منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
در مورد درمان و تغذیه کودکان مبتلا به سندرم داون توضیح دهید
پاسخ
مجموعه پزشکان جایروس مجموعه پزشکان جایروس
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

?تغذیه کودکان سندرم داون

اغلب کودکان #سندرم_داون عدم تحمل #لاکتوز دارند و بهتر است از شیر کم لاکتوز استفاده شود و یا کلا بهتر است به جای شیر از ماست به خصوص #ماست_پروبیوتیک استفاده شود چون که مصرف لبنیات سبب افزایش و احتقاق بینی و عفونت های ریوی می شود و در صورت عدم استفاده از لبنیات ، از کلسیم و ویتامین D به صورت مکمل استفاده شود.

✴️کودکان سندرم دانی و عدم تحمل به گلوتن:

کودکان سندرم داون عدم تحمل به #گلوتن دارند ( نوعی ماده است که در نان و فراورده های غذایی که از گندم تهیه می شوند ، وجود دارد) و بیماری سلیکات (نوعی بیماری گوارشی است که به پرزهای روده کوچک آسیب می‌رساند و سبب اختلال در جذب مواد مغذی می‌شود) نیز در این بیماری دیده می شود که در صورت اثبات بیماری باید گلوتن از تغذیه ی کودک سندرم داونی حذف شود.

✴️از چربی حیوانی در غذای کودکان سندرم دانی پرهیز کنید:

بیش از حد از #چربی_حیوانی در تغذیه کودکان سندرم داون استفاده نکنید چون باعث کاهش سطح اسید های چرب ضروری که برای رشد و تکامل و سلامت سیستم عصبی مفید هستند، می شود.

مادر و کودکی ها این اسید های چرب را می توانید در روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان و روغن زیتون پیدا کنید.

✴️برای سلامت بدن کودک سندرم داون به متخصص مراجعه کنید:

وجود کروموزم های اضافی در کودکان سندرم داون که باعث این بیماری شده است موجب افزایش غیر طبیعی در تولید برخی آنزیم ها و پروتئین ها می شود.

از آنجا که بسیاری از ویتامین ها محلول در آب به عنوان کمک کننده در سوخت و ساز، مواد نقش دارند برای همین مصرف بالای این ویتامین ها موجب افزایش چند برابر این آنزیم ها شده که این امر برای سلامت بدن کودک سندرم داون مناسب نیست، پس مصرف این #ویتامین ها باید حساب شده و تحت نظر متخصص باشد.

✴️اختلالات مشابه در کودکان سندرم داون:

کودکان مبتلا به سندرم داون اختلالات مشابهی دارندکه علت عمده ی آن وجود سطح پایین و غیر طبیعی آنزیم های آنتی اکسیدان است ، میزان رادیکال های آزاد در بدن این افراد زیاد است که باید از طریق #رژیم_غذایی مناسب خنثی شود،مهمترین آنتی اکسیدان های غذایی عبارتند از: ویتامین های A-C-D ، بتاکاروتن، کیوآنزیم Q و مواد معدنی مانند:سلنیوم و روی، لذا مصرف همزمان آنتی اکسیدان ها تاثیر بیشتری نسبت به مصرف جداگانه ی آنها دارد. عدم مصرف آنتی اکسیدان ها سبب اختلال عملکرد بسیاری از سیستم های بدنی کودکان سندرم داون مثل سیستم ایمنی، آنزیم ها،DNA و دیواره ی سلولی خواهد شد.تخریب دیواره ی سلولی در سیستم مغز و اعصاب ، سبب کاهش پیام های عصبی و تخریب سریع تر بافت مغز شده و در نهایت منجر به کاهش هماهنگی حرکات، پایین آمدن ضریب هوشی و از دادن حافظه در کودکان سندرم داون می شود، پس مصرف آنتی اکسیدان ها را حتما در برنامه تغذیه کودکان سندرم داون قرار بدهید.

✴️امگا 3 ضروری برای کودکان سندرم دانی:

بافت مغز و دیواره سلول ها حاوی مقادیر زیادی چربی و #امگا ۳ است با قرار دادن امگا ۳ در تغذیه کودکان سندرم داون از تخریب سلول های مغزی پیشگیری کنید و حتی با مصرف امگا ۳ صدمات وارد شده به سلول های مغز ترمیم می شوند.

✴️مصرف #ویتامین E برای کودکان سندرم دانی فراموش نشود:

با قرار دادن ویتامین E در تغذیه ی کودک سندرم داون از بروزآلزایمر در این کودکان پیشگیری کنید یا شروع آن را به تاخیر بیاندازید.

✴️از مواد طبیعی برای کودکان سندرم دانی استفاده کنید:

کودک مبتلا به سندرم داون برای افزایش سیستم ایمنی خود نیاز به مصرف مقادیر بیشتری از ویتامین های A و C، سلنیوم و روی دارند.

مصرف طبیعی ویتامین ها و آنتی اکسیدان های بهتر از مصرف دارویی آنها می باشد.

مواد حاوی مقادیر بالا ی آنتی اکسیدان ها عبارتند از: #انگور، #کشمش، #هویج، #سیر، انواع #کلم، #توت و توت فرنگی، #تمشک و آلو. که این موارد را حتما در تغذیه کودکان سندرم داون قرار بدهید.

✴️کم کاری تیروئید در کودکان سندرم داون:

کم کاری #تیروئید در کودکان سندرم داون شایع است لذا تشخیص و درمان به موقع کم کاری تیروئید از کاهش زیاد بهره ی هوشی در کودکان سندرم داون پیشگیری می کند.

کمبود روی می تواند عملکرد تیروئید را مختل نماید لذا بهتر است قبل از شروع با لووتیروکسین ، مکمل روی را در تغذیه کودکان سندرم داون قرار بدهید.

✴️مصرف روی را فراموش نکنید:

مصرف #روی علاوه بر بهبود عملکرد تیروئید از طریق تقویت سیستم ایمنی سلولی، سبب تقویت این سیستم و کاهش ابتلا به بیماری های عفونی می شود.

شریعتی, تقاطع دولت کوچه امامزاده,پلاک 14 واحد 6 021-22616377

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه