منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
قطره کولیکز عوارض هم دارد؟
پاسخ
دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم* دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم*
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

عوارض دارویی

عوارض دارویی در این سلسله از نوشته ها قصد دارم تا شما را با برخی

??بقیه مطلب در لینک زیر ??

http://gyrusclinic.com/?p=24715

مجموعه پزشکان سبزو سالم
مجموعه پزشکان جایروس مجموعه پزشکان جایروس
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

بله ولی عوارضش زیاد نیست.

دل درد نوزادان و برخی روشهای درمان:

?21- کودک را در آغوش بگیرید و با او صحبت کنید. قدم بزنید، تاب دهید یا با سرعت راه بروید. مسلما بغل کردن شیرخواری که بطور مداوم گریه می کند کار آسانی نیست، اما با این کار هم گرما و حضورتان موجب آرامش در کودک می شود و هم ضربات ملایم ناشی از قدمهای سریع شما ممکن است به حرکت گاز در روده های کودک کمک کند. با همین ایده بعضی نیز گذاشتن کودک در گهواره و تکان دادن را پیشنهاد می کنند و در صورت امکان گردش دادن کودک در اتومبیل.

?22- نظريه ديگر مي‌گويد كوليك در اثر نابالغ بودن سيستم عصبي مركزي پديد مي‌آيد. بنابراين بچه‌ها ممكن است كه نسبت به محرك‌هايي مانند سرو صدا، نور و غيره واكنش شديد نشان دهند در حالي كه بچه‌هاي بزرگ‌تر يا افراد بزرگسال قادر هستند به راحتي خود را تطبيق دهند.

?23- سعی کنید فضا را تغییر دهید. می توانید کودک را در کالسکه یا داخل "آغوش" به گردش بیرون از خانه یا پارک ببرید. هوای تازه و حرکات ریتمیک ممکن است او را به خواب برد.

?24- در بعضي از بچه‌ها قرار گرفتن در جاهاي ساكت و آرام مي‌تواند كمك كننده باشد

?25- به حمام بروید. می توانید کودک را در وان مخصوصش بگذارید یا به همراه او خودتان هم در وان بزرگ بروید. گرمای حمام و صدای آب اثر خوبی روی کودک ناآرام خواهد داشت.

?26- روشهاي ديگري هم پيشنهاد شده اند كه احتمالاً مكانيسم عملشان، پرت كردن حواس كودك و در نتيجه متوقف كردن گريه هاي او هستند. قرار دادن شيرخوار نزديك جاروبرقي يا وسيله‌اي شبيه آن، كه سروصداي يكنواخت ايجاد ميكند، مانند دستگاه جارو برقی و سشوار و دستگاه تهویه هوا همين طور سوار كردن كودك در اتومبيل يا كالسكه براي گردش. حداقل اين است كه ميشود اين روشهاي بي ضرر را امتحان كرد.

?27- در كشورهاي ديگر وسيله‌اي به نام "نگهدارنده كوليك" به بازار عرضه شده كه روي شكم شيرخوار فشار وارد ميكنند. سازندگان ادعا ميكنند اين وسيله در درمان و پيشگيري از كوليك موِثر است. همچنین برخی کشورها با ساختن دستگاهی مشابه اتومبیل و با شبیه سازی فضای اتومبیل کودک مبتلا به کولیک را فریب داده و آرام می نمایند.

?28- کودک را ماساژ دهید. می توانید در دمای مناسب لباسهای کودک را درآورید، روی یک حوله تمام بدن یا فقط شکم وی را با استفاده از یک روغن طبیعی یا روغن بچه ماساژ دهید. برای ماساژ شکم، می توانید کمی روغن زیتون روی شکم شیرخوار بریزید و با انگشت شست از اطراف ناف شروع کنید. فرض کنید که می خواهید دوایری را با انگشت رسم کنید و به تدریج که از ناف دور می شوید دوایر بزرگتری را بکشید. دقت کنید که خیلی به شکم کودک فشار نیاورید. این کار را می توانید با خواندن یک لالایی یا شعر و یا گوش دادن به موسیقی آرام نیز انجام دهید.

?29- در صورتی که شما همیشه در حال غذا دادن، تعویض پوشک، خواباندن و سرگرم کردن کودک خود هستید، گاهی نیز می توانید استراحت کوتاهی به خود بدهید. اگر این امکان را دارید او را برای چند ساعت به همسر یا یکی از بستگان بسپارید تا کمی استراحت کنید.

?30- داروهای ضد نفخ مخصوص کودکان وجود دارد. برخی داروهای بزرگسالان هم در مواردی با مقدار بسیار کم برای شیرخواران تجویز می شوند، اما دقت کنید که انتخاب و روش استفاده از دارو را به پزشک کودکتان واگذار کنید؛ هر دارویی را تنها با دستور پزشک و فقط از داروخانه تهیه کنید. مواد گیاهی و عصاره و عرقیات را نیز خودتان بخورید.

?31- از شربت گریپ میکسچر که با نام تجاری nursing Harveys وارد می گردد، هم می توان استفاده کرد. معادل ایرانی این شربت کاراوی میکسچر یا گریپ واتر می باشد، که ارزانتر است. همچنین، از قطره دایمتیکون، (2 قطره به ازای هر کیلو وزن نوزاد، مثلاً برای نوزاد 4 کیلویی 8 قطره) نیز می توان، استفاده کرد. در برخی منابع استفاده از گلوکز هیپرتونیک 10% یک قطره که زیر زبان نوزاد چکانده می شود و یا ندیفن هیدرامین 1 میلی گرم به ازای هرکیلو وزن بدن هم ذکر شده که می بایست طبق نظر متخصص اطفال استفاده نمود. همچنین قطره كارمينيت (روزي 3 بار، هر بار 3 الي 5 قطره)  و کولکید (قطره خارجی نایاب) نیز با همین شیوه مصرف، جهت درمان کولیک نوزادان استفاده می گردد.

?32- یکی از اشتباه ترین و مهلک ترین تجویزها تجویز شربت دی سیکلومین می باشد که اگرچه ممکن است اثر خوبی هم داشته باشد اما در نوزادان زیر 6 ماه عوارضی دارد و می تواند آپنه تنفسی (بند آمدن نفس نوزاد) خواب آلودگی و یبوست ایجاد نموده و مصرف آن توصیه نمی شود،

?33- در مصرف دارو، عبارات هشداردهنده (داروهاي ضدکوليک) "مثل براي نوزادان زير 6 ماه مضر است" را مدنظر قرار دهید.

?34- سايمتيكون يك داروي بي‌خطر براي كاهش گاز درون مجراي روده است كه معمولاً بدون نسخه از داروخانه ها قابل تهيه است. عده‌اي معتقدند اين دارو و نظاير آن در درمان كوليك شيرخوار

ا

شریعتی, تقاطع دولت کوچه امامزاده,پلاک 14 واحد 6 021-22616377
مجموعه پزشکان جایروس مجموعه پزشکان جایروس
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

ن موِثر است اما مثل خيلي چيزهاي ديگر در عالم پزشكي، هيچ كس نمي تواند در اين باره قسم بخورد. در كشور ما، رايج‌ترين داروهايي كه براي درمان كوليك شيرخواران به كار ميرود همان "گريپ ميكسچر" و "دايميتكون" است. (مصرف دايمتيكون براي نوزادان پسر مناسب نيست. بهتر است از سايمتيكون استفاده شود.) همچنین میتوان ۵ قطره از داروی کولیکز را در یک قاشق چایخوری شربت گریپ میکسچر، حل نمود و هر هشت ساعت به نوزاد خورانید.

?35- گاهي بچه را به يك پرستار يا فرد مطمئن ديگر سپرده و براي ديدن فيلم و صرف شام ساعاتي را بيرون از منزل گذرانده و تجديد قوا  كند.

?36- یک بطری آب گرم را در پتو پیچیده و در مجاورت شکم نوزاد قرار دهید.

?37- كولیك شیرخواران بسیار بیش از آن برای خود كودك آزاردهنده یا خطرناك باشد، برای پدر و مادر آزاردهنده و حتی خطرناك است. پزشكان هم در چنین مواردی، شاید بیش از نوزاد باید به پدر و مادر نوزاد توجه كند. مادران هم باید مطمئن باشند اضطراب و افسردگی شان، بعد از طی شدن دوره گریههای كودك، بهبود می‌یابد.

?38- در واقع برای والدین ممکن است بسیار دردناک باشد که باید گریه های متناوب، دلگیر کننده و آزار دهنده کودک را تحمل کنند. کودکان مبتلا به کولیک کاملا خوب هستند. اگر هیچیک از روشهای بالا جواب نداد می توان نوزاد را برای چند دقیقه رها کرد و توجهی نکرد.

?39- پزشک معروف کودکان دکتر اسپاک اینگونه می نویسد: "بدون توجه به ساعتها گریه کردن، این کودکان بزرگ می شوند و وزن می گیرند، نه فقط در حد طبیعی که بهتر از حد طبیعی رشد می کنند." و نکته آخر اینکه در یک مطالعه مشخص شده که کودکان مبتلا به کولیک در آینده مسائل زندگی را حتی بهتر حل می کنند.

شریعتی, تقاطع دولت کوچه امامزاده,پلاک 14 واحد 6 021-22616377

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه