به دنبال این پرسش که "آیا باردار شده ام" سوالات دیگری نیز در ذهنتان نقش خواهد بست. آیا در طول قاعدگی ممکن است باردار شوم؟ آیا میتوانم بعد از قاعدگی ام باردار شود؟ و ...
شانس باردار شدن شما به چرخه قاعدگیتان بستگی دارد. در این مطلب به شرح مفصل این موضوع می پردازیم.

 

تخمک گذاری چگونه اتفاق می افتد؟

کلید باردار شدن، اطلاع از چرخه تخمک گذاری تان است. در این زمان که معمولا حوالی روز چهاردهم یک سیکل 28 روزه است، تخمک بالغ از یکی از تخمدان ها رها میشود.
یک چرخه (سیکل) معمولی را میتوان از طریق آخرین روز قاعدگی (پریود) تا اولین روز قاعدگی بعدی محاسبه کرد که حدودا بین روزهای بیست و هشتم تا سی و دوم است. چرخه قاعدگی در هر زن متفاوت است. پس اگر چرخه قاعدگیتان اینگونه نبود، نگران نشوید.
بدن زنان کاملا منحصر به فرد و در عین حال، از نظر طبیعی مشابه میباشد. ما زنان میتوانیم با باور به توانایی هایمان و با استفاده از نقاط قوتمان، به قدرت برسیم. تخمک گذاری، یک فرآیند هورمونی حساس در دستگاه تولید مثل زنان است. این دستگاه توسط پنج هورمون کنترل میشود. هر هورمون منجربه هماهنگی در آزاد شدن هورمون دیگر و رشد تخمک رها شده از تخمدان ها میگردد.
این فرآیند در عین سادگی، بسیار پیچیده است؛ تا جاییکه تشکیل چرخه ماهانه را میدهد.
این سه هورمون در مغز تولید میشوند: هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH)، هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینه کننده (LH). اما دو هورمون دیگر، استروژن و پروژسترون، در تخمدان ها تولید میشوند.

 

باردار شدن پس از تخمک گذاری

باردار شدن پس از تخمک گذاری امکانپذیر است، اما به 12 الی 48 ساعت پس از رهاسازی تخمک محدود میگردد. مخاط دهانه رحم کمک میکند اسپرم تا 5 روز در بدن زن زنده بماند. برای اسپرم فعال، 6 ساعت طول میکشد تا به لوله های فالوپ برسد. اگر زمانیکه تخمک آزاد میشود، اسپرم در آنجا حضور داشته باشد، میتوانید در عرض 1 الی 2 روز پس از تخمک گذاری فورا باردار شوید.

 

چه عواملی در تخمک گذاری موثر است؟

بدن ما طوری برنامه ریزی شده است که مانند یک دستگاه خود شفا عمل کند. با این حال، بدن هر فرد دارای ساختار ژنتیکی متفاوتی است که آن هم تحت تاثیر عوامل محیطی قرار دارد. 
برخی از عوامل محیطی موثر در تخمک گذاری:

  •     استرس نقش مهمی در بی نظمی تخمک گذاری ایفا میکند. تمرینات رهایی از استرس مانند تنفس عمیق، ورزش ملایم، ورزش های کششی، یوگا، مدیتیشن و طرز تفکر مثبت را انجام دهید.
  •     داشتن یک برنامه غذایی سالم و متعادل، یکی دیگر از عوامل اساسی در تخمک گذاریست. چنانچه نیازهای غذاییتان برطرف نشوند، هورمون ها و تخمک گذاری تان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
  •     مواد شیمیایی موجود در محیط زیست، تاثیر عمده ای بر چگونگی عملکرد بدن دارند. بر اساس مطالعات انجام شده، ترکیبات صنعتی میتوانند توانایی باروری یک زن را تا مرز 29% کاهش دهند.

 


 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران