در دوران بارداری نشانه هایی مشاهده می شوند که معمولا طبیعی هستند، اما گاهی برخی نشانه ها هشدار دهنده و خطرناکند. آیا این نشانه ها را می شناسید؟ 
نشانه های هشدار دهنده نیاز به معاینات فوری دارند و برخی دیگر تا حدی طبیعی هستند و در ملاقات های منظمی که با پزشک دارید می توان به آنها رسیدگی کرد. ممکن است در تشخیص این نشانه ها گیج شوید. همیشه در هنگام ملاقات با پزشک در مورد نگرانی های خود صحبت کنید، اما به یاد داشته باشید برخی نشانه ها نیاز به درمان های اورژانسی ندارند. 
در ادامه به برخی علائم اشاره می کنیم که در صورت مشاهده آنها بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید: 

  • خونریزی 


خونریزی در دوران بارداری معانی مختلفی دارد. اگر دچار خونریزی شدید با دل درد شده اید که با دل دردها و گرفتگی هایی شبیه به گرفتگی عضلات شکم در دوران قاعدگی همراه است، یا فکر می کنید در سه ماهه اول بارداری احتمال سقط جنین برایتان وجود دارد، نشانه یک بارداری خارج از رحم یا اکتوپیک وجود دارد. حاملگی خارج از رحم زمانی رخ می دهد که تخمک جایی به غیر از رحم بارور شود که بسیار خطرناک است. 
خونریزی شدید همراه با گرفتگی عضلات در سه ماهه اول یا اوایل سه ماهه دوم ممکن است نشانه سقط باشد. خونریزی همراه با درد در سه ماهه سوم نیز نشان دهنده جدا شدن زود هنگام جفت از رحم است و زمانی رخ می دهد که جفت از دیواره رحم جدا شود. خونریزی همیشه خطرناک نیست. هر نوع خونریزی در دوران بارداری نیاز به معاینات سریع و دقیق پزشک دارد. 

  • تهوع شدید و استفراغ 

تهوع در دوران بارداری تا حدی طبیعی است، اما اگر شدید شود ممکن است خطرناک باشد. اگر به خاطر تهوع نتوانید غذا بخورید یا آب بنوشید در معرض خطر کم آبی هستید. کم آب شدن بدن و تغذیه نکردن به شما و جنین آسیب می رساند. 
اگر دچار تهوع شدید هستید، به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک دارو تجویز خواهد کرد یا نکاتی در مورد تغییر رژیم غذایی به شما ارائه خواهد کرد. 

  • سطح فعالیت نوزاد به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند. 

اگر نوزاد قبلا فعالیت و انرژی بیشتری داشته و ناگهان فعالیت او کم شده باشد، چه معنایی ممکن است داشته باشد. به پزشک مراجعه کنید. 
برخی آزمایش ها می توانند مشکل به وجود آمده را تشخیص دهند. توصیه می شود مادر ابتدا یک نوشیدنی سرد بنوشد یا چیزی بخورد و سپس به پهلو دراز بکشد. پس از این اقدام ممکن است تغییری در حرکات کودک به وجود آید. 
روش دیگر شمردن لگدهای نوزاد است. هیچ عدد یا شماره خاص و مطلوبی در مورد تعداد حرکات و لگدهای نوزاد وجود ندارد. اما به طور کل باید یک مبنا و ادراک ذهنی داشته باشید تا متوجه کم یا زیاد شدن حرکات نوزاد خود شوید. به عنوان یک قانون کلی در هر دو ساعت نوزاد بیشتر از 10 لگد می زند. اگر کمتر از این تعداد بود بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. تجهیزات مناسب برای بررسی وضعیت نوزاد و رشد طبیعی وی وجود دارد. 

  • انقباضات زود هنگام در سه ماهه سوم

این انقباض ها ممکن است نشانه زایمان زودهنگام باشد؛ اما بسیاری از خانم های کم تجربه در رابطه با انقباضات زودهنگام و کاذب و انقباضات نامناسب دچار اشتباه می شوند. انقباض های کاذب که براکستون هیکس هم نامیده می شوند، غیر قابل پیش بینی هستند و ریتم خاصی ندارند و شدت آنها نیز افزایش پیدا نمی کند. آنها طی یک ساعت و با آبرسانی کردن به بدن فروکش می کنند. اما انقباضات منظم با فاصله های 10 دقیقه ای یا کمتر بروز می کنند و شدت آنها نیز افزایش پیدا می کند. 
اگر در سه ماهه سوم بارداری خود هستید و دچار انقباض می شوید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر برای تولد نوزاد خیلی زود باشد، پزشک قادر خواهد بود جلو زایمان زود هنگام را بگیرد. 

  • پارگی کیسه آب 

ممکن است در خانه در حال راه رفتن باشید که ناگهان متوجه ریختن آب روی پاهای خود باشید. در این شرایط ممکن است کیسه آب شما پاره شده باشد. اما در دوران بارداری بزرگ شدن رحم نیز به مثانه فشار وارد می کند. بنابراین مایع خارج شده ممکن است از فشار وارد شده به مثانه و نشت ادرار باشد. پارگی کیسه آب گاهی باعث خارج شدن آب زیاد از رحم می شود و گاهی نیز اینطور نیست. 
اگر در این باره مطمئن نیستید، به دستشویی بروید و مثانه خود را خالی کنید، اگر خارج شدن مایع از بدن ادامه پیدا کرد، کیسه آب شما پاره شده است. 

  • سردرد شدید و مداوم، دل درد، اختلالات بصری و تورم در طول سه ماهه سوم. 

این علائم ممکن است نشانه پره اکلامپسی باشد. این مشکل یک شرایط بسیار جدی است که در دوران بارداری بروز می کند و بسیار کشنده است. در این اختلال فشار ون بالا بروز کرده و پروتئین زیاد در ادرار تجمع پیدا می کند که معمولا پس از هفته بیستم بارداری بروز می کند. 
اگر فشار خون شما افزایش پیدا کرد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. مراقبت های دورانی بارداری از بروز پره اکلامپسی پیشگیری می کند. 

  • علائمی مشابه آنفلوآنزا 

متخصصان می گویند تزریق واکسن آنفلوآنزا برای خانم های باردار ضروری است، زیرا خانم های باردار بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هستند و آنفلوآنزا برای آنها پیامدهای زیادی در پی دارد. 

غذاهای مفید دوران بارداری 


در ادامه به چند غذای مفید در دوران بارداری اشاره می کنیم: 

  • محصولات لبنی. در دوره بارداری برای برآورده شدن نیازهای نوزاد در حال رشد لازم است کلسیم و پروتئین زیادی مصرف کنید. 
  • حبوبات. شامل عدس، نخود، لوبیا، سویا و بادام زمینی. این گروه سرشار از فیبر، پروتئین، آهن، فولات و کلسیم هستند که در دوران بارداری بدن به آنها نیاز دارد. 
  • سیب زمینی شیرین. این ماده غذایی سرشار از بتا کاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A برای رشد و شکل گیری سلول های بدن لازم است. 
  • ماهی سالمون. این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 ست. اکثر مردم و به ویژه خانم های باردار به اندازه کافی امگا 3 از رژیم خود جذب نمی کنند. 
  • تخم مرغ. تخم مرغ یکی از ضروری ترین غذاهاست، زیرا حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن است. 
  • بروکلی و دیگر سبزیجات. کلم بروکلی و سبزی هایی مانند کلم و اسفناج حاوی مواد مغذی مورد نیاز یک زن باردار هستند. 
  • گوشت بدون چربی. گوشت گوساله و مرغ منابع خوب پروتئین هستند. 
  • روغن کبد ماهی. این ماده از چربی کبد ماهی ساخته می شود. این روغن سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 EPA و DHA است که برای رشد مغز جنین و چشم های وی ضروری هستند. 
  • توت ها. این میوه ها سرشار ز کربوهیدرات های سالم، ویتامین C و فیبر هستند. ویتامین C موجود در این میوه ها به جذب آهن کمک می کند. 
  • غلات سبوس دار. خوردن غلات سبوس دار کالری مورد نیاز بدن را تامین می کند، به ویژه در سه ماهه دوم و سوم.
  • آووکادو. این میوه سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است. به علاوه دارای مقدار زیادی فیبر، ویتامین های گروه B، ویتامین K، پتاسیم، ویتامین E و ویتامین C است. 
  • میوه های خشک. این خوردنی ها سرشار از کالری، فیبر و انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند. 
  • آب. در دوران بارداری حجم خون تا یک و نیم لیتر افزایش پیدا می کند، بنابراین خوردن آب فراوان در این دوران ضروریست. 

منابع:
https://authoritynutrition.com/13-foods-to-eat-when-pregnant/
http://www.webmd.com/baby/features/7-pregnancy-warning-signs#1

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران