منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
چرا من موهای بدنم رو می کنم
پاسخ
دکتر پزشکان سبز و سالم دکتر پزشکان سبز و سالم
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

سلام دوست عزیز

کندن و کشیدن موها (تریکوتیلومانیا)

#اختلالات_روانپزشکی

? #تریکوتیلومانیا چیست؟

✍تریکوتیلومانیا یا اختلال کندن مو، اختلالی است که در آن فرد به دنبال یک احساس تنش و فشار درونی اقدام به کندن مکرر موهای خود می کند و در نتیجه ی این کار معمولا احساس تنش کاهش می یابد. کندن مو ممکن است در هر ناحیه ای از بدن که مو رشد می کند رخ دهد اما نقاط رایج: پوست سر، ابروها و مژه ها هستند.

?این اختلال موجب پریشانی قابل توجه یا نقص در عملکرد اجتماعی، شغلی، یا زمینه های مهم دیگر می شود.

✔️تریکوتیلومانیا چگونه و از چه زمانی آغاز می شود؟

?رایج ترین سن شروع این اختلال در نوجوانان و بزرگسالان جوان است. به طور متوسط، معمولا سن شروع بین ۹ تا ۱۳و نقطه ی اوج آن بین ۱۲ تا ۱۳ سال می باشد. کندن مو ممکن است در کودکان شیرخوار نیز دیده شود، که البته معمولا این رفتار در طول رشد اولیه از بین می رود. شروع این اختلال ممکن است همراه با حالت های هیجانی مختلف، ازقبیل احساس اضطراب یا خستگی باشد.

@gyrusclinic

?علت این اختلال معمولا اضطراب است و شخص برای اجتناب و فرار از احساس اضطرابی که تجربه می کند این رفتار را انجام می دهد.

✔️آیا تریکوتیلومانیا منجر به مشکلات دیگر می شود؟

?در دوران بلوغ، که یک زمان بسیار مهم به خصوص برای رشد عزت نفس، تصویر بدن، و روابط با همسالان از هر دو جنس می باشد، نوجوانان ممکن است تمسخر از طرف خانواده، دوستان، یا همکلاسی ها، و بعلاوه احساس خجالت به دلیل ناتوانی در کنترل عادت ها را متحمل شوند. بنابراین، حتی یک طاسی کوچک می تواند باعث مشکلات ویرانگری در رشد شود که ممکن است در تمام طول عمر ادامه یابد. اگرچه بسیاری از افراد با تریکوتیلومانیا ازدواج می کنند و با یک سبک عادی زندگی می کنند، اما به دلیل ترس از برملا شدن راز خجالت آور خود از برقراری روابط صمیمانه اجتناب می کنند، بنابراین می توان نتیجه گرفت که شرم مرتبط با این رفتار بیشترین اثر ناتوان کننده ی تریکوتیلومانیا است.

@gyrusclinic

?تریکوتیلومانیا در طیف اختلال #وسواس_فکری_عملی قرار دارد، این دو اختلال معمولا از یک خانواده هستند و درمان هایی که برای اختلال وسواس فکری-عملی استفاده می شود می تواند در درمان تریکوتیلومانیا نیز مفید باشد.

در بعضی افراد #افسردگی نیز با تریکوتیلومانیا اتفاق می افتد، یکی دیگر از اختلالاتی که ممکن است همراه با تریکوتیلومانیا رخ دهد #اختلال_کندن_پوست است. همچنین رفتارهای تکرار شونده ی متمرکز بر بدن دیگر، شامل: #جویدن_ناخن، #مکیدن_انگشت_شست، #کوبیدن_سر، یا #خاراندن_اجباری نیز می توانند با تریکوتیلومانیا همراه شوند.

@gyrusclinic

✔️دو روش درمانی که به لحاظ علمی بررسی و اثرات آن ها کشف شده، درمان های رفتاری و دارویی هستند که معمولا به صورت ترکیبی استفاده می شوند:

?#رفتار_درمانی: در رفتار درمانی، افراد یک روش ساختار یافته از نحوه ی پیگیری علائم و رفتارهای مرتبط، افزایش آگاهی از کندن(مو)، ایجاد رفتارهای جایگزین و چندین تکنیک دیگر با هدف از بین بردن ‹عادت› کندن مو را یاد می گیرند.

?#دارو_درمانی: داروها به طور موقت به درمان افراد کمک می کنند، چرا که وقتی مصرف داروها متوقف می گردد علائم برگشت می کنند، بنابراین برای جلوگیری از عود علائم پس از قطع مصرف داروها باید همزمان با مصرف دارو از رفتار درمانی نیز استفاده کرد. داروها می توانند افسردگی و علائم وسواس فکری-عملی را که شخص احتمالا تجربه می کند کاهش دهند.

#گروه پزشکان و روانشناسان جایروس

www.gyrusclinic.com

شریعتی، روبروی خیابان دولت، کوچه امامزاده پلاک ۱۴ واحد ۶ 2122616377

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه