منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
شروع و نحوه غذای کمکی نوزاد؟
پاسخ
دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم* دکتر مجموعه پزشکان سبزوسالم*
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

توصیه می شود که غذای کمکی بعد از تغذیه با شیر مادر یا در فاصله تغذیه از دو پستان مادر باشد ( یعنی بعد از تغذیه از پستان اول و قبل از تغذیه از پستان دوم)

مجموعه پزشکان سبزو سالم
مجموعه پزشکان جایروس مجموعه پزشکان جایروس
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

‍ #شروع_غذای_کمکی

?نحوه شروع غذای کمکی و ترتیب آن

#غذای_كمكی با #فرنی ارد برنج شروع می شود( حساسیت شیرخوار به برنج كمتر است تا گندم). سپس در هفته دوم می توان #حریره_بادام را به رژیم غذایی كودك افزود.

??در دو هفته اخر ماه هفتم

می توان #سوپ را به رژیم غذایی نوزاد افزود كه این سوپ حاوی گوشت بدون چربی( كه بترتیب اولویت و ارجحیت شامل گوشت گوسفند، مرغ و گوساله می باشد)، برنج و هویج است. مادر و کودکی عزیز هر 3 روز یك بار، یك نوع سبزی به سوپ اضافه گردد؛ مانند جعفری، گشنیز، لوبیا سبز، كدوسبز، كرفس و... . ولی باید توجه داشت كه سبزی در اخرین لحظات پخت سوپ، اضافه شود و #اسفناج هم تا یك سالگی به سوپ اضافه نگردد⛔️. نباید به سوپ نمك، شكر یا چاشنی افزود.

??در ماه هشتم

#زرده_تخم_مرغ به رژیم غذایی شیرخوار اضافه می شود. ( تا زیر یك سال از مصرف سفیده تخم مرغ توسط كودكان اجتناب شود) . در این زمان كم كم می توان از سبزی های نشاسته ای مثل #سیب_زمینی، #كدو_حلوایی و #نخود_فرنگی نیز در سوپ استفاده كرد( به فاصله هر 3 روز).

??در دو هفته دوم ماه هشتم،

#ماست نیز داده می شود. بعلاوه از پوره های سیب زمینی و #هویج نیز می توان استفاده كرد.

??در ماه نهم

در هفته اول می توان از #حبوبات نیز در سوپ شیرخوار استفاده كرد . مادر و کودکی ها مصرف حبوبات از عدس و ماش كه هضم اسان تری دارند، شروع می شود. در مورد لوبیا چیتی و لوبیا قرمز بهتر است از قبل انها را خیس كرده، پوستشان را جدا نموده و بعد از پختن به سوپ اضافه نمود.

اضافه كردن #كره یا #روغن_مایع به سوپ برای شیرخوارانی كه خوب وزن نمی گیرند، توصیه می شود.

??در دو هفته اخر ماه نهم،

#آب_میوه را نیز می توان شروع كرد( كیوی، توت ها، خربزه، البالو و گیلاس به علت ایجاد حساسیت درشیرخوار، تا یك سالگی توصیه نمی شود).

??در دو هفته اول ماه دهم

می توان از خود #میوه استفاده نمود( پوست و هسته جدا شده و با پشت قاشق نرم گردد)

??در دو هفته دوم ماه دهم،

می توان از سبزی های سبز نیز در سوپ استفاده نمود(هر بار یك نوع سبزی افزوده شود) .مادر و کودکی ها توجه نمایید كه میوه ها و سبزی ها جزء غذاهایی هستند كه در اواخر سال اول توصیه می شوند( بعد از دیگر گروه های غذایی)، چرا كه كالری انها نسبت به دیگر گروه های غذایی كمتر است.

??در دو ماه دیگر نیز با توجه به اشتهای كودك از انواع سوپ، #كته و #پوره می توان استفاده نمود.

به خاطر داشته باشید كه در این 6 ماه دوم سال اول، تغذیه با شیرمادر به طور مكرر و برحسب تقاضا و تمایل شیرخوار در تمام شبانه روز وقبل از هر وعده غذای كمكی باید مورد توجه قرار گیرد.

?⛔️به طور كلی در كودكان زیر یک ساله از دادن غذاهای زیر اجتناب گردد:(مواد_غذایی_ممنوعه)

⛔️شیرگاو- سفیده تخم مرغ- انواع توت ها- كیوی- گیلاس- البالو- بادام زمینی- پنیر- شكلات- میگو- فلفل- ادویه- ترشی- نمك- نوشابه های رنگی گازدار- لپه و نخود- عسل- اسفناج- كلم- قهوه و چای- اجیل- سوسیس- ذرت- دانه انگور- دانه كشمش.

?????????

شریعتی, تقاطع دولت کوچه امامزاده,پلاک 14 واحد 6 021-22616377

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه