چرخه قاعدگی خود را کاملا بشناسید.


زمانی که شما چرخه قاعدگی خود را می شناسید، می توانید شانس بارداری خود را مدیریت کنید. مرحله اول با اولین روز خونریزی پریودی شروع می شود. بدن هورمون هایی مانند هورمون تحریک کننده فولیکول آزاد می کند که باعث رشد تخمک ها در داخل تخمدان ها می شود. بین روز های دوم و چهاردهم این هورمون ها به ضخیم شدن پوشش داخل رحم کمک می کنند تا برای تخمک های بارور شده آماده شود. این مرحله را مرحله فولیکولار می نامند. 

در زمان تخمک گذاری چه اتفاقی می افتد؟ 


به طور متوسط دوره قاعدگی بین 28 تا 35 روز است. تخمک گذاری معمولا بین روزهای 11 و 21 از چرخه قاعدگی اتفاق می افتد. هورمونی به نام هورمون لوتئینی کننده یا جسم زرد (luteinizing) به وجود می آید و باعث آزاد شدن تخمکی می شود که بیشترین آمادگی را دارد. در همین حین مخاطی گردن رحم لغزنده تر شده تا کمک کند اسپرم به تخمک برسد. 
خانم ها با 1 تا 2 میلیون تخمک متولد می شوند، اما در طول زندگی خود تنها 300 تا 400 تای آنها با تخمک گذاری آزاد می کنند. معمولا در هر ماه تنها یک تخمک آزاد می شود. تخمک لوله های فالوپ را طی می کند (لوله های فالوپ تخمدان ها را به رحم متصل می کنند). اگر زمان بندی درست باشد، اسپرم نیز در مسیر حرکت خود به رحم می تواند تخمک را بارور سازد. اگر باروری تا 24 ساعت پس از ترک کردن تخمک از تخمدان اتفاق نیفتد، تخمک محو می شود. اسپرم می تواند به مدت 3 تا 5 روز در بدن زن زنده بماند، بنابراین دانستن زمان تخمک گذاری می تواند به شما و پارتنرتان در برقراری رابطه جنسی در زمان مناسب کمک کند. 

روزهای تخمک گذاری را دقیق دنبال کنید. 


به طور کل بهترین زمان برای بارداری وقتی است که رابطه جنسی یک یا دو روز قبل از تخمک گذاری اتفاق می افتد. اگر چرخه قاعدگی 28 روزه و منظمی دارید، از زمانی که انتظار داریدپریود شما شروع شود، 14 روز به عقب برگردید. طوری برنامه ریزی کنید که در آن محدوده زمانی به صورت روز درمیان رابطه جنسی برقرار کنید. به یاد داشته باشید که برقراری رابطه جنسی هر روز باعث کم شدن میزان اسپرم های مرد می شود. چرخه قاعدگی ممکن است طولانی تر یا کوتاه تر باشد، بنابراین یک محاسبه دقیق از روز تخمک گذاری روز مورد نظر را تعیین می کند. 

بررسی تخمک گذاری از طریق دمای بدن 


پس از اینکه بدن تخمک آزاد می کند، هورمون پروژسترون تولید می شود و غشاء داخلی رحم را می سازد. این مسئله باعث افزایش دمای بدن می شود. بنابراین هر روز صبح قبل از بلند شدن از تخت دمای بدن خود را با یک دماسنج اندازه بگیرید واز این طریق می توانید زمان تخمک گذاری را تشخیص دهید. 

پیش بینی تخمک گذاری با هورمون

 
 افزایش ناگهانی در LH باعث تحریک تخمدان ها و آزادسازی تخمک می شود. این افزایش معمولا 36 ساعت قبل از آزادی تخمک اتفاق می افتد. کیت های تخمک گذاری سطح LH را در ادرار چک می کنند تا روز تخمک گذاری را تعیین کنند. این کیت ها در داروخانه در دسترس هستند و دقت آنها نیز بالاست. 

آخرین مرحله از چرخه ماهانه 


در نیمه دوم چرخه قاعدگی هورمون پروژسترون غشاء داخلی رحم را برای باروری سازی تخمک آماده می کند. اگر تخمک بارور نشود و در رحم کاشته نشود، ضعف تر شده و در هم می شکند، سطح پروژسترون کاهش پیدا می کند و طی 12 تا 16 روز بعد تخمک همراه با خون و بافت های غشاء داخلی رحم از بدن خارج می شود. این فرایند قاعدگی نامیده می شود و معمولا 3 تا 7 روز طول می کشد. 

وزن بر روی باروری تاثیر می گذارد!


اگر شما دچار اضافه وزن باشد، کاهش وزن می تواند شانس بارداری را افزایش دهد. بررسی ها نشان داده اند خانم هایی که دارای وزن متعادل هستند، دو برابر خانم هایی که دارای اضافه وزن هستند، شانس باردار شدن دارند. به علاوه چاقی و اضافه وزن در مردان باعث ناباروری و کاهش سطح تستوسترون می شود. لاغری بیش از حد نیز منجر به ناباروری می شود. 
میزان باروری در خانم ها با افزایش سن کاهش پیدا می کند، به ویژه پس از 35 سالگی. به علاوه بالا رفتن سن شانس استفاده از روش های درمانی را برای باروری کاهش می دهد. متخصصان معتقدند اگر کمتر از 35 سال سن دارید و تا 12 ماه برای باردار شدن تلاش کردید و یا بیشتر از 35 سال سن دارید و بیشتر از 6 ماه برای باردار شدن تلاش کردید و بی نتیجه ماند، حتما به پزشک مراجعه کنید. 

کاهش میزان باروری در مردان 


بررسی ها نشان داده اند که میزان اسپرم ها و تحرک اسپرم ها در مردان با افزایش سن کاهش پیدا می کند. اما به هرحال سنی که به طور کامل باروری مرد را متوقف سازد وجود ندارد. یک پژوهش در این زمینه نشان داد که در مردان از سن 45 سالگی به بعد قدرت باروری کاهش پیدا می کند. 

مردان چگونه می توانند باروری را در خود تقویت کنند؟

 

  • مدیریت اضطراب 
  • از مصرف الکل و تنباکو اجتناب کنید. 
  • وزن متعادل داشته باشید. 
  • یک رژیم غذایی سرشار از زینک، سلنیوم و ویتامین E انتخاب کنید.
  • مراقب بیضه های خود باشید – از دوش آب داغ، سوناو نشستن در وان آب داغ اجتناب کنید. گرمای زیاد باعث کاهش تعداد اسپرم ها می شود. 

درمان ناباروری 


برخی عوامل باعث ناباروری می شوند که این عوامل در مقالات بعدی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. اولین گام برای درمان ناباروری این است که پزشک زن و مرد را مورد معاینه قرار می دهد. درمان ناباروری شامل مصرف دارو، تحریک تخمدان ها و بارور کردن تخمک است. 

علائم اولیه بارداری چیست؟ 

 

  • پریود نمی شوید. 
  • میزان دفع مدفوع بیشتر می شود. 
  • به راحتی خسته می شوید. 
  • صبح ها یا در کل روز حالت تهوع دارید. 
  • پستان ها بزرگتر شده و به لمس حساس می شوند. 
نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران