پایین بودن سطح تستوسترون برتمامی بدن تأثیر می گذارد. علائمی مانند تغییرات حافظه، پوست خشک، حمله قلبی همه می تواند نشانه ای از پایین آمدن سطح تستوسترون باشد.

پایین بودن سطح تستوسترون باعث تضعیف استخوانها می شود. انجام درمانهای لازم برای تقویت استخوانها لازم است.

افسردگی ، خستگی و میل جنسی پایین ازعلائم شناخته شده این بیماری هستند. اما آیا می دانید که این هورمون مردانه می تواند برروی قلب، مغز و چربی بدن هم تأثیربگذارد؟پایین بودن میل جنسی
برای تشخیص پایین بودن سطح تستوسترون انجام آزمایش خون لازم است. برخی ازعلائم این بیماری مشخص هستند اما سایرنشانه ها ممکن است تدریجی و خاموش باشند. دراینجا بعضی ازنشانه های کمترشناخته شده این بیماری را شرح می دهیم:

  • کاهش توده استخوانی هیچکس تا زمانی که دچارشکستگی استخوان نشده نمی داند که استخوانهایش درحال نازک شدن هستند اما پایین بودن سطح تستوسترون باعث کاهش تراکم استخوان و مواد معدنی می شود. 

یک تیم تحقیقاتی برای مدت یکسال به مردان60 سال به بالا که تستوسترون پایین داشتند مکمل های تستوسترون دادند. درپایان مطالعه ، تراکم مواد معدنی استخوان مردان بهبود یافته بود. این تحقیق نشان داد که درمان با تستوسترون درمردان مسن باعث افزایش تراکم استخوان و مواد معدنی بخصوص دراستخوانهای ستون فقرات تحتانی و لگن که بسیارمهم هستند، می شود. 

مکانیسم هایی که منجربه کاهش تراکم استخوان و مواد معدنی می شوند هنوزکاملا شناخته شده نیستند اما احتمال دارد که رابطه پیچیده ای میان تستوسترون، استروژن و سلامتی استخوانها وجود داشته باشد.

  • حمله قلبی یا سکته درحال حاضر بحث های بسیاری در مورد ایمنی جایگزینی تستوسترون وجود دارد. هنگامی که میزان این هورمون دربدن مردان پایین می آید آنها دچارشکستگی استخوان، بیماریهای قلبی و سکته مغزی می شوند.

دریک بررسی محققان دریافتند که ارتباط قوی میان تستوسترون پایین یاهایپوگونادیسم و افزایش خطرمرگ و مشکلات قلبی یافت می شود.

  • بی حسی یا درد عصب مطالعات اخیرنشان می دهد که تستوسترون و مشتقات آن قادربه ترمیم آسیب های وارده به اعصاب محیطی درسیستم اعصاب می باشد که بخشی ازمغزیا نخاع نیست. این آسیب می تواند براثردیابت، شیمی درمانی، آسیب های فیزیکی و یا دردهای مزمن عصبی باشد. محققان نتیجه گرفته اند که تستوسترون یا متابولیت های آن می توانند درجلوگیری ازبی حسی یا درد عصب نقش مؤثری داشته باشند.

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران