منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام شکستگی استخوان کف دست را جراحی کنم یا آتل بگیرم؟
پاسخ
دکتر مجموعه پزشکان سبز و سالم دکتر مجموعه پزشکان سبز و سالم
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

دوست گرامی

استخوان های کف دست را متاکارپ مینامند. در کف دست  انسان پنج استخوان میله ای شکل بنام متاکارپ وجود دارند که هر کدام به یک انگشت دست مفصل میشوند. از میان آنها متاکارپ اول از بقیه بیشتر حرکت میکند. استخوان های متاکارپ میتوانند بر اثر ضربات مستقیم مانند اصابت جسم سخت به پشت دست و یا ضربات غیر مستقیم مانند مشت زدن شکسته شوند.

در مواردی که جایجایی این شکستگی ها کم است درمان آنها معمولا به وسیله گچ و آتل  انجام میشود ولی وقتی میزان جابجایی زیاد است معمولا نیاز به عمل جراحی وجود دارد.  این شکستگی ها تقریبا در عرض چهار هفته جوش میخورند. بعد از گذشت 17 روز از شکستگی استخوان به میزان زیادی جوش خورده است. اینکه بیمار میتواند انگشتان دست خود را بدون احساس درد خم و راست کند نشانه جوش خوردن شکستگی است.

در این موارد حتی اگر استخوان مقداری جابجایی هم داشته باشد معمولا توصیه به عمل نمیشود بلکه به شکستگی اجازه داده میشود که بطور کامل جوش بخورد. بعد از گذشت چهار هفته دست از آتل خارج شده و حرکات انگشتان دست شروع میشود. معمولا بعد از چند هفته حرکت دادن انگشتان دست تحت نظر فیزیوتراپ و یا متخصص ارتوپدی، دامنه حرکتی انگشتان باید به حد طبیعی برسد. در این زمان ممکن است به علت جابجایی اولیه شکستگی، برجستگی در پشت دست و در محل شکستگی حس شود ولی این برجستگی جز مسئله ظاهری، معمولا مشکلی در کارآیی دست بوجود نمیاورد.

در این موارد اگر بعد از گذشت چند ماه حرکات انگشتان با مشکل مواجه بود میتوان با انجام عمل جراحی استئوتومی متاکارپ امتداد استخوان را دوباره به حالت طبیعی برگرداند.

توصیه های ذکر شده البته تقریبی هستند و در مورد هر بیمار باید پزشک متخصص ارتوپدی بعد از معاینه نزدیک و بررسی تصاویر رادیوگرافی نظر دهد.

شریعتی(دولت)_روبه روی خیابان دولت_کوچه امامزاده_نبش فروشگاه جانبو_پلاک 14طبقه دوم واحد 6 021_22616377

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه