عزت نفس ما در طول جوانی مان شکل می گیرد. انتقاد و سرزنش مداوم توسط خانواده، دوستان، و جامعه باعث کاهش عزت نفس می شود. کاهش عزت نفس نیز موجب می شود که اعتماد به نفس فرد کاهش یافته و حتی قادر به کوچکترین تصمیم گیری برای خود نباشد. بهبود عزت نفس شما، اعتماد به نفستان را افزایش می دهد و اولین گام در یافتن یک زندگی شادتر و بهتر است. متن زیر را بخوانید تا متوجه شوبد که چطور این کار را انجام دهید!

بخش 1

شناسایی عزت نفس خود

1. یادگیری عزت نفس. عزت نفس، یا احساسی که ما در مورد خود داریم، جنبه ی مهمی از رضایت عاطفی ماست. عزت نفس بالا به این معنی است که ما خودمان را همان طور که هستیم دوست داریم و پذیرفتیم، و به طور کلی بیشتر اوقات احساس رضایت داریم. عزت نفس پایین به این معناست که از چیزی که هستیم خوشحال و راضی نیستیم. 

• مرکز مداخلات بالینی، افرادی با عزت نفس پایین را اینگونه توصیف می کند: " این افراد باورهای منفی عمیق و اساسی در مورد خودشان و چیزی که هستند، دارند. و این باورها را در مورد هویت خود به عنوان حقیقت در نظر می گیرند."

• عزت نفس پایین در صورت عدم درمان، اغلب می تواند منجر به مشکلات بلند مدتی در زندگی شود، از قبیل قربانی شدن در روابط فریبنده، و ترس بیش از حد از شکست که باعث می شود حتی نتوانید اهدافی را برای خود مشخص کنید.

2. ارزیابی عزت نفس خود. دانستن اینکه عزت نفس پایینی دارید گام اول برای بهبود و غلبه بر این عادت ذهنی است. در صورتی که افکاری منفی در مورد خودتان دارید ممکن است عزت نفس پایین داشته باشید. این افکار می توانند حول یک محور خاص از قبیل تصویر بدن یا وزنتان دور بزنند، یا می توانند بسیاری از نواحی زندگی شما، شغل و روابطتان را در بر بگیرند. 

• در صورتی که صدای درونی شما، یا افکاری که در مورد خودتان دارید، عمدتا انتقادی هستند، احتمالا عزت نفستان پایین است.

• در صورتی که صدای درونی تان تمایل دارد که مثبت و آرام باشد، شما عزت نفس بالایی دارید.

3. گوش دادن به صدای درونی خود. هر زمان که افکاری در مورد خودتان دارید، تعیین کنید که آیا این افکار مثبت هستند یا منفی. اگر در ارزیابی افکار خود مشکل دارید، سعی کنید هر روز افکاری که در مورد خودتان دارید را یادداشت کنید. سپس به اظهاراتی که در مورد الگوها و گرایش ها وجود دارد نگاه کنید.

• صدای درونی کسی که عزت نفس پایین دارد اغلب در یکی از شخصیت های زیر خود را آشکار می سازد: شخصی غرغرو، شخصی مقایسه کننده، شخصی فاجعه ساز، شخصی ذهن خوان. هر یک از این صداهای درونی باعث می شوند که در مورد ادراک دیگران از خودتان اشتباه قضاوت کنید.

• خاموش کردن صدای درونی منفی اولین گام برای ایجاد اعتماد به نفس در شما، و هدف بعدی جایگزین ساختن افکار مثبت است.

• برای مثال، صدای درونی شما می گوید "کارم را از دست دادم و هرگز دوباره کاری پیدا نخواهم کرد، من آدم بی مصرفی هستم." می توانید این صدای درونی را تغییر دهید به "از این کارم را از دست دادم ناراحتم، اما سخت تر تلاش می کنم، حتما کار دیگری در انتظار من است و آن را پیدا خواهم کرد."

4. منبع کاهش عزت نفس خود را مشخص کنید. هیچ کس ذاتا عزت نفسی کمی ندارد؛ ایجاد این مشکل از دوران کودکی و به دلیل نیازهای برطرف نشده، بازخوردهای منفی از طرف دیگران، یا یک رویداد بزرگ منفی در زندگی آغاز می شود. دانستن منبع مشکلات عزت نفس می تواند به شما کمک کند تا بر آن ها غلبه کنید.

• اگر در هنگام ارزیابی صدای درونی خود الگوی خاصی را متوجه شوید، سعی کنید که این احساسات را ردیابی کنید تا به منبع اصلی آن در ذهن خود برسید.

• برای مثال، در صورتی که منفی بافی شما در مورد وزن یا ظاهرتان است، سعی کنید اولین باری که در مورد وزن خود احساس ناراحتی کردید را بخاطر آورید؛ آیا این احساس ناشی از نظر فرد خاص یا گروهی از افراد بود؟

5. برای بهبود عزت نفس خود یک هدف تعیین کنید. یک هدف برای خود تنظیم کنید تا در مورد خودتان مثبت تر فکر کنید و اعتماد به نفستان افزایش یابد.

• برای مثال، ممکن است هدف شما این باشد: "در مورد خودم مثبت تر فکر خواهم کرد و با خودم مثل یک دوست صحبت می کنم نه مثل یک دشمن."

محقق و مترجم: ندا مهفر_ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی/ گروه درمانگر و درمانگرACT

جهت دریافت نوبت ویزیت برای خانم مهفر اینجا کلیک کنید و با نزدیک ترین مرکز به محل زندگی خود تماس بگیرید.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران