لیزر موهای زائد یک فرایند پزشکی است که از پالس های متمرکز نور برای از بین بردن موهای زائد استفاده می کند. در زمان انجام این فرایند نور لیزر از پوست عبور کرده و فولیکول موی شخص می رسد. گرمای شدید ناشی از لیزر به فولیکول مو آسیب می رساند و در نتیجه رشد مو متوقف می شود. استفاده از لیزر بر روی افرادی بیشترین تاثیر را دارد که دارای پوست روشن و موهای تیره هستند.
گرچه لیزر به طور موثر و به تدریج رشد موها را کاهش می دهد، اما از بین رفتن دائمی موها را تضمین نمی کند. برای داشتن پوستی عاری از مو در یک دوره طولانی مدت چند جلسه لیزر درمانی لازم است. درمان های دوره ای نیز ممکن است لازم شوند.

لیزر درمانی چرا انجام می شود؟

لیزر برای کاهش موهای زائد استفاده می شود. بخش هایی که معمولا مورد درمان قرار می گیرند عبارتند از پاها، زیر بغل، بالای لب، چانه و قسمت بیکینی. به هرحال لیزر برای از بین بردن موهای زائد تمام بخش های بدن قابل استفاده است، به جز پلک و اطراف چشم ها.
رنگ مو و نوع پوست بر روی میزان موفقیت لیزر تاثیر می گذارند. به عنوان مثال لیزر برای افرادی که دارای پوست روشن و موی تیره هستند بسیار موثر است، زیرا اشعه لیزر رنگدانه های مو را هدف قرار می دهد. به هرحال با پیشرفت تکنولوژی استفاده از لیزر برای همه افراد امکان پذیر شده است.
به طور کل لیزر موهای زائد برای موهای سفید، قرمز و موهای روشن موثر نیست، زیرا لیزر جذب موهای روشن نمی شود. با این حال محققان در حال بررسی گزینه های درمانی موجود هستند.

نتایج استفاده از لیزر چگونه است؟

نتایج استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد در همه افراد یکسان نیست و بستگی دارد کدام بخش از بدن یا صورت تحت درمان قرار می گیرد.
جلسات درمانی متعدد می تواند طول دوره صاف و بی مو بودن پوست را طولانی تر کند – در برخی موارد ممکن است چند سال طول بکشد – اما احتمال رشد مجدد موها همچنان وجود دارد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب 4 تا 6 جلسه لیزر درمانی با فاصله های 6 هفته ای لازم است. جلسات اضافه در طول دوره زمانی خاص – هر 6 یا 12 ماه یک بار – شاید لازم باشد. (برای مطالعه عوامل تاثیر گذار بر روی تعداد جلسات لیرز درمانی اینجا را کلیک کنید.)

لیزر خانگی

در سال های اخیر دستگاه هایی ساخته شده اند که برای استفاده در منزل در اختیار افراد قرار می گیرند. این دستگاه ها باعث کاهش متوسط مو می شوند. اما در مورد مقایسه تاثیر این دستگاه ها با دستگاه های بزرگ موجود در مطب های پزشکان مطالعه ای انجام نشده است.
به علاوه سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) ایت دستگاه ها را به عنوان دستگاه های آرایشی در نظر گرفته و نه دستگاه پزشکی، که نشان می دهد دستگاه های خانگی دارای میزان دقت دستگاه های بزرگتر را ندارند. به تازگی در مورد میزان اثر بخشی و امنیت این دستگاه ها تحقیق بلند مدت انجام نشده است.
اگر دستگاه لیزر خانگی دارید، بهتر است طبق دستورالعمل های ارائه شده با دستگاه از آن استفاده کنید تا خطرات ناشی از آن را به حداقل برسانید.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران