رباط ها در بدن شما اندام سخت و پلاستیک مانندی هستند که استخوان ها را به یکدیگر متصل کرده و مفاصل را در جای خود نگاه می دارند. پیچ خوردگی صدمه ای است که به خاطر پاره شدن بافت های رباط ها رخ می دهد. رباط می تواند پارگی نسبی یا کامل داشته باشد. 
شایع ترین پیچ خوردگی ها در زانو و مچ پا رخ می دهد. ربط پیچ خورده اغلب به سرعت متورم و دردناک می شود. به طور کل هر چه درد و التهاب بیشتر باشد، آسیب دیدگی شدیدتر می باشد. برای پیچ خوردگی های خفیف تر می توانید خودتان درمان های اولیه را شروع کنید. 
دستورالعمل های زیر را در مورد پیچ خوردگی دنبال کنید: 
1.    استراحت دادن به عضله آسیب دیده. پزشک به شما توصیه خواهد کرد تا 48 ساعت هیچ وزنی روی عضله آسیب دیده قرار ندهید، بنابراین مجبور به استفاده از عصا خواهید بود. در ابتدا استفاده از آتل هم موثر است. اما لازم نیست از تمام فعالیت ها اجتناب کنید. حتی با وجود پیچ خوردگی می توانید عضلات دیگر را ورزش دهید تا گرفتگی را به حداقل برسانید. به عنوان مثال می توانید با حرکات خاص دوچرخه مانند بازوها و پای آسیب ندیده خود را ورزش دهید و پای آسیب دیده را استراحت دهید. به این ترتیب سه اندام دیگر را ورزش می دهید و تهویه قلبی و عروقی خود را کامل می کنید. 
2.    بر روی منطقه آسیب دیده از یخ استفاده کنید. از کیسه پر از آب سرد یا پاشیدن آب سرد بر روی محل آسیب دیده استفاده کنید تا تورم را به حداقل برسانید. سعی کنید بخش آسیب دیده را هر چه سریع تر سرد کنید و این کار را در 48 ساعت اول به مدت 15 تا 20 دقیقه و 4 تا 8 بار در روز ادامه دهید. اگر از یخ استفاده می کنید، مراقب باشید که آن را برای مدت طولانی روی محل آسیب دیده قرار ندهید زیرا موجب آسیب رسیدن به بافت می شود. 
3.    محل آسیب دیده را باند محکم ببندید. بهتر است از وسایل مخصوص این کار استفاده کنید. 
4.    عضله آسیب دیده را بالاتر از قلب قرار دهید تا از تورم جلوگیری کرده و یا میزان آن را کاهش دهید.
 
با بهبود درد و تورم به تدریج استفاده از عضله آسیب دیده را شروع کنید. این آسیب دیدگی به تدریج بهبود خواهد یافت. برخی ضد دردهای بدون نسخه، مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین IB و غیره) و استامینوفن برای کنترل درد در طول دوره بهبود مفید خواهند بود. قبل از انجام مجدد ورزش و فعالیت های جسمی، باید قدرت و ثبات را به عضله آسیب دیده بازگردانید. فیزیوتراپیست یا دیگر پزشکان ورزشی می توانند در انجام تمرینات قدرتی و ثبات مناسب برای بهینه سازی بهبود و به حداقل رساندن خطر این آسیب، به شما کمک کنند. 
اگر دو یا سه روز پس از پیچ خوردگی، بهبودی حاصل نشد به پزشک مراجعه کنید. 
در صورت بروز هر یک موارد زیر به کمک های فوری پزشکی نیاز خواهید داشت: 
•    قادر به تحمل وزن بر روی پای آسیب دیده نیستید، مفصل احساس عدم ثبات و بی حسی می کند یا شما قادر به استفاده از مفصل نیستید. این علائم به این معنا هستند که رباط به طور کامل پاره شده است. در حین مراجعه به پزشک می توانید از کیسه خنک کننده استفاده کنید. 
•    در بخش آسیب دیده قرمری یا رگه های قرمز مشاهده می کنید. این به معنای وجود عفونت می باشد. 
•    مصدومیت منطقه ای که قبلا چند بار دچار آسیب دیدگی شده است. 
•    دچار پیچ خوردگی شدید شده اید. درمان با تاخیر یا ناکافی منجر به بی ثباتی طولانی مدت مفصل و یا درد مزمن می شود. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران