زمانی که در معرض هوای خیلی سرد قرار می گیرید، پوست و بافت های زیر آن ممکن است دچار یخ زدگی یا سرمازدگی شوند. بخش هایی که بیشتر در معرض یخ زدگی قرار می گیرند عبارتند از انگشتان دست و پا، بینی، گوش ها، گونه ها و چانه. 
علائم یخ زدگی عبارتند از رنگ پریدگی یا قرمز شدن پوست، سردی پوست و ظاهری سخت و مومی شکل. یخ زدگی شدید باعث بروز درد و تاول می شود. 
یخ زدگی های خفیف را با اقدامات کمک های اولیه می توان درمان کرد. در غیر این صورت مراقبت های پزشکی لازم خواهد بود. اقدامات کمک های اولیه برای یخ زدگی عبارتند از: 
•    بررسی علائم هیپوترمی یا سرمازدگی. اگر فکر می کنید فرد دچار هیپوترمی شده به کمک های اورژانسی پزشکی نیاز خواهد بود. علائم هیپوترمی عبارتند از لرز شدید، لکنت زبان، خواب آلودگی و عدم تعادل. 
•    محافظت از پوست در مقابل سرمای بیشتر. اگر در محیط باز هستید، دست های یخ زده را به آرامی به سمت خود کشیده و در زیر بغل خود قرار دهید تا گرم شوند. از صورت، بینی و گوش ها با پوشاندن آنها به وسیله دستکش محافظت کنید. هرگز بخش یخ زده را مالش ندهید و یا برف روی بخش آسیب دیده نمالید. 
•    از سرما دوری کنید. اگر در محیط بسته هستید، لباس های خیس را از تن فرد مصدوم خارج کنید. 
•    به آرامی بخش های یخ زده را گرم کنید. دست ها یا پاهای یخ زده را به مدت 15 تا 30 دقیقه درون آب گرم قرار دهید – دمای آب 37 تا 42 درجه سانتی گراد باشد. اگر برای اندازه گیری دمای آب دماسنج در دسترس ندارید، دست خود را وارد آب کنید، آب باید گرم باشد نه داغ. عضو آسیب دیده را با گرمای مستقیم، مانند بخاری یا پدهای گرم کننده، گرم نکنید. این امر باعث بروز سوختگی می شود. 
•    اگر احتمال یخ زدگی مجدد اندام آسیب دیده وجود دارد، آنها را خیلی گرم نکنید. اگر این اندام گرم شده اند، آنها را بپیچید تا از سرمازدگی مجدد آنها جلوگیری شود. 
•    داروی ضد درد مصرف کنید. اگر به خاطر یخ زدگی دچار درد شده اید، مصرف ایبوپروفن به کاهش درد و التهاب کمک می کند. 
•    اگر ممکن است با پای یخ زده راه نروید. این امر به بافت ها آسیب بیشتری می رساند. 
•    فرایند گرم شدن پوست را بشناسید. اگر در فرایند گرم کردن اندام آسیب دیده، پوست قرمز شد و احساس سوزن سوزن شدن و سوزش کردید، جریان خون به حالت طبیعی برگشته است. اما اگر بی حسی و درد همچنان ادامه پیدا کرد و تاول ها بیشتر شدند، بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران