بوی بد دهان می تواند  اغلب شرم آور و در برخی موارد حتی ممکن است باعث اضطراب شود. جای تعجب نیست که در قفسه های فروشگاه پر از آدامس، خوشبوکننده، دهان شویه و سایر محصولات طراحی شده برای برطرف نمودن با بوی بد دهان است. اما بسیاری از این محصولات به طور موقت این بو را برطرف می کنند  و درمان این عارضه به شمار نمی آیند .
 غذاهای خاص، شرایط بهداشتی و عادات نامناسب از جمله علل بوی بد دهان هستند. در بسیاری از موارد، می توان با استفاده از تکنیک های ساده خود  مراقبتی این مشکل را حل کرد، اما در صورت استفاده از این راه کارها و عدم رفع این مشکل حتما باید به دندانپزشک و یا پزشک مراجعه نمایید تا مطمئن شوید که یک بیماری جدی باعث بوی بد دهان شما نشده باشد .


نشانه های بیماری
بوی بد دهان متفاوت است و به منبع و یا به علت زمینه ای آن بستگی دارد. برخی از افراد بیش از حد در مورد بوی نفس خود حتی اگر کم و یا بدون بو باشد و یا حتی در حالی که دیگران بوی بد دهان آنان را متوجه نمی شوند، نگرانند. از آنجا که ارزیابی بوی نفس خود دشوار است ، از یک دوست نزدیک یا اعضای خانوادتان بخواهید در این مورد به شما کمک کنند.


علل بیماری
بسیاری از علل احتمالی وجود بوی بد در دهان عبارتند از:

 

  • تغذیه نامناسب :

تجزیه ذرات غذا در داخل و اطراف دندان ها می تواند باکتریها را افزایش دهد و باعث بوی بدی شود. خوردن مواد غذایی خاص، مانند پیاز، سیر، و دیگر سبزیجات و ادویه جات ترشی جات، همچنین می تواند  باعث بوی بد دهان شود.

 

  • استعمال دخانیات:

سیگار کشیدن باعث بوی ناخوشایند دهان می گردد. افراد سیگاری به احتمال زیاد دچار بیماری لثه، (منبع دیگری از بوی بد دهان ) می شوند.

 

  • بهداشت نامناسب دندان:

اگر شما روزانه از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید، ذرات غذا در دهان شما باقی می ماند و باعث بوی بد دهان می گردد. باکتریهای  بی رنگ وچسبنده(پلاک) بر روی دندان ،  می توانند لثه را تحریک (التهاب لثه) و در نهایت بین دندانها و لثه ها تشکیل شوند. سطح ناهموار از زبان نیز می تواند باعث  بوی بدی دهان شود  .اگر دندان مصنوعی به طور منظم تمیزنشود و یا درست در جای خود قرار نگیرد می تواند باعث باکتری بوی زا شود.

 

  • خشکی دهان:

بزاق به پاک کردن دهان کمک میکند  و ذراتی را که باعث بوی بد میشود از بین می برد. خشکی دهان می تواند منجر به بوی بد دهان شود و تولید بزاق را کاهش دهد. خشکی دهان به طور طبیعی در طول خواب رخ می دهد، و از همه  بدتر اینست که  با دهان  باز بخوابید. خوابیدن با دهان باز  منجر به "نفس بد بو" می شود. برخی از داروها می تواند منجر به خشکی دهان مزمن  شود.

 

  • عفونت دهان:

بوی بد دهان نیز در اثر زخم های جراحی بعد از عمل جراحی دهان، مانند کشیدن دندان ، و یا پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا زخمهای دهان ایجاد می شود.

 

  • دیگر مشکلات دهان، بینی و گلو:

بوی بد دهان گاهی اوقات می تواند  ازتشکیل دانه های کوچک در لوزه ها  و باکتری که مواد شیمیایی بودار تولید میکند ، نشات بگیرد . عفونت یا التهاب مزمن در بینی، سینوس و یا گلو، که می تواند به ترشح پشت حلق منجر شود، نیز می تواند باعث بوی بد دهان شود.

 

  • داروها:

برخی از داروها به طور غیر مستقیم می تواند سبب بوی بد دهان و خشکی دهان شود.

 

  • علل دیگر:

بیماری ها، مانند برخی از سرطان ها، و شرایطی مانند اختلالات متابولیک، می تواند باعث بوی نفس متمایزی شود . رفلکس مزمن اسید معده (رفلاکس معده به مری) با بوی بد دهان همراه است. بوی بد دهان در کودکان ممکن است توسط  گیر کردن یک جسم خارجی ، مانند یک اسباب بازی کوچک یا تکه ای از غذا در یک سوراخ بینی ایجاد شود.
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران