پوسیدگی دندان نوعی بیماری است که ساختار دندان را تخریب می کند .در این بیماری بافت سخت دندان (مینا) و سپس عاج در اثر ترشح اسید از باکتری های پوسیدگی زا ؛ مواد معدنی ، کلسیم ، فسفر را از دست داده و به تدریج از بین می رود .

پوسیدگی دندان هنگامی رخ میدهد که غذاهای حاوی کربوهیدرات (قندها و نشاسته)، مانند نان، غلات، حبوبات، شیر، نوشابه، میوه، کیک، آب نبات بر روی سطح دندان باقی بماند. باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند این غذاها را هضم کرده و به اسید تبدیل می کند . این باکتری، اسید، بقایای مواد غذایی و بزاق با پلاک ترکیب شده و به دندان می چسبد . اسید موجود در پلاک در سطح مینای دندان حل شده و ایجاد سوراخ در دندان میکند.

 

روشهای موثر در جلوگیری ازبروز  پوسیدگی دندان:

 

  • دندان های خود را حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید و مسواک بشویید . ترجیحا، اینکار را بعد از هر وعده غذایی و به خصوص قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید.
  • بین دندانهایتان را هرروز با نخ دندان یا پاک کننده دندانی ، مانند برس بین دندانی تمیز کنید.
  • روزی یکبار دندانهایتان را  با یک دهانشویه حاوی فلوراید بشوئید . برخی دهانشویه ها نیز حاوی مواد ضد عفونی کننده ای هستند که به از بین بردن باکتری هایی که باعث پلاک می شوند ، کمک می کنند .
  • از وعده های غذایی مغذی و متعادل استفاده نمایید و ترجیحا مصرف تنقلات را محدود کنید. از خوردن کربوهیدرات مانند آب نبات، چوب شور و چیپس، که بر روی سطح دندان باقی می مانند ، خودداری نمایید . اگر غذای چسبناکی خوردید ، بلافاصله  دندانهایتان را مسواک بزنید.
  • با دندانپزشک در مورد استفاده از مکمل های فلوراید و  تقویت کننده های دندان مشورت نمایید.
  • آب حاوی فلوراید بنوشید . حداقل هر روز یک پیمانه آب حاوی فلوراید که دندانهای کودکان را درمقابل پوسیدگی محافظت می کند ، استفاده کنید .
  • به طور منظم  برای بررسی و معاینه دندانهایتان به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

پژوهشگران در حال بررسی روش های جدیدی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان هستند .بر طبق پژوهشی ، جویدن آدامس حاوی زایلیتول شیرین کننده ، به طور موقت رشد باکتری هایی را  که باعث پوسیدگی دندان می شوند را به تاخیر می اندازد . علاوه بر این، چندین  مواد دیگر با آزاد کردن فلوراید  از پوسیدگی هر چه بیشتر دندانها پیشگیری خواهد کرد.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران