منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام علت کوتاهی تاندون پشت ساق و راه رفتن روی نوک پنجه پا چیست؟
پاسخ
دکتر مجموعه پزشکان سبز و سالم دکتر مجموعه پزشکان سبز و سالم
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

دوست گرامی

کوتاهی عضلات پشت ساق یا تاندون آشیل معمولا در بیماری های عضلانی عصبی ایجاد میشود. بطور  مثال در بیماریپولیومیلیت یا فلج اطفال عضلات پشت ساق  کوتاه میشوند و یا در بیماری فلج مغزی این عضلات انقباض غیر ارادی دارند. این انقباض یا کوتاهی موجب میشود تا  بر اثر کشش تاندون آشیل بر روی مچ پا، کف پا به پایین آمده و بیمار بر روی پنجه پا راه برود. این تغییر شکل مچ و کف پا را در اصطلاح اکواینوس Equinus میگویند.

اکواینوس یا روی پنجه بودن راه رفتن را مشکل میکند. این تغییر شکل ممکن است در ابتدا قابل انعطاف باشد یعنی میتوان با فشار دست کف پا را در حالت عمود بر ساق قرار داد ولی بعد از مدتی اکواینوس حالت فیکس و خشکی به خود میگیرد که دیگر با فشار دست قابل اصلاح نیست. اگر این تغییر شکل برای مدت طولانی باقی بماند شکل استخوان ها و مفاصل مچ  و کف پا را هم تغییر میدهد.

این تغییر شکل در بسیاری اوقات نیاز به جراحی دارد. جراحی هر چه زودتر انجام شود بهتر و راحتتر بوده و نتایج درمانی بهتری هم دارد. در مواردی که اکواینوس فقط به علت تغییر در عضلات پشت ساق و تاندون آشیل ایجاد شده باشد عمل جراحی آن ساده است و بصورت بلند کردن تاندون آشیل انجام میشود. در این عمل جراحی شکاف هایی در تاندون آشیل داده شده و طول آن بلند میشود. با بلند شدن آشیل، مچ پا این امکان را میابد که بیشتر به سمت پشت و بالا رفته و کف پا و پاشنه بیمار بتوانند در حین ایستادن بر روی زمین استوار شوند.

در صورتی که به علت ازمان بیماری استخوان ها و مفاصل مچ پا هم تغییر کرده باشند نیاز به عمل جراحی بر روی استخوان ها وجود خواهد داشت که مسلما عمل بزرگتر و پیچیده تری خواهد بود.

شریعتی(دولت)_روبه روی خیابان دولت_کوچه امامزاده_نبش فروشگاه جانبو_پلاک 14طبقه دوم واحد 6 021_22616377

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه