همه چیز در رابطه با لیزر موهای زائد


اگر از تیغ کشیدن،وکس کردن و بند انداختن برای رفع موهای زاید خود خسته شده اید دستگاه لیزر مو انتخابی است که میتوانید در نظر داشته باشید
لیزر رفع موهای زاید یکی از محبوب ترین و عادی ترین عملیات های زیبایی در ایالات متحده است.اشعه های آن به شدت پرتو را بر فولیکول های مو متمرکز میکند.پیگمنت های درون فولیکول ها پرتوها را جذب میکنند و به این ترتیب مو را از بین میبرند.
 
منافع رفع موهای زائد توسط لیزر 
لیزرها برای رفع موهای زائد از روی صورت،پاها،بازو،زیربغل،خط بیکینی،و دیگر نواحی بسیار مفید هستند.
فواید لیزر موهای زائد شامل موارد زیر است:
دقت و ظرافت: لیزرها میتوانند منتخبانه موهای سیاه و زمخت را نشانه گرفته و پوست اطراف آنها را بدون آسیب رها کنند
سرعت:هر شات لیزر در کسری از ثانیه ای رخ داده و میتواند در یک زمان موهای زیادی را از بین ببرد.لیزر میتواند در هر ثانیه تقریبا ناحیه ای به اندازه یک چهارم را درمان کند.نواحی کوچکی مانند پشت لب را میتوان در زمانی کمتر از 1 دقیقه درمان کرد و درمان نواحی بزرگ مانند کمر و پاها ممکن است یک ساعت به طول بیانجامد.
قابلیت پیش بینی:بیشتر بیماران در زمانی به طول 3 الی 7 جلسه شاهد رفع دائمی موهای زائد خود خواهند بود
چگونه برای رفع موهای زائد توسط لیزر آماده شویم؟
لیزر رفع موهای زائذ فقط از بین بردن و نابودی موهای زائد نیست.این یک عملیات پزشکی است که نیازمند تمرین برای برعهده گرفتن خطرات احتمالی است.پیش از لیزر موهای زائد باید به دقت گواهی و اعتبارنامه پزشک یا تکنسینی که این عمل را انجام میدهد را بررسی کنید
اگر برنامه ای برای لیزر موهای زائد دارید،باید 6 هفته پیش از درمان وکس کردن،بند انداختن و الکترولیز را متوقف و یا محدود کنید.این مسئله به این خاطر است که لیزر، ریشه موهایی را نشانه میگیرد که شما به طور موقت آنها را از طریق بند انداختن یا وکس کردن برداشته اید
همچنین باید به مدت 6 هفته پیش و پس از درمان از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید.قرارگیری در معرض آفتاب اثر لیزر موهای زائد را کمتر کرده و احتمال بروز عوارض پس از درمان را افزایش می دهد.
در هنگام رفع موهای زائد توسط لیزر باید چه انتظاری داشته باشیم؟
پیش از انجام این عملیات موهایی که تصمیم به لیزر آنها دارید چند میلیمتر بالای سطح پوست ترمیم میشوند.دستگاه لیزر موها را بر اساس رنگ،ضخامت،و محلی که موها درمان شده اند تشخیص میدهد
بسته به لیزر و منبع نوری استفاده شده،شما و تکنسین دستگاه باید از عینک های محافظ استفاده کنید.همچنین لازم است که لایه بیرونی پوست را با ژل خنک و یا دیگر دستگاه های خنک کننده محافظت کرد.این مسئله کمک میکند کع اشعه های لیزر به پوست نفوذ کنند
سپس،تکنسین یک شات (ضربه)نوری به ناحیه تحت درمان میزند وبعد به مدت چند دقیقه ناحیه را بررسی کرده تا مطمئن شود که بهترین تنظیمات را برای شما انتخاب کرده و واکنش های بد را بررسی کند
هنگامی که عملیات به پایان رسید ممکن است به شما کیسه یخ،کرم های ضد التهاب ، لوسیون،یا آب سرد داده شود تا التهاب خود را تسکین دهید.ممکن است جلسه بعدی درمان خود را برای 4 الی 6 هفته بعد تنظیم کنید.درمان شما تا هنگام توقف رشد مو ادامه خواهد داشت
ریکاوری و خطرات احتمالی
به مدت 1 الی 2 روز پس از درمان،پوست شما جوری خواهد شد که گویی آفتاب سوخته شده است.کمپرس آب سرد و مرطوب کننده های ممکن است مفید باشند.اگر پوست صورت شما تحت درمان بوده است،روز بعد میتوانید آرایش کنید مگر آنکه پوست تاول زده باشد
در طول یک ماه روند درمان شما کامل شده و موهای زائد از بین خواهند رفت.به مدت 1 ماه بعد از درمان از ضدآفتاب ها استفاده کنید تا از تغییرات موقتی در رنگ پوست ناحیه تحت درمان جلوگیری کرده باشید.
تاول زدن در حین درمان معمولا نادر است اما در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند محتمل تر است.دیگر عوارض جانبی محتمل شامل موارد زیر است:
•    تورم
•    قرمزی
•    زخم شدن
زخم های دائمی یا تغییر در رنگ پوست نادر هستند.
هزینه رفع موهای زائد توسط لیزر
هزینه لیزرهای موهای زائد به چند فاکتور بستگی دارد.از جمله:
•    سایز ناحیه تحت درمان و زمانی که برای درمان آن ناحیه لازم است
•    تعداد درمان های مورد نیاز
•    اینکه پزشک این عملیات را برعهده میگیرد یا شخص دیگری در هزینه تاثیر گذار است.
•    اینکه در کدام استان کشور ساکن هستید و این عملیات در کجا انجام میشود
دستگاه رفع موهای زائد دایود
دستگاه لیزر دایود برای پوست های تیره تر بسیار موثر است و تاثیر کمتری بر روی موهای روشن تر و نازک تر میگذارد.سرعت تکرار زیادی دارد و ناحیه بزرگی را پوشش دادع و اجازه میدهد که درمان سریع تری برای نواحی بزرگتر بدن داشته باشید
لیزر دایود برای کدام نوع پوست ها مناسب تر است؟
لیزر دایود معمولا برای پوست های نوع اول تا سوم استفاده میشود اما میتوان از آن برای دیگر انواع پوست نیز استفاده کرد.
منافع استفاده از دستگاه رفع موهای زائد دایود پیست؟
•    ویژگی لیزر دایود طول موج بلندتر است که به این ترتیب نتایج بهتری را برای افرادی با پوست تیره تر فراهم می آورد
•    این دستگاه لیزر نفوذی امن تر و عمیق تر به لایه پوست را فراهم می آورد
•    نواحی بزرگی از بدن سریع تر پوشش دهی  مجدد میشوند
عوارض جانبی دستگاه رفه موهای زائد دایود چیست؟
•    ممکن است دچار زخم،سوزش،رنگ پریدگی پوست،قرمزی و تورم شوید
•    در برخی بیماران عارضه ای به نام "کهیر" ممکن است رخ دهد
انواع مختلف دستگاه رفع موهای زائد دایود کدامند؟
دستگاه های محبوب لیزر دایود که امروزه در بازار موجود هستند شامل دستگاه های زیر هستند:

SLP 100,
F1 Diode
MeDioStar
, Light Sheer,
LaserLite, Apex 800
, Epistar.
ویژگی های لیزر دایود چیست؟
•    طول موج:800 الی 810 nm
•    سایز نقطه ای:9  mm
•    جریان یا شتاب:10-40
•    عرض شات ها:5 الی 30 ms
•    نرخ تکرار:  1Hz


دستگاه لیزر الکساندرایت چیست؟
لیزر الکساندرایت نوعی از لیزر است که پرتوهای با انرژی بالا را از طریق کریستال الکساندرایت منتشر میکند.همانگونه که پرتوها از طریق کریستال الکساندرایت عبور میکنند، پرتو نور 755 نانومتر تولید می شود.
نکته:طول موج پرتو مشخص میکند که لیزر تا چه اندازه به درون پوست نفوذ میکند.
رنگ نور لیزر قرمز است.
لیزرهای الکساندرایت را میتوان روی حالت تعویض-Q تنظیم کرد که موجب میشود تا لیزر،موج نورهای با انرژی بالا و در شات های کوتاه تولید کند.این چیزی است که این دستگاه ها را برای رفع مو زائد موثر میسازد.
علاوه بر رفع موی زائد میتوان برای مصارف زیر نیز از لیزرهای الکساندرایت استفاده کرد:
•    درمان نقاط و لکه های ناشی از افزایش سن
•    درمان رگ های عنکبوتی
•    درمان نشانه های مادرزادی عروقی
•    پاک کردن تاتو

عوارض جانبی احتمالی
o    بهترین راه برای کاهش خطر عوارض جانبی اجتناب از قرار گرفتن در معرض اشعه UV 7 روز پیش و پس از درمان است.
o    از آفتاب سوختگی به مدت 2 هفته پس از پایان درمان اجتناب کنید.
o    از آفتاب سوختگی به مدت 7 روز پیش از آغاز درمان اجتناب کنید.
o    تکنیسن دستگاه را از سابقه بیماری و عارضه های پزشکی خود مطلع سازید تا روند درمان موثر باشد
o    عوارض جانبی معمولا غیرمحتمل هستند اما ممکن است شامل: Hyperpigmentation(تیره شدن پوست) Hypopigmentation(کاهش پیگمنت های پوستی)-تاول و سوختگی های خفیف تا شدید-بی رنگی دائمی پوست-قرمزی موقتی-ورم ها و پف های کوچک قرمز یا صورتی –تورم و خارش در ناحیه تحت درمان-کهیر-جوش-کبودی- باشند
o    مشتریانی که بادار هستند نباید درمان شوند.
o    برای رفع تاتو نباید از تکنسین ها استفاده کرد.
o    اگر به بیماری صرع مبتلا هستید،نباید تحت درمان قرار بگیرید.


مراقبت های پیش از درمان
•    صبح روز جلسه درمان یخود ناحیه مورد نظر را اصلاح کنید.مگر آنکه جور دیگری به شما توصیه شده باشد.
•    از هیچکدام یک از محصولات زیر 3 روز قبل و بعد از درمان در ناحیه تحت درمان استفاده نکنید: پاک کننده های خفیف خنک و یا اسکراب- کرم سفید کننده یا رتینوئید (Retin-A).
•    چنانچه در معرض در آفتاب قرار گرفته اید،برای اجتناب از عوارض پس از درمان از ضدآفتاب هایی با SPF 30 یا بالاتر و هر دو ساعت استفاده کنید.
•    از محلول های ریکاوری پس از درمان 2 الی 4 بار در روز و حداقل 3 روز پس از هر جلسه درمانی استفاده کنید تا پوست را تسکین داده و سرعت ریکاوری را افزایش دهد
•    پس از درمان ممکن است پوست احساس آفتاب سوختگی داشته باشد.برای رفع این مشکل میتوانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید.
•    ناحیه مورد نظر را با آب گرم تمیز کنید.از قرار گرفتن در مکان های داغ مانند حمام آب داغ و سونا به مدت 72 ساعت پس از درمان اجتناب کنید.
•    موهایی که از ناحیه تحت درمان زدوده شده اند به تدریج از بین خواهند رفت.این مسئله ممکن است 3 الی 4 هفته طول بکشد.از خاراندن ناحیه تحت درمان اجتناب کنید.
•    اگر موهای شما همچنان رشد کرد، ممکن است از  یک ماسک نرم کننده مو در بین جلسه های درمانی استفاده شود.
•    ممکن است به ندرت دچار تاول شوید
•    تضمینی وجود ندارد که لیزر موهای زائد به طور کامل برای همه افراد موثر باشد


عوارض جانبی لیزر موهای زائد
در حالی که استفاده از لیزر برای هر درمانی معمولا بی خطر است، ممکن است برخی عوارض جانبی برای لیزر موهای زائد وجود داشته باشد.
1.استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد روندی است که شامل حرارت بسیار زیاد برای سوزاندن مو می شود. سوختگی ناشی از لیزر موهای زائد معمولا در افرادی با پوست های تیره تر رخ می دهد. چرا که پوست های دارای رنگدانه های تیره تر برای جذب لیزر اماده تر هستند. در بیشتر موارد سوختگی ها ملایم هیتند اما در برخی موارد نیز سوختگی شدید گزارش شده است. 
2.لیزر ممکن است موجب غلیظ تر شدن رنگ پوست یا رفتن رنگ پوست شود.

الف. غلیظتر شدن رنگ پوست به معنی تیره شدن پوست است که می تواند پس از لیزر موهای زائد اتفاق بیفتد. درمان با لیزر مشابه روند مشکینگی پوست عمل کرده و باعث واکنشی مشابه واکنش برنزه کردن شود. 
ب. رنگ پریدگی پوست از طرفی دیگر به رفتن رنگ قسمت هایی از پوست پس از لیزر اشاره دارد. جذب نور لیزر می تواند مانع روند مشکینگی شود و منجر به از دست رفتن رنگدانه ها گردد.
3.لیزر کردن مو های زائد همچنین ممکن است موجب آسیب به چشم شود. بنابراین مهم است که در زمان انجام عمل لیزر کردن، از چشمانتان مراقبت کنید.
4.خارش یکی از عوارض جانبی عادی لیزر موهای زائد است که در حین و پس از انجام عمل رخ می دهد.
5.در ادامه ی درمان پوست قرمز می شود و احتمال بروز ورم دور حفره های پیازک وجود دارد.
6.    درد، مور مور شدن و بی حسی در اطراف ناحیه ی لیزر شده احتمالا شایع ترین عوارض جانبی است که البته طبیعی است.
7.    لیزر موهای زائد می تواند موجب سفت شدن یا اثری مانند جای زخم دور ناحیه ی انجام عمل شود. همچنین کبودی ملایم در پوست های حساس اتفاق بیفتد. این عوارض جنابی طی روز های ابتدایی درمان به وجود می آیند و پس از مدت کوتاهی بعد از درمان از بین می روند. 
8.یکی از عوارض جانبی نادر لیزر موهای زائد بنفش شدن رنگ پوست در ناحیه ی لیزر شده است.
9.یکی دیگر از عوارض جانبی نادر اما قابل توجه لیزر موهای زائد عفونت است. بسیار مهم است که ناحیه لیزر شده را پس از عمل تمیز نگه دارید در غیر این صورت احتمال بروز عفونت پس از درمان وجود دارد.

بارداری
به دلیل تغییر در هورمون ها در دوران بارداری فرد ممکن است شاهد رشد موهای ناخواسته بیشتر در دور شکم، نوک سینه یا نواحی ناخواسته دیگر شود. چنانچه این موها را نکنید یا تیغ نکشید موی اضافه معمولا پس از بارداری می ریزد.
امنیت لیزر موهای زائد در دوران بارداری
لیزر موهای زائد پیگمنت های تیره ی مو را هدف قرار می دهد و موجی آسیب گرمایشی یا مکانیکی به پیاز مو می شود. هیچ تحقیقاتی وجود ندارد که امنیت لیزر کردن مو های زائد در دوران بارداری را تضمین و تایید کند. پسیاری از پزشکان و متخصصان سلامت توصیه می کنند در دوران بارداری از لیزر کردن موهای زائد خودداری شود. این امر و توصیه به دلیل فقدان اطلاعات کافی از اثرات مخرب لیزر مو بر روی جنین می باشد.

الکترولیز
تحقیقات کافی برای ارزیابی امنیت انجام عمل از بین بردن موهای زائد توسط الکترولیز وجود ندارد. بسیاری از پزشکان و متخصصان الکترولیز توصیه می کنند که این عمل در دوران بارداری انجام نشود. چرا که اطلاعات کافی در زمینه آسیب های محتمل بر جنین در دست نیست.
چنانچه تصمیم دارید موهای زائد را الکترولیز نمایید سینه ها در دوره ی سه ماهه ی آخر نباید تحت تاثیر الکترولیز قرار بگیرند به خصوص اگر قرار است بعد از زایمان به نوزاد شیر بدهید. در هفته های آخر بارداری باید از قرار گرفتن شکم تخت تاثیر الکترولیز نیز پرهیز کنید، چرا که این ناحیه بسیار حساس بوده و می تواند برای مادر در این نقطه از دوره ی بارداری آزاردهنده باشد.
دو نوع جریان در فرایند الکترولیز وجود دارد، گرماکافت یا با برق شیمیایی. گرماکافت همچنین به نام موج رادیویی، موج کوتاه فرکانس بالا شناخته می شود. روش الکترولیز برق شیمیایی  جریان یک دقیقه ای از برق را از بدن فرد منتقل کرده و به دستگاه باز می گردد.


شیردهی
تعدای از وضعیت ها در فرآیند  لیزر موهای زائد وجود دارند که مانع انجام عمل شیردهی می شوند. برخی آنتی بیوتیک ها و دارو ها می توانند حساسیت پوست به نور خورشید و یا لیزر ، تیره شدن رنگ پوست، رفتن رنگ پوست و احتمال بروز وضعیت های پوستی دیگر را افزایش دهند.( برای مثال برنزه کردنمی تواند خطر تاول و تغییر رنگدانه ای پوست را افزایش دهد.) بسیاری از متخصصان معتقدند که لیزر موهای زائد مانعی برای شیردهی ایجاد نمی کند.


آیا لیزر کردن مو های زائد درد دارد؟
لیزرمو قطعا به اندازه اپیلاسیون درد ندارد. و همچنین بسیار از اپیلاسیون کردن سریعتر است. بسته به ناحیه ای که لیزر می شود، بسیاری از افرادی که موهایشان را لیزر می کنند احساسی از گزشی ی بسیار کوچک دارند. میزان دردی که فرد ممکن است احساس کند همچنین به میزان تحمل درد او نیز بستگی دارد. نگران نباشید، هرچند همواره راه هایی برای کاهش هرگونه ناراحتی در لیزر کردن وجود دارد.
در حین لیزر کردن موهای زائد فرد ممکن است در هر بار تپش لیزر احساس گزش کند. همچنین ممکن است فرد در هنگام لیزر نواحی حساس تر مانند زیر بغل یا ناحیه ی بیکینی احساس درد بیشتری بکند. اما حتی در آن وقت بیشتر افراد درد را قابل تحمل می داند. بسیاری از مردم احساس درد لیزر مو را به احساسی مانند ضربه ی نوار مشی به پوست تشبیه می کنند و بسیاری با نازک و کم پشت شدن موها در طول جلسات رفته رفته کمتر و کمتر احساس درد می نمایند.
چنانچه به شکل خاصی نسبت به درد حساس هستید، تکنسین انجنم لیزر می تواند کرم موضعی بی حس کننده در ناحیه لیزر برایتان بزند. اما درو های موضعی باید با احتیاط فراوان استفاده شوند. چنانچه بر ناحیه ی بزرگی از سطح پوست گذارده شوند یا به شکلی مسدود شوند، مثلا ناخیه با نوار پلاستیکی بسته شده باشد، بدن می تواند میزان بالایی از دارو را جذب کند که این امر می تواند خطرناک باشد. خوشبختانه بیشتر لیزر ها سیستم خنک کننده ی درونی دارند که به کاهش درد و حرارت پس مانده کمک می کنند.


برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید به وب سایت  تهران اسکین مراجعه کنید .

www.tehranskin.com 

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران