منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
خانمی 53 ساله هستم حدود 12 سال پیش عمل افتادگی مثانه انجام دادم برای تکرر ادرار ولی مشکلم حل نشده الان که سنم بالاتر رفته بدتر شده اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشم
پاسخ
دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم* دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم*
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

تکرار ادرار می تواند ناشی از دیابت، بزرگ شدن پروستات ، حاملگی، ابتلا به عفونت، وجود کیست، پایین افتادگی مثانه، حساسیت بیش از حد اعصاب مثانه. مشکلات مجاری ادرار، و یا یک عادت مثانه باشد. حالتِ مثانه بیش فعال OAB نامیده می شود. در ابتدا باید تست ادرار و نیز تست A1C هموگلوبین خون برای بررسی دیابت دهید. اگر آقا هستید پروستات خود را معاینه کنید و اگر خانم هستید افتادگی مثانه شما باید بررسی شود. به بزرگ شدن رحم نیز توجه کنید زیرا بزرگ شدن رَحِم به مثانه فشار می آورد و باعث تکرار ادرار می شود. رژیم غذاییتان را طوری تنظیم کنید که مثانه تحریک نشود: الکل، کافئین، گوجه فرنگی و رب، ادویه جات زیادی، و مصرف آب لیمو و آب میوه ها را کاهش دهید. آب نوشیدن را قطع نکنید اما مقادیر کم و در نوبت های لازم مصرف کنید. از ساعت شش عصر به بعد نوشیدنی ها را کاهش دهید تا شب اذیت نشوید. می توانید تمرین کنترل مثانه انجام دهید: با رعایت رژیم غذایی و نوشدنی ها. برای رفع افتادگی مثانه، ورزش لیفتینگ (بالابردن) کف لگن انجام دهید یعنی در حال ادرار عضلات اطراف مثانه و مجاری ادرار را منقبض کنید و به آرامی ظرف چند ثانیه شل کنید. به صورت فشار نیاورید!!! موفق باشید. بات تلگرامی را به دوستان ارسال کنید.

مجموعه پزشکان سبزو سالم
دکتر پزشکان سبز و سالم دکتر پزشکان سبز و سالم
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

سلام دوست عزیز

دوست عزیز همانطور که میدانید تکرر ادرار از مشکلات شایع به خصوص در دوران کهن سالی است و در عین حال میتواند مطرح کننده اختلالات بسیاری باشد که حتما نیاز به انجام آزمایشات متعدد دارد

اما به طور کلی بی اختیاری ادرار می تواند به علل زیر رخ دهد

شایع‌ترین نوع بی‌اختیاری و تکرر ادرار از نوع فوریتی است یعنی حالتی که ادرار قبل از رسیدن به مکان مورد نظر دفع می‌شود. بی‌ اختیاری فوریتی پی‌آمد انقباض‌ها و انبساط های غیرارادی مثانه است که بیمار توانایی کنترل آنها را ندارد. سکته مغزی، زوال عقل، آلزایمر، ام اس، پارکینسون یا آسیب دیدگی منجر به بی‌اختیاری فوریتی یا مثانه تحریک پذیر می شود .

بی‌اختیاری استرسی، پی‌آمد افزایش فشار به ناحیه شکم به میزانی است که بر فشار مسدود کننده مثانه غلبه کند. فشار استرسی شکم هنگام سرفه کردن، عطسه زدن، خندیدن، بالا رفتن از پلکان یا بلند کردن اشیاء افزایش می‌یابد. عضله‌های مثانه برخی سالمندان آن‌قدر ضعیف می‌شود که حتی هنگام بلند شدن از صندلی نیز ترشح ادرار رخ می‌دهد

بی‌اختیاری در پی حجم زیاد ادرار

این نوع بی‌اختیاری ادرار به ندرت تشخیص داده می‌شود و در اصل به این خاطر است که مثانه هیچ‌گاه کاملاً تخلیه نمی‌شود. این گروه از بیماران در طول روز بارها حس می‌کنند که باید به دستشویی بروند و غالباً از ترشح مقادیر اندکی از ادرار رنج می‌برند. این عارضه غالباً پی‌آمد بسته شدن مجاری ادرار است داشتن مثانه‌ای است که انقباض‌های بسیار ضعیف دارد یا اصلاً توانایی منقبض شدن ندارد.

زمانی که تکرر ادرار با سوزش و ترشحات پنیری همراه باشد علت آن به طور حتم وجود عفونت در دستگاه تناسلی است که می بایست سریعا آزمایشات لازم توسط پزشک صورت گیرد و بهترین شیوه درمانی برای از بین بردن عفونت اتخاذ شود.

سفلیس، سوزاک، کلامیدیا و.... عفونت هایی هستند که علت بوجود آمدن آنها باکتری است و نشانه هایی از قبیل تب، تورم غدد لنفاوی، سوزش و درد در ناحیه تناسلی را به همراه دارد و اگر سریعا درمان نشود در مراحل پیشرفته می تواند به ناباروری نیز منجر شود.توصیه می شود برای جلوگیری از هر کدام از این عفونت ها بهداشت فردی همیشه رعایت شود و در نزدیکی ها نیز از عایق های جنسی استفاده شود.

www.gyrusclinic.com

شریعتی، روبروی خیابان دولت، کوچه امامزاده پلاک ۱۴ واحد ۶ 2122616377

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه