تستوسترون هورمون جنسی مردانه است که تأثیری بیش ازسلامت و رشد جنسی مردان دربدن دارد.  این هورمون درسلامتی استخوانها و عضلات ،  تولید اسپرم و رشد موها نیزنقش مؤثری دارد.

پزشکان با بالا رفتن سن مردان وکاهش میزان تولید تستوسترون دربدن ،  برای پیشگیری ازبروزمشکلات ناشی ازکاهش تستوسترون درمان هایی را برای آنان شروع می کنند. 

ازجمله روشهای توصیه شده توسط پزشکان برای افزایش این هورمون مصرف غذاهایی است که سطح تستوسترون را بصورت طبیعی بالا می برند.

مصرف ویتامین D 
ویتامین D یک ماده غذایی است که به جذب کلسیم دربدن کمک می کند.  این ویتامین برای سلامتی استخوان ها،  سیستم ایمنی بدن و سایرعملکردهای بدن مؤثراست.  همچنین مصرف این ویتامین با تولید تستوسترون و طول عمرارتباط است.

 

مصرف ماهی تن
ماهی تن سرشاراز ویتامین D است.  این غذای کم کالری وسرشارازپروتئین برای سلامت قلب بسیارمفید است.  مصرف این ماهی بصورت تازه یا کنسروشده به افزایش تستوسترون کمک می کند.  
اگرازطعم ماهی تن لذت نمی برید می توانید ازماهی های دیگرمانند سالمون یا ساردین که منبع ویتامین D هستند استفاده کنید.   

 

مصرف شیرکم چرب غنی شده با ویتامین D  
شیرسرشارازکلسیم و پروتئین است و برای سلامتی استخوانهای کودکان و زنان و مردان بسیارمؤثراست وهمچنین سطح تستوترون را درمردان تنظیم می کند.    

 

مصرف زرده تخم مرغ
زرده تخم مرغ نیزمنبع غنی از ویتامین D است.  زرده تخم مرغ بیشتر ازسفیده ازمواد مغذی برخورداراست و هرچند که حاوی کلسترول است اما این کلسترول به بالا رفتن سطح تستوسترون کمک می کند.

 

مصرف صبحانه مقوی
تخم مرغ تنها بخشی ازصبحانه نیست که به بالارفتن تستوسترون کمک می کند.  مصرف آب پرتقال و غلات صبحانه غنی شده با ویتامین D نیزکاری مشابه انجام می دهد.

 

مصرف صدف خوراکی
روی یکی ازمواد مغذی ضروری برای دوران بلوغ است که دردوران بزرگسالی نیزهورمون ها را تنظیم می کند.  صدف خوراکی سرشارازماده معدنی روی است که به بالا رفتن سطح تستوسترون کمک می کند.   

 

مصرف میگو
مصرف میگو و خرچنگ به دلیل داشتن روی، تستوسترون را به سطح مناسب می رساند. 

 

مصرف گوشت
درمورد مصرف گوشت نگرانی هایی وجود دارد.  گوشت حاوی مقدارزیادی چربی است و مصرف زیاد آن احتمال سرطان کولون را افزایش می دهد.
با این وجود  گوشت ازمواد مغذی برخورداراست که میزان تستوسترون را افزایش می دهد.  اما برای پیشگیری ازبالا رفتن چربی خون ازمصرف هرروزآن خودداری کنید.  جگرنیزمنبع ویتامین D است.  

 

مصرف حبوبات
مصرف حبوبات بیشترازآنچه که تصورمی کنید برای سلامتی مردان اهمیت دارد.  لوبیای سفید، لوبیای قرمز و لوبیای سیاه منبع بسیارغنی از ویتامین D و روی هستند.  این حبوبات سرشارازپروتئین گیاهی هستند که به سلامت قلب  کمک می کند.

پیروی ازرژیم غذایی سالم به تنظیم سطح تستوسترون کمک می کند اما درمواردی مانند هیپوگنادیسم لازم است که پزشک معاینات لازم را انجام داده و آزمایش خون گرفته شود و درصورت تشخیص پایین بودن تستوسترون، داروهای جایگزین تستوسترون تجویز شود. مانند:
 

•    قرص
•    پچ های پوستی
•    ژل موضعی
•    تزریق

 

ازآنجا که مصرف این دارو ها با احتمال ابتلا به عوارض جانبی شدید همراه است،  بهتراست به دنبال سلامت کلی بدن و رعایت رژیم غذایی مناسب باشید.

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران