گرچه هرکسی ممکن است به این لخته های خونی و در نهایت آمبولی ریوی دچار شود، اما عواملی وجود دارند که خطر بروز این بیماری را افزایش می دهند. 

سوابق پزشکی:

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان قبلا دچار لخته خون وریدی یا آمبولی ریوی شده اید، بنابراین احتمال بروز این بیماری در شما بسیار بیشتر خواهد بود. این امر به خاطر اختلالات وراثتی است که بر روی خون تاثیر گذاشته و آن را مستعد لخته شدن می کند. به علاوه برخی شرایط پزشکی نیز خطر بروز این بیماری را افزایش می دهند، از جمله:

بیماری قلبی: بیماری های قلبی و عروقی، به ویژه نارسایی قلبی، احتمال تشکیل لخته خون را افزایش می دهند. 

سرطان: برخی سرطان ها – به ویژه سرطان پانکراس، تخمدان، سرطان ریه و بسیاری از سرطان ها با متاستاز – سطح موادی را در خون افزایش می دهند که ایجاد لخته می کنند. خانم هایی که سابقه خانوادگی یا شخصی از بروز سرطان پستان را دارند و در حال مصرف داروهای تاموکسیفن یا رالوکسیفن هستند، در معرض خطر لخته شدن خون هستند. 

عدم تحرک طولانی مدت : 

لخته های خون بیشتر در زمان هایی که فرد در حال استراحت است، تشکیل می شوند، از جمله:

استراحت : بستری شدن در تخت برای مدت طولانی پس از جراحی، بروز یک حمله قلبی، شکستگی پا و یا هر بیماری جدی دیگر، احتمال تشکیل لخته های خونی را در بدن فرد افزایش می دهد. وقتی که اندام تحتانی برای مدت طولانی به صورت افقی قرار بگیرند، جریان خون داخل رگ ها آهسته شده و خون در پاها تجمع پیدا می کند. 

سفرهای طولانی مدت: نشستن در جای تنگ برای مدت طولانی در هواپیما یا ماشین، جریان خون را کند کرده و منجر به تشکیل لخته خون در ساق پا می شود. 

جراحی :

جراحی یکی از علل اصلی لخته شدن خون است، به ویژه پس از تعویض مفصل ران و زانو. در زمان آماده شدن استخوان ها برای مفصل های مصنوعی، بقایای بافت وارد جریان خون شده و به ایجاد لخته خونی کمک می کند. به طور کل عدم تحرک به خاطر انجام هر جراحی منجر به تشکیل لخته خونی می شود. خطر این امر با طول مدت بیهوشی افزایش می یابد. به همین دلیل افرادی که تحت جراحی هایی قرار می گیرند که بدن آنها را مستعد تشکیل لخته های خونی می کند، قبل و بعد از جراحی داروهایی مصرف خواهند کرد که از تشکیل این لخته ها جلوگیری کند. 


دیگر عوامل تشدید کننده

 

استعمال دخانیات: به دلایلی که دقیقا درک نشده اند، مصرف دخانیات احتمال تشکیل لخته های خونی در بدن برخی افراد را زیاد می کند، به ویژه اگر با عوامل تشدید کننده دیگر نیز همراه باشند. 

اضافه وزن: وزن اضافه و چاقی خطر تشکیل لخته های خونی را افزایش می دهد – به ویژه در خانم هایی که سیگار می کشند یا فشار خون بالا دارند. 

مکمل استروژن: استروژن موجود در قرص های کنترل بارداری و مکمل های هورمون می تواند خطر بروز لخته های خونی را افزایش دهد، به ویژه اگر فرد مصرف کننده سیگاری یا چاق باشد. 

حاملگی: وزن وزاد بر روی وریدهای لگن فشار می آورد و باعث کند شدن بازگشت خون از پاها می شود. زمانی که حرکت خون کند شده یا تجمع پیدا می کند، احتمال تشکیل لخته خونی نیز افزایش می یابد. 
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران