منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام مادرم مبتلا به لنفوم سلول منتل و پنج سال تحت درمان کموتراپی بودن که اخیرا متوقف شده چون پزشکشون میگن مغز استخوان پک شده .اطلاعاتی راجب به این نوع سرطان میخوام.البته اینجور که از اول گفتن درمان نداره و طول عمر نهایتا هفت ساله
پاسخ
دکتر پزشکان سبز و سالم-5 دکتر پزشکان سبز و سالم-5
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

لنفوم سلول منتل (mantle cell lymphoma) نوعی سرطان لنفاوی غیر هوچکین (NHL) مربوط به گلبول سفید خونی لنفوسیت می باشد. لنفوسیت ها سه نوع می باشند: 1. لنفوسیت B که وظیفه ساخت آنتی بادی برای مقابله با عفونت رو برعهده دارد. 2. لنفوسیت T علیه عفونت ها و سلول های سرطانی (در مراحل اولیه رشد) عمل می کنند. و 3. سلول های کشنده طبیعی (NK): که با ویروس ها و سلول های سرطانی مقابله می کنند.

نوع B در غدد لنفی (طحال، گلو، مغز استخوان، خون..) بیشتر یافت می شوند.

در بیماری MCL، لنفوم B تغییر شکل غیرعادی می دهد و می تواند در هر جایی از بدن (برای مثال به شکل تومور) رشد کند. این سلول های سرطانی می توانند به جریان خون و کانال های لنفی یا بافت های سراسر بدن راه یابند. برای مثال، به مغز استخوان، کبد و دستگاه گوارش.

مزدان و زنان سفید پوست بیشتر از سیاه پوستان به یان بیماری دچار می شوند. اغلب مواقع، علت این بیماری اختلال ژنتیکی-کروموزومی (جابجایی های کروموزوم 11 و 14 ) می باشد. یعنی، در ژن های کنترل کننده تشکیل مولکول های آنتی بادی اختلال ایجاد شده و نوعی پروتئین که سبب تکثیر سلول های سرطانی می شود بیش از حد تولید می شود. در نتیجه، سلول های لنفوم سرطانی رشد می کنند.

علایم این بیماری:

از دست رفتن اشتها، تب، تعرق شبانه، مشکلات شدید گوارشی، درد کمر پا خستگی کم خونی مشکلات ریوی ، اختلالات عصبی و غیره.

تست های خون در فواصل منظم، نمونه گیری از مغز استخوان، انواع تصویر برداری از بدن، آزمایشات مربوط به پروتئین های خاص خون، ...انجام می شود.

برای درمان، پزشک اغلب از شاخص بین المللی MIPI بریا پیگیری مراحل درمانی کمک می گیرد. برای درمان به یک تیم تخصصی بسیار متبحر با تلاش مداوم نیاز است.

درمان ها نیز بسیار تخصصی می باشد.

برای بیماران جدی، از پیوند و کشت سلول های بنیادی و داروهای مخصوی برای درمان کمک گرفته می شود.

تهران-بزرگراه رسالت-بعد از میدان رسالت به سمت شرق-نرسیده به چهارراه سرسبز-روبروی مسجد حجتیه-پلاک 686-طبقه 5-واحد 10 021-77189675

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه