منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام درمان اسپینا بیفیدا در مهره چیست؟
پاسخ
دکتر مجموعه پزشکان سبز و سالم دکتر مجموعه پزشکان سبز و سالم
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

دوست گرامی

نکروز آوازکولار سر استخوان فمور یا آنطور که مردم میگویند سیاه شدن سر استخوان ران بیماری است  که بر اثر نرسیدن خون به سلول های استخوانی این ناحیه ایجاد میشود. مرگ سلول های استخوانی در این ناحیه موجب بروز درد در کشاله ران میشود. بعد از مدتی استخوان سختی و سفتی خود را از دست داده و نرم میشود و در نتیجه زیر فشار نیروهایی که بهمفصل ران وارد میشود تغییر  شکل میدهد. این تغییر شکل میتواند موجب بروز آرتروز و ساییدگی در مفصل  ران شود و  آرتروز موجب بروز درد و محدودیت حرکتی در مفصل ران میگردد.

البته این روندی که گفته شد در همه بیماران به همین شکل اتفاق نمی افتد. گاهی اوقات بیماری در یکی از مراحلی که ذکر گردید متوقف شده و یا گاهی اوقات سرعت پیشرفت بیماری بسیار سریع است.

در مراحل اولیه ای که خون به سر استخوان ران نرسیده و سلول های آن میمیرند تصویر رادیولوژی  تهیه شده از لگن  بیمار هیچ نکته غیر طبیعی را نشان نمیدهد. در این مرحله فقط روش تصویر برداری ام آر آی است که  میتواند نشان دهد  این نکروز و مرگ سلولی اتفاق افتاده است. بعد از گذشت چند ماه از بیماری بتدریج علائمی در تصویر رادیولوژی لگن هم ایجاد میشود. یکی از این علائم تغییر رنگ تصویر سر استخوان ران است.

 

در تصاویر رادیولوژی، سر طبیعی استخوان ران به رنگ سفید دیده میشود. وقتی سلول های سر استخوان ران میمیرند رنگ سر استخوان در تصویر رادیولوژی سفیدتر میشود. چون سفیدترشدن تصویر استخوان در یک عکس رادیولوژی معمولا به علت افزایش تراکم و به اصلاح دیگر دانسیته Density آن است، گاهی اوقات سفیدتر شدن تصویر سر استخوان ران در رادیوگرافی لگن بیمار مبتلا به نکروز را افزایش تراکم و یا افزایش دانسیته تفسیر میکنند. در واقع این سفیدتر شدن به علت قطع جریان خون به استخوان و برداشت نشدن املاح کلسیم از آن و افزایش میزان این املاح در ناحیه است.

اسپینا بیفیدا نوعی تغییر شکل مادرزادی ستون مهره است. در این نوع تغییر شکل قوس پشتی یک یا چند مهره از ستون فقرات  باز میماند. وقتی این تغییر در مهره اول استخوان خاجی یا ساکروم Sacrum که آن را با S11 نشان میدهند ایجاد میشود در اصطلاح ذکر میشود اسپینا بیفیدا در حد S1 یا در ناحیه مهره S1 ایجاد شده است.

شریعتی(دولت)_روبه روی خیابان دولت_کوچه امامزاده_نبش فروشگاه جانبو_پلاک 14طبقه دوم واحد 6 021_22616377

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه