منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام من حساسیت صدای شدید به صداهای پدرم مانند صدای صحبت کردن و چای خوردن و خمیازه کشیدن دارم و حساسیت صدا به خمیازه کشیدن برادرم هم پیدا کردم و همچنین وسواس شدید فکری دارم که از همین وسواس فکری چند سال قبل حساسیت صدا پیدا کردم و استرس و اضطراب شدید هم داشتم و دارم که همه اینها باعث شده تا ناتوانی جنسی هم پیداکنم که البته از نوجوانی اعتیاد شدید به خودارضایی داشتم و همان باعث تشدید وسواسم شد. دکتر رفتم و داروی سرترالین و ریسپریدون مصرف میکنم و روان درمانی هم رفتم که زیاد تاثیر نداشت. لطفا من را راهنمایی کنید که چکار کنم؟ ممنون
پاسخ
دکتر حمید ضرابی دکتر حمید ضرابی
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

چرا صدای غذا خوردن دوستانتان آزارتان می‌دهد؟"

? آیا شنیدن اصوات خاص دلیلی بر برانگیخته شدن احساس خشم و تنفر در فرد است؟ احتمالا شما دچا‏ر‏misophonia (صدا بیزاری) هستید. مقاله‌ای جدید به بررسی دلایل نوروبیولوژیک این اختلال شنیداری پرداخته است.

?برای بیش‌تر افراد صدای جویده شدن ناهار یا صدایی که یک همکار توسط خودکار ایجاد می کند، رویداد های شنیداری معمولی هستند که غالبا توجه خاصی به آن ها نمی‌شود. اما افرادی هستند که تحمل این رخدادهای به ظاهر عادی برایشان بسیار دشوار و آزاردهنده است، تا حدی که باعث کلافگی و خشم غیر قابل کنترل در این افراد می شود.

?پژوهش ها پیشنهاد می‌کنند که این اختلال بعد از بلوغ، به طور مساوی در زنان و مردان و تا 20 درصد افراد جامعه می تواند رخ دهد. معمول ترین صداهای هدف شامل صدای خوردن، تنفس کردن و رفتارهای ادامه دار مثل تایپ کردن و صدای حاصل ازخودکار است.

@iranianpsy

?در مقایسه با افراد عادی، افراد دچار این اختلال دارای بیوفیدبک تعریق پوست مفرط در پاسخ به محرک های شنیداری هستند به طوری که هر چه این بیوفیدبک شدیدتر باشد، حساسیت شخص نسبت به آن صدا بیش تراست.

?فعالیت اینسولا (بخشی از مغز که در ترس نقش دارد) در افراد دچار صدا بیزاری در هنگام برخورد با صداهای شروع‌کننده‌ی آن، بیشتر از دیگر افراد است و در نتیجه آشفتگی این افراد نیز بیش تر گزارش شده است. با این حال این یافته ها به طورابتدایی بیان می‌کنند که صدا بیزاری بر اثر فعال شدن مسیر های پاتولوژیک در شبکه ی مغزی رخ داده است.

?امروزه روش های درمان شناختي رفتاري به منظور درمان این اختلال مورد استفاده قرار می گیرند. خوش بختانه با تحقیقات بیش‌تر حول مشخصات روانشناسی و دلایل نوروبیولوژیک صدابیزاری، بشر هم از لحاظ پذیرش اجتماعی و هم از جنبه‌ی روش‌های درمان این اختلال به دست آوردهای خوبی خواهد رسید.

تهران,خیابان دکتر شریعتی, روبروی خیابان دولت,کوچه امامزاده, پلاک 14, طبقه دوم واحد 6 021-22616377 021-22639401
دکتر مهدی وزیریان دکتر مهدی وزیریان
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

با سلام

در کنار روان‌درمانی باید از روان شناس بالینی با صلاحیت و متخصص در این زمینه استفاده کرد تا تغییرات تو شناخت و افکارتون صورت بگیره و عود هم نداشته باشین و به سمت ترک دارو در صورت بهبودی پیش برین

شما افکارتحریف شده و باورهایی دارین که باید اصلاح شن و چنانچه شرطی هم شده شده باشین باید کمک بگیرد

خیابان جردن ،نرسیده به چهار راه جهان کودک ،کوچه صانعی ،پلاک 1،ساختمان نور.لطفا جهت هماهنگی برای مشاوره تلفنی با شما زیر تماس بگیرید 09307473322 02188190115 09301331580

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه