منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام ایا داروی لیتیوم کربنات برای کنترل بیماری دوقطبی کافی است و چگونه به فعالیت روزانه بدون خوابالودگی بپردازم
پاسخ
دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم* دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم*
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

قرص لیتیوم کربنات :

اختلال دوقطبی و شیدایی(مانیک)

لیتیوم از دهه 1960 بعنوان کنترل کننده ی خلق دراختلال دوقطبی مورد استفاده قرار می گیرد. لیتیوم را به دلیل کارکرد دوگانه ش در کنترل مانیا و افسردگی، داروی طلایی در کنترل اختلال دوقطبی نامیده اند. این دارو در درمان مانیا، افسردگی و نوسان بین این دو حالت کارکرد موثرتری نسبت به داروهای دیگر نشان داده است. از همه مهمتر آنکه لیتیوم تنها دارویی است که خطر خودکشی را در اختلال دوقطبی کاهش می دهد.

برای اولین بار در سال 1949، مقاله ای درباره ی تاثیرگذاری لیتیوم بر روی اختلالی که آن زمان به شیدایی-افسردگی معروف بود، چاپ شد.

مشخص شده است که لیتیوم به عنوان بازدارنده ی Sunthase Kinase ?GSK3) ریتم شبانه روزی بدن را در ارگان های مختلف منظم می کند.

در سال 2005 دانشمندان دریافتند که لیتیوم بر روی یک ژن به نام "رورا" که از جمله ژن های مسئول تنظیم ریتم بدن است، تاثیر مستقیم می گذارد و موجب افزایش زمان بین نوسانات خلقی و تنظیم خلق در طولانی مدت می شود.

این دارو در بیماری های هم خانواده با اختلال دوقطبی، مانند اسکیزوفرنی و افسردگی ماژور استفاده می شود. در موارد خاص از لیتیوم برای درمان سردردهای میگرنی استفاده می شود.

مجموعه پزشکان سبزو سالم
دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم* دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم*
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

سلام

لیتیوم یکی از داروهای موثر و خوب برای درمان اختلال دوقطبی است. اما برخی از بیماران به علت عوارض ناشی از لیتیوم مجبور به قطع آن میشوند.

برای تغییر دارو باید حتما بیمار توسط روانپزشک ویزیت شود.

مجموعه پزشکان سبزو سالم

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه