منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام شریان های کروناری چپ و راست چ وظیفه ای برای قلب دارند؟
پاسخ
دکتر مجموعه پزشکان سبز و سالم دکتر مجموعه پزشکان سبز و سالم
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

دوست گرامی

شریان های کروناری چپ و راست وظیفه خونرسانی به قلب را برعهده دارند. این دو شریان از آئورت صعودی مبدا می گیرند. در اکثر افراد، شریان کروناری چپ بیشتر به دهلیز چپ و قسمت قدامی بطن چپ خونرسانی می کند. شریان کروناری راست وظیفه خونرسانی به دهلیز راست، نواحی زیادی از بطن راست و همچنین قسمت پشتی بطن چپ را برعهده دارد.میزان جریان خون در سرخرگ های کروناری تقریبا براساس نیاز عضله قلبی (میوکارد) به اکسیژن تنظیم می گردد. اینکه چرا افزایش مصرف اکسیژن عامل اتساع یا گشادی عروق کروناری است، به طور دقیق مشخص نیست. برخی این گشادی عروق را بیشتر بهآدنوزین نسبت می دهند که از سلول های  عضلانی در پاسخ به کاهش غلظت اکسیژن آزاد می گردد. این ماده همچنین ممکن است یک عامل تحریک آوران های قلبی درارتباط با درد قلب باشد.همچنین مشخص شده است که هرگاه قدرت انقباضی عضله قلب به هر علتی افزایش یابد، میزان جریان خون شریان کروناری به طور همزمان افزایش می یابد و عکس آن نیز صادق است. این بدین معنا است که تغییر میزان جریان خون کروناری برطبق متابولیسم موضعی عضله قلب تعیین می شود. البته چنین تنظیمی در بافت های دیگر بدن به ویژه در عضلات اسکلتی نیز دیده می شود. حتی درصورت قطع اعصاب قلب، متابولیسم موضعی همچنان می تواند کنترل کننده اصلی جریان خون سرخرگ کروناری باشد.هرگونه اختلال در ساختمان این شریان ها در ناحیه تنه اصلی یا شاخه های کوچکتر آن، باعث ایسکمی (کم خونی موضعی) قلب می گردد (ایسکمی میوکارد).

بیماری ایسکمیک قلب شایع ترین علت مرگ افراد (مردان و زنان) محسوب می شود. درگیری شریان های کروناری به علت تصلب شرایین (آترواسکلروز) مهمترین عامل بیماری ایسکمیک قلب است.

شریعتی(دولت)_روبه روی خیابان دولت_کوچه امامزاده_نبش فروشگاه جانبو_پلاک 14طبقه دوم واحد 6 021_22616377

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه