حدود 8 نفر از 10 نفر در زندگی خود به کمر درد دچار می‌شوند و آن را تجربه میکنند .کمر درد یکی از دلایل اصلی است که افراد برای درمان آن به پزشک مراجعه میکنند .همچنین اولین دلیل مراجعه برای طب سوزنی است .خبر خوب این است که پزشکان عقیده دارند طب سوزنی یکی از روش‌های مؤثر برای رفع کمر درد مزمن است .
در مطالعه‌ای بروی 22 نفر مبتلا به کمردرد مشخص شد که این روش میتواند به صورت موقتی درد های مزمن کمر را بهبود بخشد . همچنین سایر مطالعات نشان میدهند که این روش در مقیسه با متدهای درمانی ساختگی و بی اثر تأثیر بهتری در درمان کمر درد دارند .به طور کلی روش‌های درمانی ساختگی و طب سوزنی به نسبت درمانهای استاندارد کمردرد مؤثر تر هستند .
بنا بر انجمن درد آمریکا  و دانشکده پزشکی آمریکا ،پزشکان باید طب سوزنی را به عنوان روش درمانی جایگزین برای کمردرد در نظر بگیرند و این در صورتی است که روش‌های معمول اثر بخشی نداشته باشند .

طب سوزنی چگونه به بهبود کمر درد کمک میکند ؟

طب سوزنی 2500 سال پیش در چین برای اولین بار استفاده شد .در این روش سوزنهای نازکی در نقاط خاصی از بدن فروبرده می‌شوند .بنا بر طب چینی سنتی بدن بیش از 200 نقطه ویژه دارد .این نقاط با مسیر ها و یا خطوطی به هم متصل شده‌اند  که در نهایت جریانی از انرژی به نام چی را بوجود می آورد .تحریک این نقاط میتواند عدم تعادل چی را تصحیح کرده و جریان انرژی را بهبود بخشد .این روش درد را کاهش داده و سلامتی فرد را بهبود می‌بخشد .
به نظر می‌رسد که اثر بخشی این روش به دلیل تحریک سیستم اعصاب مرکزی است .این کار باعث آزاد سازی مواد شیمیایی در عضلات  و ستون فقرات  و مغز می‌شود .این مواد شیمیایی میتوانند تجربه درد را تغییر دهند  و یا حس سلامتی فرد را بهبود بخشند .
بنا بر سایر تئوری‌های موجود ،طب سورنی بدین گونه عمل میکند :
-افزایش میزان تقویت سیگنالهای الکترومغناطیسی .این حالت میتواند جریان مواد شیمیایی مسکن مانند اندورفین را بهبود بخشد  و یا ممکن است سلولهای سیستم ایمنی را رد بدن آزاد کند 
-تحریک آزاد سازی اوپیوئید های طبیعی .این مواد شیمیایی در مغز  وجود دارند و به کاهش درد و بهبود خواب کمک میکنند .
-تغییر وضعیت شیمیایی مغز با تغییر آزاد سازی نوروترنسمیترها و نوروهورمونها.نوروترنسمیترها ایمپالسهای عصبی را کاهش داده و یا تحریک میکنند.نوروهورمونها هم بر عمل‌کرد یا فعالیت یک ارگان در بدن اثر می‌گذارند 

خطرات و عوارض طب سوزنی 

در صورتی که طب سوزنی توسط یک متخصص حرفه‌ای انجام گیرد ،خطری نخواهد داشت .احتمال بروز عوارض جانبی جدی مانند عفونت یا سوراخی ارگانها خیلی کم است .همچنین میزان عوارض جانبی طب سورنی به نسبت خیلی از روش‌های معمول درمانی کمتر است .

نکاتی مهم در خصوص طب سوزنی 

حتماً پیش از آنکه سراغ طب سوزنی بروید ،با پزشکتان مشورت کنید .لیستی از داروهای مصرفی تان به وی بدهید و اگر باردار هستید ،ضربان ساز دارید  و یا پیوندی انجام داده‌اید حتماً به پزشکتان اطلاع دهید .
پیش از انجام طب سوزنی اطلاعاتی در زمینه میزان جلسات مورد نیاز و هزینه آن و موارد دیگر جمع‌آوری کنید .

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران