منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
لطفا در مورد زونا توضیح دهید
پاسخ
مجموعه پزشکان جایروس مجموعه پزشکان جایروس
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

بیماری #زونا یا همان آبله مرغان بالغین ناشی از فعالیت دوباره ی ویروس آبله است که باعث بروز دردهای مزمن می شود. سالانه میلیون ها نفر در سنین بزرگسالی به این بیماری مبتلا می شوند و عامل اصلی آنرا "هرپس زوستر" می دانند که در بدن زنده میماند و با ضعیف شدن بدن دوباره فعال می شود.

زونا چیست و چه عواملی در ابتلا به آن نقش دارند؟

زونا یک بیماری ویروسی است که در نتیجه ی فعالیت دوباره ی ویروس #واریسلا یا همان آبله مرغان بروز می کند. امکان دارد همه ی افراد در معرض این ویروس قرار بگیرند، حتی اگر علائم به قدری سبک و نامحسوس باشد که متوجه آن نشوند. (به عبارتی ممکن است افراد مبتلا به زونا در دوران کودکی یا بزرگسالی به آبله مرغان دچار شده باشند و یا فقط با این ویروس برخوردی داشته باشند ولی هیچ علامت بالینی از آبله مرغان را نشان نداده باشند). به طوری که حدود از 90 درصد افراد (ممکن است با ویروس زونا برخورد داشته باشند) دچار زونا می شوند. اما این ویروس که سال ها در بدن انسان "می خوابد"، معمولاً با یک عامل تحریک کننده مانند ضعف سیستم ایمنی بدن دوباره سربر می آورد. استرس، شوک های روحی روانی، مصرف داروهای کورتون یا آنتی بیوتیک ها، ابتلا به سرطان، انجام شیمی درمانی و غیره جزو عواملی هستند که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و زمینه را برای بیدار شدن این ویروس فراهم می سازند.

این بیماری را آبله مرغان بزرگسالی می گویند. بروز آن از چه سنی رواج بیشتری دارد؟

سن و سال فرد به خودی خود یک عامل افزایش دهنده ی خطر ابتلا به زونا است. در واقع از هر چهار نفر یک نفر در طول زندگی خود به زونا مبتلا می شوند که دو سوم موارد بعد از 50 سالگی رخ می دهند. خطر ابتلا به این بیماری بعد از 65 سالگی بیش از دوبرابر می شود. بعد از 70 سالگی این احتمال به طور فزاینده ای افزایش پیدا می کند، بنابراین لازم است که سالمندان احتیاط بیشتری کرده و علائم اولیه آنرا جدی بگیرند. چون زونا معمولا برای سالمندان بیماری دردناکی خواهد بود.

شریعتی, تقاطع دولت کوچه امامزاده,پلاک 14 واحد 6 021-22616377

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه