تعريف كلي مقاربت دردناک

واژینیسموس یا مقاربت دردناک، اختلالي است که در آن، درد حين مقاربت جنسی وجود دارد. در واقع واژینیسموس یک نوعی از مقاربت دردناک است. واژه واژینیسموس به طیف گسترده ای از تظاهرات غیر ارادی تنگی لگن و دهانه مهبل که با نشانه هایی مانند، مقاربت با ناراحتی، درد و یا سوزش مشخص می شود، اشاره دارد که در هر سن و یا زمانی در زندگی زنان می تواند تجربه شود. این اختلال قابل درمان می باشد.

 واژینیسموس بسته به شدت، دارای طیف وسیعی از علائم، از جمله احساس جزئی سوزش یا انقباض عضلات واژن يا بسته شدن کل مدخل مهبل می باشد.

 

 علائم رایج این اختلال

  • سوزش و انقباض حین مقاربت جنسی 
  • دخول مشکل یا غیر ممکن، درد ناراحت کننده آلت تناسلی در حين دخول
  • ازدواج به وصال نرسیده 
  • درد مداوم جنسی با منشا ناشناخته 
  • مشکل در وارد کردن تامپون یاحتی یک معاینه لگنی ساده
  • اسپاسم در سایر گروه های عضلانی بدن (پاها، کمر، و غیره) و یا مشکل در تنفس در هنگام مقاربت که باعث توقف آن شود.
  • درد لگن خاصره با توجه به وضعیت پزشکی، عفونت، آسيب فیزیکی و یا تجاوز، تغییرات وابسته به سن، و یا حوادث فیزیکی از قبیل زایمان. 
  • استرس های روحی روانی، اضطراب، ترس، مشکلات رابطه ای، و یا دیگر احساسات مشابه که مربوط به رابطه نامشروع جنسی و هر نوع آسيب در گذشته باشد.
  • پیش بینی درد لگن به علت برخی از بيماري ها در حال یا گذشته 

توجه داشته باشید که این تعاریف را می توان در برخی از موارد تغییر داد به عنوان مثال، برخی از زنان قادر به تحمل دخول هستند اما با درد به تدریج رو به افزایش و ناراحتی که در نهایت فعالیت جنسی را متوقف می کند روبرو می شوند و یا ممکن است با حرکت متناوب بعد از دخول دچار اسپاسم لگنی گردند. در صورت عدم درمان، واژینیسموس اغلب بدتر می شود، چرا که تجربه درد مداوم جنسی باعث شدت انقباض بیشتر و طولانی مدت تر غیر ارادی عضلات می شود.

 

اجتناب از رابطه جنسی به علت درد حالت های واژینیسموس در زنان متفاوت است

  1. برخی از زنان قادر به وارد کردن تامپون و یک معاینه کامل زنان هستند، با این حال قادر به وارد کردن آلت تناسلی مرد نیستند.
  2. عده ای دیگر قادر به وارد کردن بخشی از آلت تناسلی مرد هستند اگر چه این فرآیند بسیار دردناک است.
  3. برخی می توانند به طور کامل آلت تناسلی مرد را وارد کنند اما گرفتگی و ناراحتی، سبب توقف پیشرفت طبیعی رابطه تا رسیدن به ارگاسم میشود.
  4. برخی از زنان قادر به تحمل مقاربت ناراحت کننده با درد رو به افزایش و ناراحتی هستند، که در نهایت موجب وقفه تجربه جنسی است.
  5. برخی زنان ممکن است به سختی ورود آلت تناسلی و حرکت متناوب آن را تحمل کنند، اما به طور مداوم باید به خود استراحت دهند.

 

محدوده شدت علایم واژینیسموس

  • ناراحتی جزئی و یا سوزش به همراه انقباض واژن در حين دخول و یا احساس فشار در مهبل که ممکن است در طی رابطه کاهش پیدا کند.
  • سوزش جدی تر و تنگی که در هنگام دخول از طریق واژن و یا احساس فشار تجربه می شود.
  • گرفتگی غیر ارادی ماهیچه های واژن، دخول و حرکت را دشوار و دردناک می کند؛ زيرا ماهیچه های واژن محکم بسته شده اند، دخول غیر ممکن است و در صورت اجبار درد قابل توجهی به وجود می آورد. 

 

درمان واژینیسموس

آزمايشات تشخيصي مي توانند شامل معاينه لگن براي رد كردن اختلالات فيزيكي باشند (ممكن است براي معاينه دقيق احتياج به داروهاي خواب آور باشد). سابقه جنسي بسيار مهم است و شامل تجارب زودهنگام در كودكي ، پاسخ هاي جنسي قبلي و فعلي ، روش هاي ضد بارداري ، اهداف توليد مثلي ، احساس در قبال همسر و مشخصاتي در مورد دردي كه تجربه مي كنيد، خواهد بود.

درمان در ابتدا متوجه هرگونه مشكل پزشكي و سپس كاهش اسپاسم هاي عضلاني و مشكلات رواني خواهد بود.
براي اسپاسم هاي عضلاني ، يك نوع درمان، شامل گشاد كردن ملايم و تدريجي مدخل مهبل با گشاد كننده هاي لاستيكي يا شيشه اي است . 

قبل از اتساع يا تلاش براي مقاربت ، به مدت 15-10 دقيقه در وان آب داغ بنشينيد. حمام گرفتن غالباً عضلات را شل مي كند و ناراحتي را تسكين مي دهد. 
در صورتي كه درمان هاي فوق موفقيت آميز نباشد، روان درماني يا مشاوره توصيه مي گردد. اين امر مي تواند شامل تمركز حس و بهبود روابط با همسر، همراه با درمان براي حل هرگونه تعارض در زندگي شما باشد.

 

واژینیسموس غیر ارادی است وعمدی نمی باشد

توجه به اين نكته که واژینیسموس عمدا توسط زن ایجاد نمی شود، بسيار حائز اهميت است. این اتفاق اغلب غیر ارادی، بدون کنترل و بدون هیچ گونه آگاهی رخ می دهد. واژینیسموس اغلب دارای انواع علل ترکیبی فیزیکی یا عاطفی است. رمز و راز این مشکل می تواند برای هردو نفر رابطه بسیار خسته کننده و ناراحت کننده ای داشته باشد. با وجود این واقعیت که واژینیسموس غیر ارادی است و می تواند برای هر زنی بوجود بیاید، بسیاری از زنان بدليل احساس شرم شدید، هیچگاه به پزشک مراجعه نمی کنند.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران