منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
تشخیص افتراقی اختلال شخصیت اجتنابی با اختلال اضطرابی اجتماعی و آگورافوبیا چیست
پاسخ
دکتر مهدی وزیریان دکتر مهدی وزیریان
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

با سلام

در هر دو اجتناب با محتوای کاملا متفاوتی وجود داره

فرادی که اختلال شخصیت اجتنابی دارند معمولا تمایل دارند که با دیگران ارتباط برقرار کنند اما احساس بی کفایتی می کنند و نسبت به ارزیابی منفی دیگران بسیار حساس هستند و می ترسند که از جانب دیگران طرد شوند. همین احساس ها باعث می شود تا شروع ارتباط با دیگران و حفظ این ارتباط برای آنها دشوار گردد. این افراد روابط اجتماعی محدودی دارند، از تعاملات اجتماعی اجتناب کرده و از دیگران کناره گیری می کنند. ویژگی اصلی شخصیت اجتنابی دوری گزیدن از مردم، تجربه های جدید و حتی تجربه های قبلی است. این اختلال غالبا ترکیبی است از یک ابراز ترس احمقانه با یک میل شدید برای مورد پذیرش و محبت واقع شدن. افراد مبتلا به این اختلال تمایل زیادی برای روابط اجتماعی یا فعالیت جدید دارند ، اما ممکن است به دلیل ترس از عدم قبول و مورد پذیرش واقع شدن، بی میلی خاصی برای روابط اجتماعی نشان دهند، مگر آنکه تضمینی قوی برای پذیرفته شدن بدون انتقاد بدست بیاورند. آنها معمولا خجالتی و بسیار کم رو به نظر می رسند.

آگورافوبیا: افراد مبتلا به این اختلال همیشه می ترسند که مبادا در جائی گیر بیفتند و در صورت نیاز فوری(معمولأ به علت وحشت زدگی)نتوانند به موقع کمک دریافت کنند.افراد مبتلا به آگورا فوبیا از ترس به مراکز خرید نمیروند،از مکان های پر ازدحام دوری می کنند،استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی،فضاهای سربسته مثل فروشگاه،تئاتر،یا سینما.،ایستادن درصف یا قرارگرفتن در داخل جمعیت .،تنها بودن در خارج از خانه،ترس و اضطراب برایشان بوجود می آید.

خیابان جردن ،نرسیده به چهار راه جهان کودک ،کوچه صانعی ،پلاک 1،ساختمان نور.لطفا جهت هماهنگی برای مشاوره تلفنی با شما زیر تماس بگیرید 09307473322 02188190115 09301331580

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه