آیا از وزوز گوش رنج می برید؟ 


یکی از عذاب آورترین اتفاقاتی که طی روز می تواند اتفاق بیافتد وزوز گوش است.وزوز نوعی صداست که در گوش و گاهی در سر حس می شود بدون اینکه منبع خارجی داشته باشد .وزوز گوش  و یا زنگ در گوش، احساس شنیدن زنگ، وزوز، صدای خش خش، همهمه، سوت زدن، و یا  صداهای دیگر است.این سر و صداها می تواند متناوب ، مداوم ، صدای بلند و متفاوتی باشد . هنگامیکه در شب در حال تلاش برای به خواب رفتن در یک اتاق آرام  هستید، این  نوع سر و صداها بیشتر موجب آزار و اذیت  میشوند. در موارد نادر، صدای ضربان گوش با  ضربان قلب (صداهای ضربانی) هماهنگ است.


وزوز گوش بسیار رایج است، و اغلب مردم از بروز این صداها در گوش شکایت می کنند. در موارد شدید، وزوز گوش   می تواند تمرکز و خواب افراد را تحت تاثیر قرار دهد  و در نهایت ممکن است باعث خلل در  روابط شخصی  و کاری شود و در نتیجه موجب اضطراب روانشناختی شود.
اگر چه وزوز گوش اغلب با کاهش شنوایی همراه است،  اما باعث از دست دادن شنوایی نمی شود، و نه از دست دادن شنوایی علت وزوز گوش می تواند باشد. در واقع، برخی از مردم با وزوز گوش دچار هیچ مشکل شنوایی نمی شوند، و حتی  دربعضی مورد  آنقدر به صدا حساس (پرشنوایی) می شوند که  باید صدا را خفه کرد یا از ماسکهای ضد صدا خارجی استفاده نمود.
در برخی موارد وزوز گوش توسط عفونت یا انسداد در گوش ایجاد می شود، و پس از آن که علت زمینه ای درمان شود، وزوز گوش نیز ناپدید می شود. غالبا، وزوز گوش مداوم  پس از شرایط زمینه ای درمان می شود. 


چه عواملی باعث وزوز گوش می شود؟


تماس طولانی با صدای بلند شایع ترین علت وزوز گوش است. 90٪ از افراد مبتلا به وزوز گوش  دچاراز دست دادن شنوایی ناشی از صدا می شوند. سر و صدا باعث آسیب دائمی  به حلزون گوش سلولهای حساس به صدا، یک ارگان مارپیچ شکل در گوش داخلی می شود. نجارانان، خلبانان، نوازندگان راک در میان کسانی هستند که  که شغلشان  آنها را در معرض خطر قرار داده است و همچنین افرادی که با اره های زنجیره ای، اسلحه، و یا دیگر دستگاهایی که صدای بلندی دارند و یا کسانی که  موسیقی  را با صدای بلند گوش می دهند در زمره این افرا د هستند. قرار گرفتن در معرض یک سر و صدای ناگهانی بسیار بلند همچنین می تواند باعث وزوز گوش شود.


از دیگر شرایط و بیماری هایی که می تواند به وزوز گوش منجر شود، شامل:

 

  • انسداد گوش به علت تجمع  موم، عفونت گوش، یا به ندرت، یک تومور خوش خیم عصبی که اجازه می دهد بشنویم (عصب شنوایی)
  • برخی داروها ، که مهمترین آنها آسپرین، انواع مختلفی از آنتی بیوتیک ها، ضد التهاب، آرام بخش و ضد افسردگی، و همچنین داروهای گنه گنه؛ وزوز گوش به عنوان یک اثر جانبی بالقوه برای حدود 200 نسخه و بدون نسخه داروهای ذکر شده است.
  • روند طبیعی پیری، که می تواند  باعث بدتر شدن حلزون گوش و یا قسمت های دیگر گوش شود.
  • بیماری منیر، که قسمت داخلی گوش را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • اتواسکلروز، یک بیماری است که منجر به سفت شدن استخوان کوچک در گوش میانی می شود.
  • دیگر شرایط پزشکی مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، مشکلات گردش خون، کم خونی، آلرژی ها، غده تیروئید و دیابت
  • مشکلات گردن یا فک، مانند سندرم مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)
  • جراحات وارده به سر و گردن

وزوز گوش می تواند در برخی از افراد با مصرف الکل، دود سیگار، نوشیدن نوشابه های کافئین دار، و یا خوردن غذاهای خاص بدتر شود. به دلایلی که هنوز به طور کامل برای محققان روشن نیست، به نظر می رسد استرس و خستگی وزوز گوش را بدترمی کند.
علائم وزوز گوش شامل؛ سر و صدا در گوش، مانند زنگ زدن، همهمه، وزوز، صدای خش خش، یا سوت زدن می شود. این سر و صدا ها ممکن است متناوب یا مداوم باشد.
اغلب اوقات، تنها کسی وزوز گوش دارد (وزوز گوش ذهنی) می تواند آنرا بشنود. با این حال، برخی از انواع  صدا ها را دکترمی تواند با قرار دادن گوشی پزشکی در گوش (وزوز گوش عینی)  را بشنود.


با پزشک خود تماس بگیرید اگر:

 

  • داشتن هر گونه علائم وزوز گوش ؛می تواند نشانه ای از مشکلات سلامت زمینه ای مانند فشار خون بالا و یا کم کاری غده تیروئید باشد،که هر دو شرایط قابل درمان است.
  • سر و صدا همراه با درد یا  ترشح از گوش ؛ این ممکن است نشانه ای از عفونت گوش باشد.
  • سر و صداهای همراه با سرگیجه ؛ این ممکن است نشانه ای از بیماری منییر یا یک مشکل عصبی باشد.
نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران