منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام من ران چپم یک توده دارد پارسال سنوگرافی داده ام گفتند احتمالا چربی است حالا کمی درد دارد وزنم بالای صدکیلو است ام آرا ازم نمگیرند
پاسخ
دکتر پزشکان سبز و سالم-5 دکتر پزشکان سبز و سالم-5
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

سلام عنوان: غده یا توده گوشتی خوش خیم و بدخیم در ران پا و غیره.

با سلام.

? تشخیص توده ها: MRI، اسکن توموگرافی (PET)، سی تی اسکن، اسکن استخوان، آنژیوگرام. هر شش تا 12 ماه یکبار از محل عکسبرداری می شود.

?برای تشخیص علت تشکیل یک توده یا غده در ران، در صورت لزوم، از بافت نمونه برداری می کنند و نیز به اندازه توده، تغییرات رشد، زمان شروع شکل گیری، سفتی یا نرمی آن، میزان درد، و نشانه های جزیی تر توجه می شود. بنابراین، اگر دیدید توده ای در هر جای بدنتان شکل گرفته، این موارد را یادداشت کنید. نمونه برداری از تیکه ای از بافت برای این است که از غیرسرطانی بودن آن اطمینان حاصل شود .

ضمن اینکه توده ها در هر جای بدن می توانند رشد کنند. برای مثال، توده شکمی می تواند ناشی از فتق (جابجایی اندام یا بافتی در شکم باشد).

?گاهی توده فقط چربی ست و زودگذر. هشدار: برخی توده های سرطانی در ابتدا هیچ دردی ندارند. پس جدی بگیرید اما نگران هم نشوید زیرا اغلب توده ها خوش خیم هستند.

?هشدار: اغلب تومورهای سرطانی (توده ای) در سه تا شش ماه اول بدون درد هستند، برای همین برخی پزشکان در تشخیص، آن را هماتوما یا ...اشتباه می گیرند؛ چه بهتر که نمونه برداری و آزمایشاتِ لازم انجام شود.

?علل خوش خیم تشکیل توده در ران یا قسمت کپل ها:

1. پارگی مزمن یک عضله

2. آبسه ، کیست خوش خیم (در رحم، برای مثال) یا لیپوما (چربی. توده نرم سلول های چربی غیرسرطانی)

3. هماتوما (غده یا تومور خوش خیمی که خون لخته شده ای که از رگ ها خارج شده را در خود دارد)

?دوست عزیز توده های بدخیم بدن را نمی توان درمان خانگی کرد. حتما باید زیر نظر پزشک متخصص و تیم درمانی، با نمونه برداری از بافت، انواع عکسبرداری، سی تی اسکن، MRI ..تشخیص داده شده و درمان صورت گیرد (برداشتن بافت آلوده با جراحی یا...). اطلاعات زیر را بخوانید.

?علل بدخیم تشکیل توده/غده در ران یا ...:

1. سارکوما: تومور سرطانی بافت همبند (گوشتی)

2. تومور لنفاوی (غدد لنفاوی سیستم ایمنی که علایم خاصی دارد.

3. گسترش تومور یا سرطان از جایی به جای دیگر

نکته: معمولا نسبت توده/غدد خوش خیم به بدخیم صد به یک است. یعنی، اغلب توده ها خوش خیم هستند. در نوع خوشخیم هماتوما، توده رشد کندی در بلند مدت دارد و درد و عارضه چندانی ایجاد نمیشود.

?توده بدخیم سارکوما:

نقطه شروع سارکوما اهمیت دارد. در هر جایی از بدن می تواند بروز یابد. در ابتدا دردی ندارد. گاهی علت سارکوما چیزی غیر از سرطان است. سارکوما بیشتر در بافت هایی با خاصیت انعطاف پذیری و کشسانی و در فضاهای عمیق بدن رخ می دهد. در نتیجه، بافت از جای اصلی خود خارج می شود و تومور جای آن را اشغال می کند. این تومور رفته رفته به اعصاب و عضلات فشار می آورد. سارکومایی که در رحم یک زن پدید آمد می تواند سبب خونریزی رحمی یا بزرگ شدن رحم شود. سارکوما در قلب و ریه مشکلات تنفسی یا درد قفسه سینه ایجاد می کند. بریا درمان سارکوما، به تیم پزشکی متخصص نیاز است.

?اطلاعات کامل تر

تومورهای بافت نرم:

انواع تومور بافت نرم می توانند عصب ها، تاندون ها، رباط ها، غضروف ها، رگ های خونی، سلول چربی و بافت های دیگر را درگیر و مبتلا کنند.

? علایم تومور بافت نرم: در ابتدا بدون درد، شکل گرد یا بیضی، افزایش سریع اندازه آن معمولا نشانه بدخیم بون آن است.

?نکته: اگر یک توده هماتوما یا پارگی عضلانی تشخیص داده شد و بیش از شش هفته طول کشید، حتما باز به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از بافت نمونه برداری شود و غیرسرطانی بودن آن بررسی شود.

? درمان: سه روش جراحی، شیمی درمانی و رادیوگرافی

نکته: رژیم درمانی خاصی وجود ندارد. سبک زندگی، رژیم غذایی یا جراحات اثری بر تولید این توده های سرطانی نداشته اند.

? تشخیص توده ها: MRI، اسکن توموگرافی (PET)، سی تی اسکن، اسکن استخوان، آنژیوگرام. هر شش تا 12 ماه یکبار از محل عکسبرداری می شود.

لینک اطلاعات کامل تر: http://www.orthop.washington.edu

تهران-بزرگراه رسالت-بعد از میدان رسالت به سمت شرق-نرسیده به چهارراه سرسبز-روبروی مسجد حجتیه-پلاک 686-طبقه 5-واحد 10 021-77189675

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه