اطلاعات نادرست زیادی در مورد اسکیزوفرنی وجود دارد. برخی از این اطلاعات به وسیله فیلم ها و برنامه های تلویزیونی منتشر شده اند. یا گاهی برخی افراد در هنگام صحبت در مورد این بیماری از کلیشه ها استفاده می کنند. در ادامه به بیان داستان های واقعی مربوط به برخی از این افسانه های اشتباه می پردازیم. 

افسانه شماره 1. بیماری اسکیزوفرنی به این معناست که شما چند شخصیت دارید. 


این یکی از بزرگترین سوء تفاهم ها در مورد بیماری اسکیزوفرنی است. تحقیقاتی در این زمینه نشان داد که 64 درصد مردم امریکا معتقدند اسکیزوفرنی شرایطی است که فرد دارای چند شخصیت می شود، به این معنا که فرد بیمار مانند دو شخصیت مجزا عمل می کند. 
شخص مبتلا به اسکیزوفرنی دارای دو شخصیت متفاوت نیست، بلکه دارای دیدگاه های اشتباه می باشد و ارتباط خود با واقعیت را از دست داده است. اختلال چند شخصیتی به اسکیزوفرنی ارتباطی ندارد. 

افسانه شماره 2. اکثر مبتلایان به اسکیزوفرنی خشن و خطرناک هستند. 


در فیلم های تلویزیونی معمولا چه کسی به عنوان قاتل نشان داده می شود؟ اغلب شخصیت قاتل در این برنامه ها مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی است. اما در زندگی واقعی اینطور نیست. 
گرچه افراد مبتلا به اسکیزوفرنی گاهی غیرقابل پیش بینی هستند، اما اکثرا خشن و خطرناک نیستند، به ویژه اگر تحت درمان باشند. 
افراد مبتلا به اختلالات روحی که دست به اقدامات خشونت آمیز می زنند، معمولا دچار شرایط دیگری هستند، مانند مشکلات رفتاری دوران کودکی یا سوء مصرف مواد. 

افسانه شماره 3. رفتار بد پدر و مادر عامل بروز افسردگی است. 


اغلب والدین و به ویژه مادرها سرزنش می شوند. اما اسکیزوفرنی یک بیماری روحی است. این بیماری علل زیادی دارد، از جمله ژنتیک، تروما و سوء مصرف مواد. اشتباهات والدین منجر به بروز اسکیزوفرنی نمی شوند. 

افسانه شماره 4. اگر والدین شما مبتلا به اسکیزوفرنی باشند، شما نیز به این بیماری مبتلا خواهید شد. 


ژنتیک در بروز بیماری اسکیزوفرنی نقش مهمی دارد. اما تنها اینکه یکی از والدین شما به این بیماری دچار بوده دلیل بر این نیست که شما نیز مبتلا به اسکیزوفرنی خواهید شد. 
اگر یکی از والدین به اسکیزوفرنی مبتلا باشد، احتمال بروز این بیماری در شما حدود 10 درصد خواهد بود. وجود بیش از یک عضو مبتلا در خانواده خطر را برای شما افزایش می دهد. 

افسانه شماره 5. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی باهوش نیستند. 


بررسی های انجام شده در این زمینه نشان می دهند که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در انجام آزمایشات مربوط به مهارت های ذهنی، مانند توجه، یادگیری و حافظه دچار مشکلات بیشتری هستند. اما وجود این مشکلات به معنای باهوش نبودن آنها نیست. 
بسیاری از افراد خلاق و باهوش در طول تاریخ به اسکیزوفرنی مبتلا بوده اند. دانشمندان حتی در حال بررسی ارتباط ژنی هستند که روان پریشی و خلاقیت را به هم مربوط می سازد. 

افسانه شماره 6. اگر به اسکیزوفرنی مبتلا هستید، باید در بیمارستان روانی بستری شوید. 


زمانی بود که افراد مبتلا به بیماری های روانی به تیمارستان یا حتی زندان فرستاده می شدند. اما در حال حاضر متخصصان اطلاعات بیشتری در مورد این بیماری ها دارند و افراد کمتری در این بیمارستان ها بستری می شوند. اکثر مبتلایان به بیماری های روحی و روانی در کنار خانواده یا اماکن حمایتی زندگی می کنند. 

افسانه شماره 7. اگر مبتلا به اسکیزوفرنی هستید، نمی توانید شغلی داشته باشید. 


اسکیزوفرنی نگه داشتن یک شغل یا رفتن هر روزه به سر کار را برای فرد بیمار دشوار می سازد. اما با درمان درست بسیاری از این بیماران می توانند موقعیتی را پیدا کنند که متناسب با ممهارت ها و توانایی های آنهاست. 

افسانه شماره 8. اسکیزوفرنی باعث تنبل شدن فرد می شود. 


این بیماری باعث می شود فرد به سختی مراقب خود باشد یا کارهای روزانه خود را انجام دهد، از جمله لباس مناسب پوشیدن یا حمام رفتن. این امر به معنای تنبل بودن فرد بیمار نیست. این افراد برای انجام کارهای روزانه خود به کمی کمک نیاز دارند. 

افسانه شماره 9. اسکیزوفرنی هرگز بهبود پیدا نمی کند. 


درمان اسکیزوفرنی ممکن است کمی سخت باشد، اما غیر ممکن نیست. با دارو و درمان مناسب حدود 25 درصد مبتلایان به این بیماری بهبود پیدا می کنند. 
در 50 درصد نیز علائم بیماری بهبود پیدا می کند. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری نیز یک زندگی کامل و مفید خواهند داشت. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران