شب ادراری چیست ؟
خیس کردن رختخواب معمولا به عنوان شب ادراری شناخته شده است. شب ادراری یا خیس کردن رختخواب در شب، رایج ترین نوع این اختلال محسوب میشود. خیس کردن خود در طی روز نیز شب ادراری روزانه نامیده می شود. برخی از کودکان یک یا ترکیبی از هر دو را تجربه میکنند.
این عارضه تا زمانیکه کودک 5 ساله یا بزرگتر نشود ، تشخیص داده نمی شود.


علائم شب ادراری چیست؟


علائم اصلی شب ادراری عبارتند از:
• خیس کردن مکرر رختخواب
• مرطوب بودن لباس
• خیس کردن رختخواب حداقل دو بار در هفته و به مدت سه ماه
 

چه عواملی باعث شب ادراری میشود؟


عوامل بسیاری ممکن است باعث شب ادراری شود. ادرار غیر ارادی ممکن است ناشی از:

  • کوچک بودن مثانه
  • عفونت های مداوم دستگاه ادراری
  • استرس شدید
  • تأخیردر رشد 
  • تداخل در آموزش توالت

شب ادراری ارادی  یا غیر ارادی ممکن است با سایر اختلالات روانی بهمراه باشد، از جمله اختلالات رفتاری و یا اختلالات عاطفی مانند اضطراب. شب ادراری نیز به نظر می رسد که در خانواده ارثی باشد .علاوه بر این، آموزش رفتن به توالت زمانی که کودک بیش از حد کوچک است  ممکن است یک عامل مهم در بروز این اختلال باشد.


آیا شب ادراری در بین کودکان شایع است؟


شب ادراری یک مشکل شایع در دوران کودکی است.طبق تحقیقات انجام شده 7 درصد از پسران و 3٪ از دختران در سن 5 سالگی دچار شب ادراری میشوند و همچنین  3٪ از پسران و 2٪ از دختران تا سن 10سالگی با این مشکل مواجه هستند. بیشتر کودکان این مشکل در زمان بلوغ تجربه می کنند، و تنها در حدود 1٪ از مردان و کمتر از 1٪ از زنان  در سن 18 سالگی با این اختلال روبرو میشوند.


شب ادراری چگونه تشخیص داده میشود؟


نخست، پزشک سوابق پزشکی را بررسی ومعاینه فیزیکی را برای رد هر گونه اختلال پزشکی که ممکن است باعث انتشار ادرار شود را  انجام  میدهد. تست های آزمایشگاهی، مانند  آزمایش ادرار و خون برای اندازه گیری قند خون، هورمون ها و عملکرد کلیه  انجام می شود.


شب ادراری چگونه درمان می شود؟


در موارد خفیف شب ادراری نیازی به درمان نیست ، چرا که بسیاری از کودکان مبتلا به این بیماری با بزرگ تر شدن بهبود می یابند .
هدف از درمان ، تغییر رفتار می باشد. رفتار درمانی در بیش از 75٪ از بیماران موثر است و ممکن است شامل:


• تشک هشدار : با استفاده از یک سیستم زنگ خطربهنگام مرطوب شدن رختخواب ، می تواند به کودک برای پاسخ به احساس پری مثانه در شب کمک کند.دراکثر تحقیقات استفاده از آلارم ادرار به عنوان موثرترین درمان محسوب می شود.در حال حاضر آلارم ادرار تنها درمانی است که با بهبودی مداوم در ارتباط است و میزان عود کم است به طور کلی 5٪ تا 10٪


• ورزش مثانه: رایج ترین درمان برای پرکاری مثانه که شامل دارو نمی شود، ورزش مثانه است. ورزش مثانه به شما کمک می کند تا راه استفاده از دستشویی را تغییر دهید . به جای اینکه هر زمان احساس نیاز به دفع ادرار کردید ،دفع ادرار شما طی روز زمانبندی میشود که دفع ادرار برنامه ریزی شده نامیده می شود.در مدت انجام این ورزش شما یاد می گیرید که چگونه ادرار خود را در ابتدا برای چند دقیقه  و سپس به تدریج برای یک ساعت یا بیشتر کنترل نمایید. 


• پاداش: این کاربرای تشویق کودک بهنگام  کنترل ادرار استفاده می شود.


به طور کلی برای درمان شب ادراری از دارو استفاده می شود . داروها ممکن است برای کاهش میزان ادرار تولید شده توسط کلیه ها و یا برای کمک به افزایش ظرفیت مثانه استفاده شود. داروهایی که معمولا برای درمان این عارضه استفاده می شود عبارتند از دسموپرسین استات و ایمی پرامین .


چگونه میتوان از بروز شب ادراری پیشگیری کرد؟


در اغلب موارد پیشگیری از شب ادراری امکان پذیر نیست به ویژه در کسانی که دچار مشکلات آناتومی بدن هستند.اگردر طول آموزش توالت به کودک خود صبور و آرام باشید ،ممکن است به پیشگیری از بروز شب ادراری کمک نمایید.
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران