اختلال دو قطبی یا بایپولار و افسردگی شباهت های زیادی با هم دارند. اما تفاوت های اساسی نیز دارند. لازم است این تفاوت ها تشخیص داده شوند تا درمان به درستی انجام شود. 

می توانید برای درک بهتر این دو اختلال روحی ویدئوی مربوط به آنها را تماشا کنید. برای تماشای ویدئوی افسردگی اینجا کلیک کنید. برای مشاهده ویدئوی افسردگی دو قطبی هم اینجا کلیک کنید. توصیه می کنیم ویدئوها را تماشا کرده و با دیگران نیز به اشتراک بگذارید. 
افسردگی بیشتر از یک حس ناراحتی ساده است. این مشکل یک ناراحتی عمیق یا احساس پوچی است که با فرد همراه است. در این شرایط فرد بیمار احساس ناامیدی، بی ارزش بودن و بی قراری می کند. علاقه خود را به مسائلی که قبلا برایش جالب بودند، از دست می دهد. افسردگی (که اختلال افسردگی اساسی هم نامیده می شود) اغلب باعث بروز مشکلات خواب، تغییر در اشتها و مشکل در تمرکز می شود. این حالت ممکن است باعث بروز افکار خودکشی و یا حتی اقدام به خودکشی در فرد بیمار شود. افرادی که از افسردگی رنج می برند، ممکن است بعضی روزها بهتر باشند، اما بدون درمان مناسب خلق و خوی آنها در حالت افسرده باقی خواهد ماند. 
اختلال دوقطبی که گاهی افسردگی جنون نامیده می شود، متفاوت است. اگر به این مشکل مبتلا باشید، دچار نوسانات خلقی شدید خواهید شد. در این شرایط مدتی دچار افسردگی هستید و پس از ان مدتی انرژی و حال خیلی خوبی دارید. 
بایپولار اشاره به دو قطبی بودن این شرایط دارد، دوره افسردگی و دوره جنون. قبل از ورود به دوره جنون فرد ممکن است چند روز، چند هفته و یا جتی چند ماه افسرده باشد. دوره جنون ممکن است چند روز تا دو ماه یا حتی بیشتر طول بکشد. نوعی اختلال دو قطبی وجود دارد که فرد علائم افسردگی و جنون را همزمان با هم تجربه می کند. در این شرایط فرد احساس ناراحتی و یاس دارد و در عین حال بی قرار است. 
دوره جنون اختلال دو قطبی ممکن است لذت بخش باشد. اما خطرناک نیز ممکن است باشد. رفتارهای پرخطر فرد را در معرض خطرات جسمی قرار می دهد و جنون با یک افسردگی غیرمعمول و شدید دنبال می شود. 
حدود 6 میلیون بزرگسال امریکایی به افسردگی دو قطبی دچار هستند که خیلی زیاد به نظر می رسد، اما این تعداد در مقابل افسردگی اساسی که 15 میلیون نفر است تعداد خیلی کمی است. 

تشخیص جنون

 
اگر شما به افسردگی دو قطبی مبتلا هستید و در دوره جنون بسیار پرانرژی می شوید، خواب شما کم می شود، خیلی سریع صحبت می کنید و افکار زیادی در مغز شما می گذرد. دنیا را فضایی برای انجام کارهای مختلف می بینید و ممکن است اقدامات خطرناکی انجام دهید که در حالت عادی انجام نمی دادید. به عنوان مثال با سرعت زیاد رانندگی می کنید. 
گاهی این طرز رفتار قابل کنترل است، اما نه همیشه. در صورتی که دچار جنون خفیف باشید برخی رفتارهای پرخطر قابل کنترل خواهند بود. در این شرایط احساس خوبی دارید، خوشحال هستید و احساس مفید بودن دارید. اما دوستان و اطرافیان شما تغییر رفتار شما را به طور واضح احساس می کنند. 

درمان مناسب 


تشخیص درست بیماری همیشه کار راحتی نیست. پزشکی که شما را در دوره افسردگی مشاهده می کند، ممکن است اطلاعی در مورد ابتلای شما به جنون نداشته باشد، مگر اینکه شما یا یکی از نزدیکانتان به پزشک اطلاع بدهید. به علاوه برخی مبتلایان به اختلال دو قطبی ممکن است دچار شرایط دیگری باشند که تشخیص و درمان را سخت می کند. به عنوان مثال به مواد مخدر اعتیاد داشته باشند و یا دچار اختلال خوردن یا اختلال اضطراب باشند. 
اگر فکر می کنید به اختلال دو قطبی دچار هستید، بهتر است مشکل خود را با پزشک مطرح کنید و برای تشخیص درست با پزشک در ارتباط باشید. اختلال دو قطبی شرایطی است که ممکن است در طول زندگی با شما همراه باشد. بهترین درمان برای این بیماری و دیگر مشکلات روحی استفاده از دارو و همزمان مراجعه به مشاور است. 
داروهای ثابت کننده خلق و خو، مانند لیتیوم، اغلب برای کنترل علائم اختلال دو قطبی استفاده می شوند. برخی افراد علاوه بر داروهای ثابت کننده خلق و خو داروهی ضدافسردگی و ضد روان پریشی نیز مصرف می کنند. مصرف داروی ضدافسردگی به تنهایی ممکن است باعث بروز جنون در فرد شود که این هم دلیل دیگری برای تشخیص درست افسردگی ار اختلال دو قطبی است. 
به مرور زمان شرایط تغییر کرده و داروها ضعیف تر خواهند شد. پزشک از شما می خواهد علائم خود را بررسی کنید. با ثبت روزانه علائم، الگوی خواب، رویدادها و دیگر جزئیات، احتمال بهبود کامل فرد بیشتر خواهد شد. 

انواع اختلال دو قطبی

 

  • اختلال دو قطبی نوع 1. این نوع اختلال دو قطبی شامل حالت های شدید افسردگی و جنون می شود. 
  • اختلال دو قطبی نوع 2. در این نوع دوره جنون خفیف تر است و دوره افسردگی دارای شدت بیشتری است. 
  • اختلال ادواری. این نوع دارای علائم جنون خفیف است که دارای دوره کوتاه هستند و دوره افسردگی و علائم آن نیز خفیف هستند. 
  • اختلال دو قطبی ترکیبی. در این نوع حالت جنون و افسردگی به طور همزمان رخ می دهند. علائم اختلال دو قطبی ترکیبی عبارتند از انرژی زیاد، بی خوابی و هجوم افکار. در همین شرایط فرد ممکن است احساس ناامیدی و تحریک پذیری کند و به فکر خودکشی باشد. 
  • اختلال دو قطبی با تناوب سریع. در این شرایط فرد ممکن است بیشتر از چهار حالت روحی را طی یک دوره 12 ماهه تجربه کند. این حالت ها باید حداقل چند روز طول بکشند تا مجزا در نظر گرفته شوند. بعضی افراد نیز طی یک هفته یا حتی طی یک روز ممکن است دچار تغییر حالات روحی شوند. متخصصان هنوز در مورد پذیرش این حالت به عنوان نوعی اختلال دو قطبی به توافق کامل نرسیده اند، زیرا تغییر چرخه سریع در هر زمانی در طول دوره بیماری رخ می دهد. اختلال دو قطبی با تناوب سریع در بین خانم ها رایج تر است. این حالت خطر بروز افسردگی شدید و اقدام به خودکشی را افزایش می دهد. گاهی داروهای ضدافسردگی باعث شروع یا طولانی شدن این دوره ها می شوند. 

لینک منبع شماره 1

لینک منبع شماره 2

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران