لازم آزمایشگاهی برای آن را انجام دهد.

تشخیص هرپس تناسلی، بخصوص در فاصله بین دو عود بیماری، میتواند مشکل باشد. تستهای خونی بر مبنای آنتی بادی علیه ویروس( آنتی بادی ماده ای است که بدن برای دفاع از خود در برابر میکروبها میسازد) میتواند در تشخیص افراد مبتلایی که علامت ندارند یا در زمان بین دو عود بیماری هستند کمک کننده باشد.

تست پاپ اسمیر برای تشخیص هرپس تناسلی کاربرد ندارد.

علایم ابتلا به هرپس تناسلی چیست؟

بیشتر زنان مبتلا به هرپس تناسلی نمی دانند که به آن مبتلا هستند. ولی اگر در اولین عود بیماری دچار علایم شدید، این علایم میتوانند آزاردهنده باشند. هرپس تناسلی تنها در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند (مثل زنان مبتلا به اچ آی وی) به صورت خیلی شدید و طولانی مدت بروز می یابد.

در فاصله چند روز پس از تماس جنسی با فرد مبتلا به ویروس هرپس، ممکن است زخمهایی( به شکل برجستگی های قرمز و ملتهبی که میتوانند به تاول تبدیل شوند) در محل ورود ویروس به بدن، مثل واژن یا دهان، دیده شوند. بعضی افراد ممکن است این زخمها را با نیش حشرات یا چیز دیگری اشتباه کنند. بعد از چند روز، زخم ها خشک میشوند و بدون اینکه ردی باقی بگذارند خوب میشوند. بعضی اوقات به فاصله کوتاهی پس از اولین بروز بیماری، گروه دیگری از زخم ها ظاهر میشوند و علایم مشابه را دوباره بوجود می آورند.

اولین علایم هرپس تناسلی معمولا بین ۲ تا ۱۲ روز پس از ارتباط جنسی با فرد مبتلا به هرپس بروز پیدا میکنند و میتوانند ۲ تا ۴ هفته باقی بمانند. نشانه های ابتدایی ابتلا به هرپس تناسلی عبارتند از:

· احساس فشار و سنگینی در شکم

· علایم مشابه سرماخوردگی همراه با تب

· احساس خارش یا سوزش در ناحیه تناسلی یا مقعدی

· درد در پاها، باسن یا ناحیه تناسلی

· متورم شدن غدد لنفاوی

· ترشحات غیر طبیعی از واژن

اگر هر یک از این علایم را دارید به پزشک مراجعه کنید.

شریعتی, تقاطع دولت کوچه امامزاده,پلاک 14 واحد 6 021-22616377

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه