منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام خسته نباشید.پسرم۴سال و ۱۰ ماهشه خیلی باهوش و زیرکه ولی در مقابل خیلی پسر شیطونیه وخیلی اذیت میکنه.بیشتر اوقات عمدی این کارا رو میکنه که من و پدرش و دیگران و اذیت کنه انگار ازینکار لذت میبره طوری که ما دیگه خونه هیچکس نمیریم حتی پدربزرگ و مادربزرگ دوطرف.واینکه خودش و خیس میکنه حتی پی پیش رو هم نمیگه وقتی هم که دلیل نرفتن به دستشویی رو هم ازش می پرسیم میگه نمیدونم.خیلی زود عصبانی میشه اصلا به حرفمون توجه نمیکنه؟.پیش متخصص اعصاب و روان هم بردیمش براش دارو نوشته(ریتالین،ایمی پرامین۱۰،وازونیدین)ولی دارو ها فقط باعث میشن که بخابه و بعد از تمام شدن اثر دارو باز همون رفتارها رو میکنه،بهانه گیر ولجبازه.من خیلی نگرانشم و سعی میکنم باهاش آروم باشم و درکش کنم کلی پدرش زود عصبانی میشه.من خیلی نگرانشم هر روز کارم شده گریه هم از عوارض داروها میترسم و هم نگران مدرسه رفتن و آینده ش هستم خیلی داغون و کلافه م و واقعا به کمکتون نیاز دارم. سپاسگذارم
پاسخ
دکتر پزشکان سبز و سالم-5 دکتر پزشکان سبز و سالم-5
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

سلام. دوست عزیز بهتر بود به جای شروع درمان با دارو، ابتدا از تکنیک های رفتاردرمانی-شناختی CBT نزد یک روانشناس خبره بهره می بردید. و علت رفتارهای وی ریشه یابی می شد. ضمن اینکه نوروفیدبک (تمرین کنترل بیش فعالی و کنترل مغز و رفتار کودک به کمک یک مربی آموزش دیده که امواج مغزی فرزندتان را تحلیل می کند و به او کمک می کند) بهتر از دارو جواب می دهد.

قبل از هر چیزی نوع تغذیه کودک اهمیت بسیار زیادی در کنترل اعصاب و هیجانات جسمی وی دارد. خوردن سردی زیاد (غذاهای آماده کارخانه ای و حاوی مواد نگهدارنده، پفک و چیپس، تنقلات و شیرینی های مصنوعی، تراریخته، کافئین دار، نوشابه گاز دار ...) سبب تحریک اعصاب و لجبازی بیشتر فرزندتان می شود.

نوع رفتار شما با کودک اهمیت بسیار زیادی دارد. چند نکته عنوان می شود:

تنبیه نکنید اما باج هم ندهید. گاهی پاداش ندهید. دایم امر و نهی نکنید زیرا تکرار دستورات سبب می شود که واکنش منفی بیشتری نشان دهد. گاهی خونسرد و آرام باشید تا رفته رفته بی خیال شود و دست بردارد. واکنش شدید شما به حرکات او وضع را بدتر می کند. با دیگران مقایسه اش نکنید.با محبت کردن در خلال صحبتهایتان یا به کمک کارتون یا کتاب داستانی به وی بفهمانید که چه رفتارهایی برای او بهتر است. از جملات مثبت استفاده کنید. سعی کنید باهاش بازی کنین: به جای اینکه بگویید بنشین سرجات ... بگویید: ببینم کی اینقدر قویه که بتونه این حرکت ورزشی رو انجام بده (یه حرکت که نشسته باشه پاها کنار هم کشیده و روی دستش یه کوچولو بلند شه سریع بشینه. و حتی کمکش کنین بلند شه). یا اینکه ببینم اینقدر قوی و باهوش هستی بتونی این پازل به هم ریخته رو سریع بچینی درستش کنی .... خلاصه کلی بازی هست که می تونین سرگرمش کنین.

انتقاد نکنین. بهش بگین مطمنم پسر خوبی میشه و پسر من پر استعداده و حتما یاد میگیره ...کارو انجام بده. همیشه از جملات مثبت و تشویقی استفاده کنین. ضمن اینکه عجله نکنین و آرام آرام اقدام کنین.

تهران-بزرگراه رسالت-بعد از میدان رسالت به سمت شرق-نرسیده به چهارراه سرسبز-روبروی مسجد حجتیه-پلاک 686-طبقه 5-واحد 10 021-77189675

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه