در اغلب موارد سرطان روده بزرگ به شکل انبوهی از سلول های غیر سرطانی به نام پولیپ، آغاز شده و به مرور زمان برخی از این پولیپ ها تبدیل به سرطان می شوند. . این سرطان چند سانتی متر آخر روده بزرگ را مبتلا می کند .

سن : بیشتر افراد مبتلا به این بیماری بالای 50 سال دارند.

بیماری های عامل تورم روده : مانند زخم روده و بیماری کرون.

سابقه خانوادگی : در صورتی که فردی در خانواده شما به سرطان و یا پولیپ روده بزرگ مبتلا شده باشد ، به احتمال زیاد شما به این بیماری دچار میشوید . البته ابتلا به این بیماری در تعدادی از افراد ارثی است.

استعمال دخانیات  و یا الکل

چاقی و عدم تحرک جسمی

نژاد : امریکایی-افریقایی ها بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند .

دیابت نوع دو که به خوبی کنترل نشود.

اختلالات ژنتیکی پولیپ :
در موارد خیلی نادری ممکن است یک فرد این بیماری را از دیگران به ارث ببرد و در صورتی که در خانوادتان سابقه ابتلا به این بیماری باشد،احتمال بروزسرطان روده بزرگ برای شما هم بیشتر خواهد شد .ارزیابی ان و تشخیص زود هنگام میتواند به پیشگیری از بیماری و یا  جلوگیری از شیوع ان کمک نماید. 

 

  • اختلالات ژنتیکی که باعث بروز پولیپ روده بزرگ میشوند :

 

سندرم لینچ :

که به ان سرطان غیر پولیپی روده بزرگ هم میگویند.افراد مبتلا به این بیماری معمولا به پولیپ های روده ای دچار نمیشوند ولی احتمال سرطانی شدن انها بالاست .این بیماری معمول ترین نوع سرطانهای ارثی روده بزرگ است و به تومور سینه ،شکم ،روده کوچک ،مجرای ادراری و تخمدان مرتبط میباشد.

 

پولیپ ادنوماتوز خانوادگی :

اختلالی که باعث بروز صد ها و یا هزار ها پولیپ د رروده روده بزرگ میشود و در صورتی که این پولیپ ها درمان نشوند،احتمال سرطانی شدن انها قبل از 40 سالگی  افزایش می یابد .تست ژنتیک به شما کمک میکند تا احتمال ابتلا به این بیماری سنجیده شود .

سندرم گاردنر :

نوعی از پولیپ پیشین که باعث رشد پولیپ درروده کوچک و روده بزرگ میشود .همچنین ممکن است تومور هایی در بخش های دیگر بدنتان مانند پوست ،استخوان و شکم بوجود ایند.

ام ای پی :

این بیماری مشابه پولیپ ادنوماتوز خانوادگی است که بر اثر جهش ژن های ام وای اچ بوجود می اید .معمولا افراد مبتلا به این بیماری،به پولیپ های ادنوماتوز و سرطان روده بزرگ در سنین پایین دچار میشوند و میتواند برای ارزیابی احتمال ابتلا به این بیماری از ازمون ژنتیک استفاده کرد .

 

سندرم پوتز جگرز :

در این بیماری خالهایی تمام بدن از جمله لب ،لثه و پاها را فرا میگیرد .سپس پولیپ های غیر سرطانی در داخل روده توسعه می یابند.ممکن است این پولیپ ها سرطانی شوند .بنابراین افراد مبتلا به این بیماری به احتمال بالاتری به سرطان روده بزرگ  دچار میشوند.

 

سندرم پولیپ دندانه دار :

در این بیماری پولیپ های ادنوماتوز دندانه دار در بخش بالایی روده بزرگ بوجود می ایند که ممکن است بدخیم باشند.
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران